El abandono escolar prematuro es uno de los principales retos pendientes del sistema educativo catalán. Pese a haber reducido las cifras de abandono en las últimas décadas, Cataluña sigue al frente de los países con más jóvenes poco cualificados y sin estudios posobligatorios.
Fathia Benhammou
Maestra especializada en Educación Infantil por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Máster en Exclusión Social, Diversidad Cultural e Intervención Socioeducativa por la Universidad de Girona (UdG).
Acumula una larga experiencia en el trabajo social y educativo con adolescentes de origen inmigrante, y también en el diseño, el liderazgo y la gestión de proyectos de intervención con jóvenes en situación de riesgo.
La militancia en entidades del tercer sector a favor de los derechos de las personas de origen inmigrante, y especialmente los de las mujeres, y su inquietud por la integración de las nuevas generaciones en Cataluña han sido primordiales en su trayectoria profesional. Ha sido autora de varios artículos sobre la materia y ha impartido numerosos cursos y conferencias sobre inmigración y gestión de la diversidad en las aulas y en los espacios de ocio educativo.
En la fundación ha sido responsable del programa Entrecultures de 1998 a 2010 y directora del área de programas desde 2011 hasta julio de 2019. Desde 2011 es miembro del equipo directivo. En septiembre de 2019 inició una nueva aventura dirigiendo la alianza Educació 360, con la firme convicción de que hay que incrementar las oportunidades educativas de todo el mundo conectando tiempo, espacios y agentes educativos.
Proyectos
Involucrados en la iniciativa
-
-
En la Fundación Bofill hemos impulsado Vota Educación, una iniciativa para posicionar los principales retos en clave de equidad de cara a las elecciones catalanas. Porque queremos y creemos que estas deben ser las elecciones de la educación, y que la próxima debe ser la legislatura de la educación.
-
I si connectem espais i temps educatius per generar més i millors oportunitats d'aprenentatge pel nostre alumnat?
-
La crida Comunitats que Eduquen vol detectar iniciatives comunitàries que apostin pel treball i lideratge col·laboratiu entre diversos actors (escoles, famílies, ONG, museus, biblioteques, xarxes, centres de salut, entitats de lleure, universitats...) i que ofereixin oportunitats educatives d’…
-
Los niños desarrollan la mayor parte de su actividad diaria fuera de su horario escolar. El tiempo de mediodía, la tarde, el fin de semana y el verano son momentos en los que los niños y niñas pueden llevar a cabo actividades que les gustan, los motivan y que les aportan aprendizajes de vida, que los conectan con otros amigos y amigas, otros espacios y otros intereses.
-
Programa que comença fent una anàlisi dels programes educatius comunitaris a Catalunya. Volem estudiar quins són els debats principals, els criteris i els reptes principals per proposar millores i bones pràctiques de referència per la comunitat educativa.
-
Hackathon és un espai per buscar solucions creatives a reptes educatius i que es basa en la col·laboració i cocreació entre persones de diverses disciplines.
-
FutbolNet és una proposta de la Fundació FCBarcelona dissenyada per, a través de la pràctica esportiva vinculada al futbol, educar en valors els infants i joves d’entre 10 i 16 anys, a barris de ciutats catalanes identificats com a prioritaris per a la intervenció social i comunitària.
-
Programa formatiu de la Secretaria de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya dirigit a orientar, reforçar i donar eines a les famílies per exercir el seu paper educatiu de forma positiva.
-
Programa d’acompanyament, aprenentatge i intercanvi orientat a enfortir la capacitat d’actuació i de lideratge de persones joves vinculades a processos d’acció col?lectiva i organitzacions no governamentals del país.
-
L’Ajuntament de Barcelona obre 65 patis escolars. Es vol optimitzar l'ús dels centres escolars i potenciar la seva vessant social i educativa. En el marc d’aquesta iniciativa, la Fundació fa un procés d’assessorament, acompanyament i avaluació del projecte impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB).
-
PIAAC (Assessment of Adult Competencies) és una prova impulsada per l’OCDE i els seus països membres per avaluar les competències de la població adulta en tres grans àrees de competències: lectora, matemàtica i solució de problemes en entorns tecnològics.
-
Recerca encarregada a l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB per estudiar amb profunditat les trajectòries i les característiques d’una selecció de nois i noies joves que han jugat un paper significatiu en diferents projectes i organitzacions socials i polítiques.
-
La recerca Formació Professional i Ocupació a Catalunya parteix d'una revisió d'indicadors des d'una perspectiva comparada i internacional per tal d'aportar dades i evidència rellevant per l'FP a Catalunya. La recerca permet desmentir alguns tòpics sobre l'FP i aporta coneixement útil a la millora del model actual d'FP.
-
Aquest és un estudi de caràcter exploratori quanti–qualitatiu. Se centra en l’orientació acadèmica i professional que es desenvolupa als centres públics i privats concertats d’Educació Secundària Obligatòria a Catalunya. L'objectiu és desxifrar i obtenir la relació d'accions que es desenvolupen en aquesta etapa educativa.
-
Aquest informe analitza les magnet schools dels EUA com una estratègia d’innovació educativa per combatre la segregació escolar i garantir una oferta educativa d’alta qualitat per a tot l’alumnat.
-
Tenint en compte la importància de la competència lectora en tant que eix transversal a totes les àrees de coneixement, al 2011 la Fundació Jaume Bofill va celebrar un seminari per reflexionar sobre els processos i factors que contribueixen a desenvolupar?la la competència lectora.
-
És el darrer volum de la col?lecció Conciutadania Intercultural, que ofereix al professorat recursos i materials per a la gestió de la diversitat sociocultural.
-
Aquesta recerca té com a objectiu principal sistematitzar l’evidència internacional sobre aquells factors institucionals que es consideren clau per tal d’assegurar una implementació efectiva d’una política de formació dual.
-
Programa de millora de les competències parentals, per aconseguir que l’acompanyament que els pares fan a l’escolaritat tingui l’orientació adequada i sigui satisfactori per ambdues parts.
-
Aquest projecte ofereix recursos i materials de qualitat que aportin conceptes, reflexions, i perspectives al professorat per comprendre i gestionar la diversitat sociocultural present a l'aula.
-
A partir de l'anàlisi de diverses experiències i models d'educació estesa a nivell nacional i internacional, es pretén definir i portar a terme un nou model de reforç escolar que millori l’educació estesa a Catalunya.
-
El Centre Promotor té l'objectiu de promoure l’Aprenentatge Servei a través de l'impuls de la recerca, la difusió, l’arrelament i la construcció d'una xarxa d'agents que cooperen.
Publicaciones y videos
Contenido relacionado
Actos
Ha formado parte de los siguientes actos
-
#PRIMAVERA360: L’impuls transformador de l’Educació a temps complet
#PRIMAVERA360: L’impuls transformador de l’Educació a temps...
En el marc de la #Primavera360 us proposem reflexionar sobre la governança i implementació de polítiques educatives 360 a Catalunya. Per encetar el debat analitzarem...
12/05/2022 09:00h - 13:30h
Más información -
Connexions per l’equitat, eix de la Jornada Anual d’Educació 360
Connexions per l’equitat, eix de la Jornada Anual d’Educació...
Per avançar en una educació compromesa amb l’equitat és necessari reconèixer les activitats del fora escola com una part ineludible del dret a educació i alhora...
05/02/2020 08:00h - 18:30h
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Más información -
Les reunions amb famílies, una palanca de canvi per millorar la relació família i escola?
Les reunions amb famílies, una palanca de canvi per millorar la relació...
Que passa quan un centre redissenya les reunions amb famílies tenint en compte les seves necessitats i punts de vista? Com impacta això en els infants i joves?...
28/11/2017 17:00h - 19:00h
Auditori de la Facultat de comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Valldonzella, 12. Barcelona)
Más información
Noticias
Estate informado