35.000 kits lectors perquè les vacances d’estiu no agreugin les desigualtats en competència lectora

• Durant l'estiu, els infants que no llegeixen poden perdre fins a un 30% del que han après durant el curs escolar.
  • Els infants de famílies amb menys recursos tenen menys accés a llibres i a un entorn promotor del gust per la lectura, un fet que s’accentua en època estival sense escola, afectant negativament el seu hàbit lector i, per tant, la competència lectora.
  • La Fundació Bofill, amb el suport d’Abacus i Cavall Fort, i la coordinació amb el Servei de Biblioteques de la Generalitat, la Xarxa de Biblioteques Públiques de la Diputació i el Consorci de Biblioteques de Barcelona, impulsa la campanya Guanyem un estiu lector, que enguany preveu arribar a més de 35.000 infants i famílies proporcionant-los materials per fomentar la lectura durant les vacances.
  • És imprescindible caminar cap a una proposta de país coordinada i amb la implicació de les diferents administracions que incorpori la lectura com a focus clau en les propostes d’estiu per als infants, especialment per aquells amb menys oportunitats.

Les vacances d'estiu representen una època de descans i diversió en la qual molts infants tenen experiències fora de l’escola que els suposen un enriquiment personal. Però, en canvi, per a d’altres les vacances poden significar un retrocés en el seu progrés acadèmic perquè no disposen d’un entorn estimulant.

Amb la lectura, els infants que no disposen d’ambients lectors i/o de llibres accessibles difícilment llegiran a l’estiu i, per tant, la seva competència lectora es veurà afectada quan comenci el nou curs. Segons recerques promogudes per la National Learning Association als EUA, els infants que a l’estiu llegeixen, sigui quin sigui el seu perfil socioeconòmic, incrementen el seu nivell de competència lectora, mentre que els que no ho fan pateixen una davallada considerable, que en alguns estudis s’estima que suposa una pèrdua del 30% dels aprenentatges adquirits durant el curs.

Ara bé, la proporció entre col·lectius de lectors i no lectors d’estiu no és la mateixa en els diferents estrats socioeconòmics. Si, per exemple, mirem l’impacte que té el fet de disposar de llibres a la llar en els resultats en comprensió lectora dels infants, veiem que els infants que tenen menys de 25 llibres a la llar (el 31% dels infants catalans) tenen una diferència de més d’un curs escolar (51 punts) respecte als que tenen més de 200 llibres a casa (que són només el 16% dels infants). Es fa urgent, per tant, fer accessible la lectura a l’estiu als infants que no hi tenen accés en el seu entorn familiar de manera habitual.

Ara bé, la proporció entre col·lectius de lectors i no lectors d’estiu no és la mateixa en els diferents estrats socioeconòmics. Si, per exemple, mirem l’impacte que té el fet de disposar de llibres a la llar en els resultats en comprensió lectora dels infants, veiem que els infants que tenen menys de 25 llibres a la llar (el 31% dels infants catalans) tenen una diferència de més d’un curs escolar (51 punts) respecte als que tenen més de 200 llibres a casa (que són només el 16% dels infants). Es fa urgent, per tant, fer accessible la lectura a l’estiu als infants que no hi poden accedir a través de l’entorn familiar.

Un primer pas que suma aliances: la campanya Guanyem un estiu lector

Per combatre aquesta situació, el programa Lecxit de la Fundació Bofill organitza aquest estiu la 5a edició de la campanya "Guanyem un estiu lector" que beneficia anualment a més de 35.000 infants i les seves famílies. Aquesta campanya proporciona materials i orientacions per fomentar la lectura durant les vacances, amb l'objectiu de mantenir l'hàbit lector i prevenir la pèrdua d'aprenentatges.

Aquest any, la campanya compta amb el suport d'organitzacions com Abacus, Cavall Fort, el Consorci de Biblioteques de Barcelona, la Xarxa de Biblioteques Municipals i el Servei de Biblioteques de la Generalitat, i per primera vegada incorpora una activitat específica per a vincular els infants catalans a les biblioteques públiques.

El carnet del viatge lector, que és el material principal de la campanya, proposa activitats i jocs lectors, així com preguntes i reflexions sobre les lectures realitzades, que sempre són lliures. Per a completar el viatge lector i així obtenir les recompenses en forma d’adhesius, és indispensable passar per la biblioteca pública a fer-se el carnet d’usuari, de manera que s’assegura l’apropament de l’infant a l’equipament, la possibilitat que pugui disposar de lectures per a les vacances de manera gratuïta i l’oportunitat de fer-ne un ús més freqüent amb l’inici del nou curs.

Cal anar més lluny: la necessitat d'una resposta estructurada, àmplia i coordinada

Tot i l’interès que ja ha generat de la campanya Guanyem un estiu lector, la problemàtica de la desigualtat en la lectura durant les vacances requereix una resposta que vagi més enllà. És imprescindible que es promoguin polítiques de foment de la lectura durant les vacances escolars com a mesura per reduir la pèrdua d'aprenentatges, especialment entre l'alumnat més vulnerable.

Segons diverses experiències, entre les quals trobem la de les Biblioteques de Chicago amb més de 40 anys d’experiència coordinant programes de lectura d’estiu, una proposta d’estiu lector per a tothom hauria d’assegurar:

• La implicació de les administracions d’educació, cultura i serveis socials
  • La provisió de llibres durant l’estiu a totes les llars per a garantir que l’accés no sigui un obstacle.
  • La llibertat d’elecció d’almenys una part de les lectures per a fomentar l’associació de l’activitat amb l’oci i el gaudi (no escolar).
  • La combinació de recursos impresos i digitals, activitats interactives i incentius per mantenir els infants motivats a llegir durant l'estiu.
  • La connexió de les lectures amb altres activitats d’estiu, de manera que l’experiència lectora es vinculi a altres experiències personals i així es garanteixi un ancoratge més profund dels aprenentatges.
  • La implicació dels centres educatius i dels serveis socials en la prescripció de llistats de lectura d’estiu o d’altres activitats vinculades a la lectura.
  • La coordinació entre un conjunt ampli d’actors: centres educatius, biblioteques, entitats comunitàries, serveis socials, ens locals, museus i altres institucions culturals.

Les vacances d'estiu són un repte significatiu per a la igualtat educativa a Catalunya, especialment en l'àmbit de la lectura. La pèrdua d'aprenentatges estival afecta desproporcionadament els infants de famílies amb menys recursos, ampliant la bretxa existent en les seves habilitats lectores. Tot i la implicació de diversos actors per impulsar la campanya “Guanyem un estiu lector”, és necessària una resposta més àmplia i coordinada per part de les administracions públiques per abordar aquesta problemàtica.

Incorporar la lectura com un dels focus importants en les propostes d’estiu per a infants podria ser una mesura efectiva per reduir la pèrdua d'aprenentatges i assegurar que tots els infants tinguin les mateixes oportunitats per desenvolupar les seves habilitats lectores i acadèmiques. Amb un compromís ferm i una acció coordinada, es pot aconseguir que l'estiu sigui un període de creixement i aprenentatge per a tots els infants, independentment del seu context socioeconòmic.