Josep M. Vilaseca

El matrimoni de Josep Maria VilasecaTeresa Roca Formosa varen ser els fundadors de la «Jaume Bofill».

Ell era un advocat que tenia molt prestigi dins la professió. Havia fet oposicions per advocat de l’estat i les havia guanyat, però després va demanar la excedència perquè va preferir dedicar-se al dret privat. Era considerat un expert en el tractament jurídic de les fundacions benèfiques i n’havia assessorat a moltes per a la seva creació i va ser el redactor de la llei de fundacions que va aprovar la Generalitat de Catalunya anys més tard. En aquest tema també era molt apreciat a Madrid i juntament amb Francisco Guijarro Arrizabalaga, director de la Fundació de la Telefònica, varen crear FOEBE (Fomento de Entidades Benéficas) i més tard varen organitzar reunions de fundacions a la «Estación de satélites Buitrago» on hi assistien com a membres de la Fundació Jaume Bofill el mateix Vilaseca i Jordi Porta. D’allí va sortir la creació del “Centro de Fundaciones” i va motivar que es promogués la «Coordinadora Catalana de Fundacions».

Però l’activitat al servei de la societat catalana del matrimoni Roca-Vilaseca tenia altres vessants. Varen ajudar al President Josep Tarradellas a fi que pogués conservar l’arxiu de la Generalitat republicana que el President tenia a Saint-Martin-le Beau (França). Un cop recuperada la Generalitat, Josep Maria Vilaseca va ser el responsable de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat i el primer director de l’Institut d’Estudis Autonòmics.

La generositat de Teresa Roca i Josep Maria Vilaseca va suposar un ajut fonamental al sector editorial (Editorial Laia, Editorial Estela, Edicions 62...). També varen ajudar a Edicions Catalanes de París en les seves publicacions «clandestines» durant el franquisme.

Si Josep Maria Vilaseca va fer servir la seva competència professional per posar-la al servei del país, Teresa Roca va aportar la seva participació a Companyia Roca Radiadors per poder fer realitat els projectes que es plantejaven. Teresa Roca té una gran sensibilitat social i una especial preocupació per als més necessitats. També va cedir la seva finca de Can Bordoi per a fer-hi activitats i varen deixar al moviment dels Escoltes el Castellvell de la mateixa finca.

La generositat del matrimoni tenia una motivació que per una banda responia a la seva sensibilitat social i a la seva solidaritat, i per altra banda a la seva manera de viure el cristianisme.

Teresa Roca Formosa i Josep Maria Vilaseca van rebre la Creu de Sant Jordi el 2009 i el 1983, respectivament.

Per saber-ne més: https://fundaciobofill.cat/historia