y3t-600x740eduresponc-groc_7.jpg

10 trucs per millorar el retorn a l’alumnat, el feed-back

El retorn a l’alumnat, el feed-back, és un recurs educatiu molt potent i mobilitzador però que s’ha de saber utilitzar: quan es fa bé té molta capacitat de transformació però practicat de manera inadequada pot arribar a ser contraproduent. Partint d’aquesta premissa, és important no confiar en l’espontaneïtat a l’hora de posar-lo en pràctica. A continuació teniu algunes recomanacions per aprofitar-ne tot el potencial i evitar-ne els riscos:

  • Data 13/02/2019

El retorn a l’alumnat, el feed-back, és un recurs educatiu molt potent i mobilitzador però que s’ha de saber utilitzar: quan es fa bé té molta capacitat de transformació però practicat de manera inadequada pot arribar a ser contraproduent. Partint d’aquesta premissa, és important no confiar en l’espontaneïtat a l’hora de posar-lo en pràctica. A continuació teniu algunes recomanacions per aprofitar-ne tot el potencial i evitar-ne els riscos:

  1. Busca el moment adequat: posposar-lo excessivament pot dificultar la connexió entre el fet i el comentari, i donar-lo “en calent” pot provocar reaccions viscerals. Així doncs, no existeix una recepta universal, en cada cas cal adequar l’estratègia a les circumstàncies, a la persona implicada i al context.
  2. Focalitza el feed-back en l’esforç: utilitza el “fer” més que el “ser”. Això, a més d’evitar el risc de desmotivació, fomenta el desenvolupament de la mentalitat de creixement i d’autosuperació dels infants.
  3. Transmet idees senzilles i concretes. No sempre és fàcil per part dels infants i, sobretot dels adolescents, entendre el què hauria estat “millor” o el què s’està elogiant. Com més detallades i específiques siguin les idees transmeses, més efectiu serà el feed-back.
  4. No recorris a elogis exagerats, poden donar sensació de poc consistents i de què no esperaves tant de la persona (cosa que pot esdevenir desmotivadora).
  5. Raona els motius de l’equivocació: això donarà eines a l’alumne/a per prendre consciència de l’error (metacognició) i evitar-lo en properes ocasions.
  6. Evita el feed-back en públic: els infants i, sobretot, els adolescents són molt sensibles a la seva imatge pública. Donar feed-back en públic pot provocar por a l’error o ser viscut com un atac i provocar reaccions defensives.
  7. Combina preguntes obertes i tancades per conduir eficaçment la conversa. Les preguntes tancades ofereixen l’oportunitat d’obtenir informació concreta i eviten la dispersió del diàleg. Les preguntes obertes donen la possibilitat d’explicar-se amb més llibertat i d’exposar tots els arguments.
  8. Transmet confiança en les possibilitats de millora de l’infant: un estudi famós fa cinquanta anys va evidenciar l’efecte psicològic de mostrar altes expectatives sobre les possibilitats de desenvolupament d’un infant (l’anomenat Efecte Pigmalió). L’experiment va consistir en explicar a un grup d’infants que tenien altes capacitats (sense ser veritat), uns mesos més tard aquest grup havia fet un progrés superior al de la resta de la classe.
  9. Evita la comparació amb la resta: cal centrar els arguments en el desenvolupament individual.
  10. Concreta quins són els aspectes que convé canviar: en finalitzar la conversa el més important és que hagi quedat clar què hauria d’haver fet de manera diferent l’infant o l’adolescent.

Aquí tens la infografia resum d’aquest post.

T’ha agradat? Doncs no t’oblidis de compartir!

Font: 10 ways to give better feedback-innerdrive

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar