Nou informe de l'OCDE sobre equitat i qualitat de l'educació amb la participació d'Anna Pons

Anna Pons, becària de la Fundació Jaume Bofill a l'OCDE l'any 2011, és una de les autores del nou informe de l'OCDE sobre equitat i qualitat a l'educació. Per millorar la qualitat d'un sistema educatiu cal maximitzar la igualtat d'oportunitats per a l'èxit educatiu. Aquesta és una de les conclusions principals del nou estudi de l'OCDE "Equity and quality in education, supporting disadvantaged students and schools" (Equitat i qualitat a l'educació, ajudar alumnat i escoles desafavorides) en la qual la Fundació Jaume Bofill ha col·laborat a través de la coautora Anna Pons, becada per fer una estada d'un any al Directorat d'Educació de l'OCDE. En la recerca es fan recomanacions per oferir oportunitats d'èxit a tots els alumnes, ja que es parteix de l'afirmació rotunda que el fracàs escolar penalitza els infants per a tota la vida. En l'informe hi participen diferents països membres de l'OCDE (Àustria, el Canadà, la República Txeca, França, Grècia, Irlanda, els Països Baixos, l'Estat espanyol i Suècia). El capítol 1 se centra en la investigació dels principals factors que incideixen en el fracàs escolar, al capítol 2 s'hi troben les polítiques educatives que s'estan aplicant per millorar l'equitat, i la darrera part se centra en les accions que s'estan duent a terme per millorar els resultats fent especial esment a les escoles amb més desavantatge. L'evidència mostra que la igualtat no té perquè anar separada de la qualitat. Millorant la primera millora la capacitat de resposta a les crisis econòmiques i es contribueix directament al creixement econòmic i el benestar de la societat. La millora de la qualitat escolar i la igualtat d'oportunitats per a tots els estudiants (a tots els nivells d'escolarització) és la política educativa amb més èxit que existeix actualment. Algunes de les propostes que contemplen i que podrien ajudar a reduir el fracàs escolar van dirigides a eliminar les actuals barreres que obstaculitzen l'ascens en el sistema escolar, com seria la repetició o la selecció prematura d'estudiants reforçant els elements comprensius de l'escola. Un altre seguit de mesures que s'examinen van dirigides a ajudar les escoles en desavantatge mitjançant reformes que permetin, per exemple, enfortir el lideratge escolar, atraure i mantenir el millor professorat o promoure la vinculació familiar amb els centres educatius. Més informació