Nit Europea de la Recerca. Ciència i investigació als centres Magnet

Astronomia, mobilitat sostenible o l’impacte de la petjada hídrica de la indústria tèxtil són alguns dels temes que han centrat les propostes d'una desena de centres magnet que, en col·laboració amb equips de recerca de diferents institucions, han apropat la ciència i la investigació a municipis d’arreu del país en el marc de la Nit Europea de la Recerca, que ha celebrat la seva sisena edició a Catalunya.

La sisena edició de la Nit Europea de la Recerca, que s’ha celebrat entorn l’última setmana de setembre i la primera d’octubre, ha posat especial èmfasi en apropar la recerca als centres educatius de primària i de secundària catalans a través de les activitats organitzades des del programa Magnet. Les activitats divulgatives tindran continuïtat durant tot el curs escolar a través de projectes de recerca en diferents escoles i instituts, deu dels quals en centres educatius Magnet, i cinc altres entitats del consorci coordinador de la Nit de la Recerca.

Recerca i divulgació científica als centres Magnet

La sessió ‘La importància de les zones humides en els ecosistemes terrestres’, a càrrec d’Artur Degollada, gestor de Natura/Biodiversitat i educador ambiental va centrar la participació de l’Escola Madorell (Molins de Rei), en aliança amb els CCiTUB, en Nit de la Recerca Europea. La sessió,  va comptar amb la presentació a càrrec de Quique Vergara, educador ambientòleg i formador de l’escola Madorell en el marc del projecte Magnet, i va donar la sortida al projecte anual del centre educatiu molinenc que gira a l’entorn de l’ODS 15, vida d’ecosistemes terrestres

En la mateixa línia de conscienciar de la importància de preservar l’entorn, l’Escola La Pau (Sant Sadurní d’Anoia), va presentar un estudi sobre mobilitat sostenible elaborat per l'alumnat de l'escola en aliança Magnet amb l’ICTA-UAB. La presentació de la recerca i una proposta d’accions per reduir la nostra petjada de carboni van inaugurar l’exposició “Com és de sostenible el vostre camí a l’escola?, que podrà veure’s a la Biblioteca Municipal Ramon Bosch de Noya del 29 de setembre al 15 d’octubre.

L’impacte de la petjada hídrica que deixem va ser l’eix de les activitats de l’Escola El Vallès (Terrassa), en aliança magnet amb la UPC Terrassa, amb la conferència sobre l’impacte de la indústria tèxtil, “Ens vestim amb aigua? La petjada hídrica de la roba”, amb Helena Oliver, del Departament de Ciència i Enginyeria de Materials de la UPC UPC Terrassa i una activitat per calcular la petjada hídrica de la nostra roba.

L’alumnat de l'Escola Rubió i Ors (Reus) va preguntar a la població reusenca ‘Com podem fer un Reus més verd?’ mentre va compartir el resultat de la seva recerca i repartir un munt de testos, llavors i terra per fer una ciutat una mica més sostenible i verda.

Un viatge per l’univers va ser el títol de la vesprada organitzada per la comunitat educativa de l’Escola Gabriel Castellà i els científics de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC) al pati del centre educatiu igualadí en què les famílies van poder gaudir i experimentar de la ciència a través de tallers i exposicions. Una de les activitats estrella va ser l’observació d’estels i planetes com Saturn i Júpiter i les seves llunes a través dels telescopis dels científics de l’ICE-CSIC.

En l’àmbit sanitari, l’Escola Ferreries va organitzar una conferència sobre recerca de la mà d’Anna Curto de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta, el seu partner magnet. Després de la sessió, unes 600 persones van poder gaudir d’activitats i tallers vinculats a la ciència al pati del centre educatiu tortosí en una vesprada que va acabar amb música i sopar.

Nit Europea de la Recerca

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la ciència. El seu objectiu és apropar la recerca i els seus protagonistes a públics de totes les edats i donar a conèixer la recerca i la innovació de manera planera i divertida. Així doncs, la població té l’oportunitat de conèixer els avenços científics que s’hi desenvolupen al territori de la mà dels propis investigadors.

Aquest esdeveniment se celebra l’últim divendres de setembre de cada any. Gràcies a la seva popularitat (l’acte atreu més d’un milió de visitants arreu d’Europa), s’ha allargat durant els dies previs i el cap de setmana.

A més de tota la programació presencial, que inclou des de xerrades, tallers i fires fins a activitats en instituts i escoles en el marc del “Matí de la recerca”, també s’ha ofert una programació online al canal de Youtube de la Nit de la Recerca, on el públic ha trobat un gran nombre de microxerrades sobre temàtiques d’allò més diverses.

Aquest projecte és possible gràcies al cofinançament del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea i la col·laboració del consorci format per la Universitat de Girona (UdG), entitat coordinadora del projecte i del node de Girona, la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), entitats coordinadores del node de Barcelona, la Universitat de Lleida (UdL), coordinadora del node de Lleida, la Universitat Rovira i Virgili (URV), coordinadora del node de Tarragona, i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic), coordinadora del node de Catalunya central. L’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) s’encarrega de la comunicació i la coordinació dels diferents nodes. Des de del 2022, s’hi afegeix la Fundació Jaume Bofill, que en el marc del programa Magnet, impulsa 15 projectes de recerca a centres educatius de primària i secundària per tal d'apropar els equips de recerca a l'alumnat, famílies i veïnats al llarg de l'any.