Els Premis Lecxit 2024 “Lectura i equitat” fan una crida a projectes i experiències per donar a conèixer bones pràctiques de promoció de la lectura

• La celebració dels ‘Premis Lecxit, lectura i equidad' vol posar en valor aquells projectes i experiències educatives que promocionin la lectura en infants.
  • Es valorarà la implicació comunitària, el treball per l’equitat, el grau d’innovació, el seu impacte i la seva sostenibilitat i replicabilitat.
  • Entitats, equipaments i organismes públics poden presentar la seva candidatura fins al 30 de setembre.

Què passa quan un infant descobreix el plaer per la lectura?

La lectura pot ser una porta darrere la qual s'obre un univers de creativitat, emocions i descobriments. La lectura ens permet comprendre el món, a nosaltres mateixos i a les persones que ens envolten. Permet generar enllaços, compartir experiències, així com desenvolupar el pensament crític. Però la lectura, a més, és un pilar fonamental per l’equitat.

Tu també penses que la lectura pot ser un factor per impulsar la igualtat d’oportunitats en educació?

Sabem que a tot l’Estat espanyol, hi ha moltes experiències que relacionen lectura, comunitat i oportunitats educatives. Per això, volem posar en valor aquelles que destaquen i tenen impacte en el seu entorn amb l’organització dels “Premis Lecxit, lectura y equidad”.

Què volem destacar amb aquests premis?

Projectes de centres educatius, biblioteques, entitats socials i organismes públics...

• Amb una visió comunitària, que aglutinen al seu voltant diferents recursos socials i educatius del territori, així com la participació de voluntariat.
  • Que tenen la lectura com un element de treball per l’equitat i la igualtat d’oportunitats educatives de la infància.
  • Que destaquin per la seva creativitat i innovació.
  • Que incloguin eines per mesurar el seu impacte i que siguin replicables.

Com funciona la participació i quines són les bases?

El jurat seleccionarà 10 dels projectes presentats que seran destacats com a “bones pràctiques”. Aquests 10 projectes formaran part d’una publicació impresa de “bones pràctiques en la promoció de la lectura a la infància” i es publicaran al web lecxit.es (data prevista de publicació: març de 2025)-

Dels 10 projectes seleccionats, el jurat n'escollirà 3 que rebran cadascun un val de 500€ per la compra de llibres

Els projectes premiats es donaran a conèixer dins la Jornada Acompañar la lectura. Un compromiso comunitario con la infància, que es durà a terme el pròxim 26 de novembre de 2024 en format virtual: Inscriu-t'hi aquí!

Qui són membres del jurat?

• Glòria Pérez-Salmerón: Bibliotecària, expresidenta de la Federació Internacional d'Associacions de Bibliotecaris i Biblioteques (IFLA), directora de la Biblioteca Nacional d'Espanya (2010-2013) i expresidenta de la Federació Espanyola de Societats d'Arxivística, Biblioteconomia, Documentació i Museística (FESABID), incloent-hi la digitalització de col·leccions.
  • Luis González: Va posar en marxa el Pla de Foment de la Lectura 2001/4. Des de la Fundación Germán Sánchez-Ruipérez (2004 en endavant) ha llançat projectes com Readmagine, Renodo, Lecturalab, Canal Lector, Lectylab o PARIX. És Vicepresident 3r de l'Associació Espanyola de Fundacions i membre del Consell de Cultura de la ciutat de Madrid.
  • Carmen Garcia: Presideix actualment la Fundació Tomillo, entitat privada socioeducativa dedicada a la millora del futur dels joves més desafavorits. Ha estat copromotora de Youth Business Spain -xarxa d'entitats per al suport de l'autoocupació juvenil- així com de la Xarxa Espanyola d'Escoles de Segona Oportunitat. Membre de la Junta Directiva de l'Associació Espanyola de Fundacions.
  • Lluís Zendrera: El 1985 va començar a involucrar-se a l'empresa familiar, Editorial Juventud, fundada el 1923. La seva passió pels llibres va fer que la seva implicació fos cada vegada més gran. Després d'una estada de dos anys a Colòmbia va iniciar unes relacions fabuloses amb Llatinoamèrica i va crear una xarxa personal i d'institucions per tal de promoure la lectura.

Fins quan t'hi pots presentar?

El termini de presentació de candidatures finalitza el 30 de setembre de 2024 a les 12:00 hores.

Presenta-t’hi ara!

Per qualsevol dubte, pots escriure a: lecxit@fundaciobofill.org