Donem el tret de sortida a l'Anuari 2018. Reptes de l’educació a Catalunya
15/10/2018
10 capítols, 16 autors i més de 60 experts
El 14 de juny de 2018 es va donar el tret de sortida a la redacció de l’Anuari 2018 que veurà la llum a principis de 2019. En els darrers mesos els autors han estat redactant la primera versió d’uns capítols que busquen ser atrevits amb propostes de millora per els actuals reptes del nostre sistema educatiu.
Sota el lideratge del Director de l’Anuari 2018, el Dr. Jordi Riera, i la coordinació de Natàlia Llorente, durant els mesos de setembre i octubre s’estan portant a terme seminaris de contrast per cada capítol convidant a un grup reduït d’experts perquè durant dues hores aportin feedback, realitzin valoracions o afegeixin propostes a la primera versió del capítol de cada autor. En total, son més de 60 experts aportant visions des de diferents àmbits: els centres, les universitats, l’administració pública, el tercer sector i d’altres.
Tot aquest treball, quedarà recollit en els 10 capítols que van sorgir d’una reunió de treball amb més de 30 experts educatius, la qual va permetre seleccionar les temàtiques que ara s’estan redactant pels autors de l’Anuari 2018. Aquests són els títols provisionals amb l’autoria:
- Transicions a l’educació secundària postobligatòria: com ampliar les trajectòries d’èxit educatiu per tothom (Aina Tarabini).
- Quin ha de ser el rol de la família en l’actual context de transformació educativa? (Marta Comas).
- Xarxes de coresponsabilitat socioeducativa: un nou repte per a la governança del sistema educatiu (Mireia Civís i Jordi Longàs).
- L’inici de la carrera docent: com adequar l’accés a la professió i l’acollida del professorat novell als centres educatius (Miquel Martínez i Ana Marín).
- Els centres com a organitzacions que aprenen i el seu lideratge (Joan Badia).
- De l’aprendre per a ser avaluat a l’avaluació per aprendre: perspectives i prospectives. (Carles Monereo).
- La millora de l’acompanyament i orientació dels joves en moments clau del seu itinerari educatiu: avançant cap a experiències i innovacions que funcionen (Josep Lluís Segú i Montse Oliveras).
- L’educació digital: competències, tecnologies i usos per a uns aprenentatges efectius i inclusius (Mercè Gisbert i Miquel Àngel Prats).
- Escoles complexes: realitats dels centres desafavorits a Catalunya i polítiques a favor del seu èxit educatiu (Xavier Bonal i Marcel Pagès).
- Recerca educativa al servei de les escoles: models emergents i proposta d’un sistema integrat de R+D+i educatiu per Catalunya (Xavier Martínez-Celorrio).
Cada capítol fonamentarà la rellevància que el tema ocupa en la política educativa de Catalunya d’enguany, abordant els dèficits però sobretot les possibilitats de millora. Alhora presentarà pràctiques de referència que poden servir de guia. Finalment, l’autor centrarà els esforços en les propostes, la part cabdal del capítol. Per a això, es contemplaran tres nivells d’acció: aules, centres educatius i política educativa esmentant els agents del canvi involucrats.
Queden ara uns mesos per perfilar el contingut de cada capítol fins que a principis del 2019 la Fundació Jaume Bofill presenti públicament L’Anuari dels reptes de l’educació a Catalunya 2018.