L’abandonament escolar prematur és un dels principals reptes pendents del sistema educatiu català. Malgrat haver reduït les xifres d’abandonament en les darreres dècades, Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris.
Fathia Benhammou
Mestra especialitzada en Educació Infantil per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Màster en Exclusió Social, Diversitat Cultural i Intervenció Socioeducativa per la Universitat de Girona (UdG).
Té una llarga experiència en el treball social i educatiu amb adolescents d’origen immigrat i també en el disseny, el lideratge i la gestió de projectes d’intervenció amb joves en situació de risc.
La militància en entitats del tercer sector a favor dels drets de les persones d’origen immigrat, i especialment els de les dones, i la seva inquietud per la integració de les noves generacions a Catalunya han estat cabdals en la seva trajectòria professional. Ha estat autora de diversos articles sobre la matèria i ha fet nombrosos cursos i conferències sobre immigració i gestió de la diversitat a les aules i als espais de lleure educatiu.
A la Fundació ha estat responsable del programa Entrecultures del 1998 al 2010 i directora de l’àrea de programes des del 2011 fins al juliol del 2019. Des del 2011 ha estat membre de l’equip directiu. El setembre de 2019 va començar una nova aventura dirigint l’aliança Educació 360, amb la ferma convicció que cal incrementar les oportunitats educatives de tothom connectant temps, espais i agents educatius.
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
Vota Educació és una iniciativa de la Fundació Bofill per posicionar l'equitat educativa com un tema prioritari de les campanyes electorals i les eleccions catalanes i municipals.
-
I si connectem espais i temps educatius per generar més i millors oportunitats d'aprenentatge pel nostre alumnat?
-
La crida Comunitats que Eduquen vol detectar iniciatives comunitàries que apostin pel treball i lideratge col·laboratiu entre diversos actors (escoles, famílies, ONG, museus, biblioteques, xarxes, centres de salut, entitats de lleure, universitats...) i que ofereixin oportunitats educatives d’…
-
L’Aliança Educació 360 és una iniciativa impulsada conjuntament per la Fundació Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya i la Diputació de Barcelona el gener de 2018. Actualment en formen part més de tres-centes organitzacions.
-
Programa que comença fent una anàlisi dels programes educatius comunitaris a Catalunya. Volem estudiar quins són els debats principals, els criteris i els reptes principals per proposar millores i bones pràctiques de referència per la comunitat educativa.
-
Hackathon és un espai per buscar solucions creatives a reptes educatius i que es basa en la col·laboració i cocreació entre persones de diverses disciplines.
-
FutbolNet és una proposta de la Fundació FCBarcelona dissenyada per, a través de la pràctica esportiva vinculada al futbol, educar en valors els infants i joves d’entre 10 i 16 anys, a barris de ciutats catalanes identificats com a prioritaris per a la intervenció social i comunitària.
-
Programa formatiu de la Secretaria de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya dirigit a orientar, reforçar i donar eines a les famílies per exercir el seu paper educatiu de forma positiva.
-
Programa d’acompanyament, aprenentatge i intercanvi orientat a enfortir la capacitat d’actuació i de lideratge de persones joves vinculades a processos d’acció col?lectiva i organitzacions no governamentals del país.
-
L’Ajuntament de Barcelona obre 65 patis escolars. Es vol optimitzar l'ús dels centres escolars i potenciar la seva vessant social i educativa. En el marc d’aquesta iniciativa, la Fundació fa un procés d’assessorament, acompanyament i avaluació del projecte impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB).
-
PIAAC (Assessment of Adult Competencies) és una prova impulsada per l’OCDE i els seus països membres per avaluar les competències de la població adulta en tres grans àrees de competències: lectora, matemàtica i solució de problemes en entorns tecnològics.
-
Recerca encarregada a l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB per estudiar amb profunditat les trajectòries i les característiques d’una selecció de nois i noies joves que han jugat un paper significatiu en diferents projectes i organitzacions socials i polítiques.
-
La recerca Formació Professional i Ocupació a Catalunya parteix d'una revisió d'indicadors des d'una perspectiva comparada i internacional per tal d'aportar dades i evidència rellevant per l'FP a Catalunya. La recerca permet desmentir alguns tòpics sobre l'FP i aporta coneixement útil a la millora del model actual d'FP.
-
Aquest és un estudi de caràcter exploratori quanti–qualitatiu. Se centra en l’orientació acadèmica i professional que es desenvolupa als centres públics i privats concertats d’Educació Secundària Obligatòria a Catalunya. L'objectiu és desxifrar i obtenir la relació d'accions que es desenvolupen en aquesta etapa educativa.
-
Aquest informe analitza les magnet schools dels EUA com una estratègia d’innovació educativa per combatre la segregació escolar i garantir una oferta educativa d’alta qualitat per a tot l’alumnat.
-
Tenint en compte la importància de la competència lectora en tant que eix transversal a totes les àrees de coneixement, al 2011 la Fundació Jaume Bofill va celebrar un seminari per reflexionar sobre els processos i factors que contribueixen a desenvolupar?la la competència lectora.
-
És el darrer volum de la col?lecció Conciutadania Intercultural, que ofereix al professorat recursos i materials per a la gestió de la diversitat sociocultural.
-
Aquesta recerca té com a objectiu principal sistematitzar l’evidència internacional sobre aquells factors institucionals que es consideren clau per tal d’assegurar una implementació efectiva d’una política de formació dual.
-
Programa de millora de les competències parentals, per aconseguir que l’acompanyament que els pares fan a l’escolaritat tingui l’orientació adequada i sigui satisfactori per ambdues parts.
-
Aquest projecte ofereix recursos i materials de qualitat que aportin conceptes, reflexions, i perspectives al professorat per comprendre i gestionar la diversitat sociocultural present a l'aula.
-
A partir de l'anàlisi de diverses experiències i models d'educació estesa a nivell nacional i internacional, es pretén definir i portar a terme un nou model de reforç escolar que millori l’educació estesa a Catalunya.
-
El Centre Promotor té l'objectiu de promoure l’Aprenentatge Servei a través de l'impuls de la recerca, la difusió, l’arrelament i la construcció d'una xarxa d'agents que cooperen.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
#PRIMAVERA360: L’impuls transformador de l’Educació a temps complet
#PRIMAVERA360: L’impuls transformador de l’Educació a temps...
En el marc de la #Primavera360 us proposem reflexionar sobre la governança i implementació de polítiques educatives 360 a Catalunya. Per encetar el debat analitzarem...
12/05/2022 09:00h - 13:30h
Més informació -
Connexions per l’equitat, eix de la Jornada Anual d’Educació 360
Connexions per l’equitat, eix de la Jornada Anual d’Educació...
Per avançar en una educació compromesa amb l’equitat és necessari reconèixer les activitats del fora escola com una part ineludible del dret a educació i alhora...
05/02/2020 08:00h - 18:30h
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Més informació -
Les reunions amb famílies, una palanca de canvi per millorar la relació família i escola?
Les reunions amb famílies, una palanca de canvi per millorar la relació...
Que passa quan un centre redissenya les reunions amb famílies tenint en compte les seves necessitats i punts de vista? Com impacta això en els infants i joves?...
28/11/2017 17:00h - 19:00h
Auditori de la Facultat de comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Valldonzella, 12. Barcelona)
Més informació
Notícies
Estigues informat