Per promoure el pensament crític
26/10/2018
El pensament crític és una de les competències clau que menys s’ha treballat, especialment si cerquem pràctiques profundes, rigoroses i transformadores. Ser capaç d’analitzar de manera crítica una situació o informació requereix de destreses ( inferir sintetitzar, comparar etc,) i actituds (autonomia, compromís etc.) que permetin comprendre i interpretar els fets socials i dur a terme un procés de decisió racional, responsable i autònom.
L’educació i el pensament crític són un binomi indivisible i innegociable per una ciutadania compromesa i lliure en un món ple d’incerteses.
Segons l’Edubaròmetre, prop d’un 70% de les dels docents considera que s’han de debatre fets polítics i socials excepcionals a l’aula. En aquesta dada es sumen un 40% de docents, que afirmen debatre actualment temes socialment vius a l’aula, i un 29,3% de docents que voldrien fer-ho però no s’atreveixen per por a com es pugui interpretar. Aquest gairebé 30% de professorat que evita fer-ho per por contrasta amb la dada d’un 70% de famílies que considera positiu tractar temes socials i polítics a l’aula, amb l’objectiu que l’alumnat desenvolupi el seu propi criteri.
Aquestes dades són una bona notícia per qui aposta pel pensament crític, i també una oportunitat per a posar-lo al centre del debat educatiu.
Si bé cada cop és més explícita la necessitat d’educar una ciutadania crítica les pràctiques no són generalitzades, no s’acostuma a avaluar de manera rigorosa el seu impacte, les eines i metodologies no estan prou sistematitzades etc.
- Es promou prou el pensament crític a l’escola catalana actual? Quines metodologies s’estan implementant?
- S’estan avaluant les pràctiques existents? Com?
- Com superar la por del professorat a l’hora d’abordar temes controvertits a l’aula? Ha d’haver-hi límits amb determinats temes?
- Com podem promoure pràctiques concretes i profundes sobre pensament crític?
- Quines són les accions prioritàries que hauria d’engegar l’administració?
- Quin ha de ser el rol del professorat? Com ensenyar a pensar sense dir “què” pensar ?
Per contribuir a aquesta reflexió, engeguem #somcrítics, un projecte que vol dibuixar el punt de partida en el que estem, visionar horitzons desitjables i sobretot posar sobre la taula propostes que ens permetin avançar amb ambició i rigor.:
Des de ja, pots començar a compartir les teves idees, reflexions i exemples a través de l’etiqueta de twitter #somcrítics.
Es promou prou el pensament crític a l’escola catalana actual? Quines metodologies s’estan implementant? S’estan avaluant les pràctiques existents? Arrenca #somcrítics!