L’educació a Catalunya. Les apostes necessàries en el tombant de la crisi econòmica. Cicle Debats

Són nombrosos els desafiaments que confronta el sistema educatiu català en aquest tombant de la crisi econòmica: com acabar amb l’abandonament educatiu prematur, com reduir la segregació i les desigualtats educatives, com continuar avançant en l’autonomia i la innovació en els centres en un marc de qualitat per a tothom, com aconseguir un model de concertació no discriminatori, com implementar un autèntic model de desenvolupament professional per als docents... Bona part d’aquests desafiaments no són pas nous, però adquireixen una rellevància especial en un moment com l’actual, on el context social i econòmic possibilita pensar en apostes educatives de més calat i ambició del que ho han vingut sent els darrers anys. Parlem d’apostes que permetin afrontar els desafiaments actuals amb decisió i audàcia. 

Fer aquestes apostes no és només una qüestió de possibilitat. En molts casos és també una qüestió de necessitat, una urgència, fins i tot. Si realment aspirem a construir i consolidar un sistema educatiu de qualitat, eficient i equitatiu, que jugui en la primera divisió dels sistemes educatius mundials i contribueixi a propulsar el camí de la recuperació econòmica i la cohesió social, faríem bé d’aprofitar la finestra d’oportunitat que ara mateix s’obre. 

Alguns dels desafiaments i apostes que actualment té plantejats el país són particularment ressenyables, en tant que connecten molt directament amb els envits d’excel·lència i d’igualtat d’oportunitats, de present i futur, del sistema educatiu. En el cicle de debats “L’educació a Catalunya: les apostes necessàries...” presentem una selecció d’aquests desafiaments clau i de les apostes que s’hi vinculen.

Però més enllà de posicionar una selecció de reptes i apostes polítiques prioritàries per al present i futur de l’educació a Catalunya, el cicle de debats persegueix un doble objectiu: a) interpel·lar els diferents responsables i actors implicats de cara a la presa de posició i decisions, i b) identificar palanques de canvi concretes en àmbits de política i programes específics. Per tant, en darrer terme es tracta d’avançar en el compromís i línies d’acció que han de fer possible les apostes concretes en cadascun dels casos.

Per assolir aquests propòsits, el cicle de debats comptarà amb ponències i taules rodones amb els principals experts en cadascun dels reptes i matèries tractades, els agents educatius i socials protagonistes en cada cas, així com les primeres autoritats educatives del país. Menció especial mereix Francesc Pedró, director de polítiques educatives de la UNESCO, i director de diferents anuaris de l’Estat de l’educació a Catalunya, qui presentarà la ponència inaugural del cicle i emmarcarà els reptes de política i inversió que seran tractats al llarg dels debats.

Quant als continguts i preguntes dels debats, l’estructura és la següent: 

  • Debat 1. Invertir més, invertir millor. Criteris i prioritats de la inversió educativa en els propers anys. 

En aquest debat es vol determinar: quins haurien de ser els nivells d’inversió educativa a Catalunya? Quins són els criteris que haurien de prioritzar la inversió? En quins àmbits caldria fer un esforç prioritari? Com combinar universalitat, focalització i sostenibilitat en la inversió?

  • Debat 2. Ensenyament gratuït per a tothom. Com fer realitat el principi de gratuïtat en els ensenyaments obligatoris.

Aquest debat vol establir quines condicions caldria satisfer per fer efectiva la gratuïtat en els ensenyaments obligatoris. En l’àmbit del finançament? En l’àmbit de la planificació educativa? De la corresponsabilitat i governança del sistema? Com podem avançar per assolir aquestes condicions? Qui ha de fer què?

  • Debat 3. La tria d’escola i la planificació educativa. Com garantir els valors de la diversitat, l’autonomia i la igualtat en les xarxes escolars?

Debatrem aquí sobre quines polítiques i regulacions relatives a la oferta i la demanda educativa s’han de desenvolupar per fer compatibles dues realitats: a) una xarxa escolar diversa, amb autonomia de centre i marge d’elecció per part de les famílies; b) una xarxa no segregadora i que garanteixi la qualitat i les mateixes oportunitats educatives per a tothom.

  • Debat 4. Més enllà de l’ESO. Per una secundària postobligatòria inclusiva, flexible i de qualitat.

Definirem quines condicions de disseny i finançament s’han de satisfer per avançar cap a la universalització de l’educació secundària postobligatòria. Més en particular, el debat determinarà quines decisions polítiques, institucionals, organitzatives i curriculars caldria prendre per fer d’aquesta una etapa afavoridora de la continuïtat educativa i d’itineraris d’èxit de l’alumnat.   

El cicle s’iniciarà el dia 5 de novembre de 2018, amb el debat “invertir més, invertir millor” que tindrà lloc al CaixaFòrum Barcelona tot al llarg del matí. Els propers debats es durant a terme en diferents espais de la ciutat de Barcelona entre els mesos de desembre i febrer de 2019.

Us hi esperem. Els continguts dels debats, les preguntes que es formulen i les respostes que es volen determinar són una gran ocasió per dibuixar i comprometre’s amb un futur ple d’oportunitats per a l’educació al nostre país. Volem que n’estiguis al cas i, sobretot, volem comptar amb la teva veu.  

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar