De què parlen les famílies en un Edcamp?

Què passa quan les famílies es troben per parlar d’educació? Quins són els temes i inquietuds que preocupen i són d’interès? Com podem generar un espai per parlar i col·laborar entre les famílies? Un grup de famílies de Lleida es va fer aquestes preguntes fa uns mesos, i varen adonar-se que la metodologia edcamp els facilitaria aquest espai per respondre-les. Es posaren mans a l’obra i organitzaren, el passat dissabte 16 de juny de 2018, el primer Edcamp dedicat a les famílies. De què van parlar?

Relació família i escola

Plantejaren que la família i l’escola han de treballar de forma coordinada, cercant la col·laboració i establint espais reservats per a la interacció entre famílies i escola: tot això, per tal de crear ponts de confiança entre famílies i escola que permetin alinear els seus esforços per un millor un èxit educatiu de l’alumnat. 

Conciliació horaris escolars i família

Les dificultats de conciliar els temps i horaris laborals amb els horaris i calendari escolars dels fills i filles i amb la convivència familiar és una altra preocupació que va sorgir. Debateren sobre diferents alternatives: models que preveuen diferents horaris de recollida dels fills, jornada intensiva, etc.

Convivència i resolució de conflictes

El fenomen de les relacions de convivència i confrontació als centres educatius, especialment als centres d’ensenyament secundari, també va ser un tema de debat a l’Edcamp. Es parlà de diferents mecanismes i formes d’establir normes de convivència, del paper i participació de l’alumnat i de les famílies en la resolució del conflictes, i es va debatre al voltant del paper que han de tenir els docents i les famílies en la comunicació i gestió de situacions conflictives. 

Remodelar el temps d’esbarjo

Les famílies reflexionaren sobre la importància del temps de pati com un moment educatiu important on s’hauria d’acompanyar als infants. Pot ser també un moment per a generar comunitat entre família i escola, si ambdues, juntament amb els infants i joves, s’involucren en la construcció de l’espai, en les activitats participatives que es poden generar al pati... El temps d’esbarjo també és un moment ideal per a treballar la mediació de conflictes.

Famílies i ús de telèfons mòbils

Quin paper han de tenir les famílies en relació a l’ús del mòbil? Les famílies es van mostrar preocupades per l’ús excessiu de les TIC i la necessitat d’establir límits en el seu ús, però alhora van reflexionar sobre la importància de potenciar la competència en TIC en col·laboració amb els centres educatius. 

Aprenentatge basat en competències

Les famílies també van mostrar interès en la necessitat que l’escola eduqui en les competències bàsiques que necessiten els fills i filles en una societat canviant i plena d’incerteses com l’actual. Per això, creuen que l’escola, a inici de curs, ha de transmetre a les famílies com aprendran els seus fills i filles durant el curs. Hi ha famílies que creuen que hi ha massa centres focalitzats encara en resultats i no en competències.

Celebrem, doncs, que les famílies han fet seu el moviment edcamp!

 

 

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar