10 trucs per millorar el retorn a l’alumnat, el feed-back
- Data 13/02/2019
El retorn a l’alumnat, el feed-back, és un recurs educatiu molt potent i mobilitzador però que s’ha de saber utilitzar: quan es fa bé té molta capacitat de transformació però practicat de manera inadequada pot arribar a ser contraproduent. Partint d’aquesta premissa, és important no confiar en l’espontaneïtat a l’hora de posar-lo en pràctica. A continuació teniu algunes recomanacions per aprofitar-ne tot el potencial i evitar-ne els riscos:
- Busca el moment adequat: posposar-lo excessivament pot dificultar la connexió entre el fet i el comentari, i donar-lo “en calent” pot provocar reaccions viscerals. Així doncs, no existeix una recepta universal, en cada cas cal adequar l’estratègia a les circumstàncies, a la persona implicada i al context.
- Focalitza el feed-back en l’esforç: utilitza el “fer” més que el “ser”. Això, a més d’evitar el risc de desmotivació, fomenta el desenvolupament de la mentalitat de creixement i d’autosuperació dels infants.
- Transmet idees senzilles i concretes. No sempre és fàcil per part dels infants i, sobretot dels adolescents, entendre el què hauria estat “millor” o el què s’està elogiant. Com més detallades i específiques siguin les idees transmeses, més efectiu serà el feed-back.
- No recorris a elogis exagerats, poden donar sensació de poc consistents i de què no esperaves tant de la persona (cosa que pot esdevenir desmotivadora).
- Raona els motius de l’equivocació: això donarà eines a l’alumne/a per prendre consciència de l’error (metacognició) i evitar-lo en properes ocasions.
- Evita el feed-back en públic: els infants i, sobretot, els adolescents són molt sensibles a la seva imatge pública. Donar feed-back en públic pot provocar por a l’error o ser viscut com un atac i provocar reaccions defensives.
- Combina preguntes obertes i tancades per conduir eficaçment la conversa. Les preguntes tancades ofereixen l’oportunitat d’obtenir informació concreta i eviten la dispersió del diàleg. Les preguntes obertes donen la possibilitat d’explicar-se amb més llibertat i d’exposar tots els arguments.
- Transmet confiança en les possibilitats de millora de l’infant: un estudi famós fa cinquanta anys va evidenciar l’efecte psicològic de mostrar altes expectatives sobre les possibilitats de desenvolupament d’un infant (l’anomenat Efecte Pigmalió). L’experiment va consistir en explicar a un grup d’infants que tenien altes capacitats (sense ser veritat), uns mesos més tard aquest grup havia fet un progrés superior al de la resta de la classe.
- Evita la comparació amb la resta: cal centrar els arguments en el desenvolupament individual.
- Concreta quins són els aspectes que convé canviar: en finalitzar la conversa el més important és que hagi quedat clar què hauria d’haver fet de manera diferent l’infant o l’adolescent.
Aquí tens la infografia resum d’aquest post.
T’ha agradat? Doncs no t’oblidis de compartir!
Contingut relacionat
Publicacions, vídeos, actes i posts