Vols conèixer els 30 projectes seleccionats a la crida Comunitats que Eduquen?

El passat divendres  27 d’abril es va reunir el jurat, format per experts de l’àmbit de l’educació,  per a seleccionar els 30 projectes finalistes de la crida Comunitats que Eduquen que la Fundació Jaume Bofill impulsa amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica en el marc del projecte Educació 360, educació a temps complet. Podreu trobar els projectes seleccionats  en el següent enllaç.

Per la tria, s’ha valorat especialment aquelles propostes que:

• Amplien i milloren l’accés d’infants i joves a les activitats tant de reforç o suport a l’aprenentatge, com les que tenen un caràcter esportiu, de lleure o cultural.
  • Connecten els aprenentatges lectius i no lectius que es donen en temps i espais educatius diversos (dins escola – fora escola, educació formal – no formal, etc.).
  • Fomenten l’equitat i la igualtat d’oportunitats a partir de propostes inclusives.
  • Connecten actors eductius i socioeducatius a través del treball col·laboratiu.
  • Treballen des de la proximitat abordant necessitats identificades en la comunitat i en un territori concret (poble, barri, municipi).
  • Tenen potencial de transferència i escalabilitat en altres contextos.

En total s’han presentat 111 iniciatives comunitàries amb l’objectiu de repensar els seus projectes perquè ofereixin més i millors oportunitats educatives per a tots els infants i joves. D’aquestes  53 han estat presentades per entitats del tercer sector, 10 entitats artístiques i/o culturals, 10  biblioteques, 13 centres educatius, 23 entitats de serveis i 2 Museus.

La crida ha permès fer aflorar i identificar projectes emergents i poc coneguts tant entitats referents i amb llarga trajectòria com d’entitats amb menys recorregut.

La majoria dels projectes presentats són iniciatives de treball col·laboratiu entre més de dues entitats dirigides a generar oportunitats educatives a població en risc  de vulnerabilitat majoritàriament de la província de Barcelona i Girona.

Els 30 projectes comunitaris seleccionats iniciaran les properes setmanes un procés de capacitació i mentoria per a incrementar el seu potencial educatiu en relació a un dels següents reptes.

• Incrementar l’accés i participació a tots els infants i joves a iniciatives d’alt valor educatiu, garantint la igualtat d’oportunitats.
  • Connectar el temps lectiu i el no lectiu, el formal i no formal impulsant la col·laboració entre els diferents actors, especialment amb els centres educatius.
  • Desenvolupar el potencial educatiu de la comunitat, incrementant el treball col·laboratiu per a generar respostes eficaces a les necessitats educatives dels infants i joves.
  • Connectar els interessos i motivacions dels infants i joves amb els recursos educatius del territori per a personalitzar les seves experiències educatives

Amb aquest procés de formació volem generar connexions entre els diferents impulsors, afavorir la transferència de reptes i solucions, i aportar els recursos i coneixements necessaris per a redissenyar les iniciatives presentades i alinear-les als principis de l’Educació 360, educació temps complet.