magnet_v2.jpg
29/06/2016
07:30h - 14:00h

Com eduquem el pensament científic?

Casal Pere Quart de Sabadell Veure mapa

Aquesta activitat s'adreça només a centres i institucions magnet, però si esteu interessats en el programa, podeu contactar amb:rargemi@fbofill.cat

Avui sabem que, en plena societat del coneixement, l’esquema d’aprendre per després aplicar ha quedat obsolet. S’aprèn mentre es fa, sobretot si el que es fa té sentit per a l’alumnat, es vincula a expectatives altes i s’actua des de la presa de consciència.

El pensament científic dota les persones del bagatge suficient per cercar evidències que ens permeten establir comparacions quan s’argumenta. És una manera “especial” de donar raons. Alhora també aporta aquella actitud indagadora inherent a tot acte creatiu.

Des d’una escola pública compromesa en reduir la bretxa social, aquesta forma de pensar i actuar també forma part del nostre dia a dia. I comprovem els reptes que suposa pels centres, educar el pensament científic des de la personalització,  la deliberació i el compromís col·lectiu.

És per això que les jornades magnet d’aquest curs les hem volgut centrar en “Com eduquem el pensament científic?”. I ho hem fet des del propi coneixement i experiència dels centres, les institucions i els formadors magnet.

Aquest any també hem volgut dedicar un espai dins la jornada, perquè els centres que participen en el programa puguin compartir què és per ells ser magnet, quines són les seves inquietuds, amb quines dificultats es troben... i això és el que farem tot dinant a l’Espai d’intercanvi.

Esperem que la jornada sigui un espai d’intercanvi i de celebració de la feina feta.

La jornada es realitzarà el dia 29 de juny al Casal Pere Quart de Sabadell i està organitzada per la Fundació Jaume Bofill i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB, amb la col·laboració del Department d'Ensenyament, el CRP de Sabadell i l'Ajuntament de Sabadell.

PROGRAMA

9.30 h Recollida d’acreditacions

10.00 a 11.30 h Tallers (5)

En cadascun dels tallers es realitzarà alguna activitat o experiment que permetrà després compartir resultats i reflexionar des del punt de vista didàctic.

Taller 1: La poma és un ésser viu? / Fanny Majó Masferrer, formadora Magnet

Posarem en acció diferents procediments científics com classificar, establir hipòtesis, observar, recollir dades, debatre conclusions,... a partir del treball en equip cooperatiu.

Reflexionarem en grup a partir de la poma per contestar preguntes sobre si aquesta és un ésser viu, què era abans, què serà més endavant, com es pot transformar, com és per fora i per dins, com respira si és que ho fa, ...

Taller 2: La llum a la nostra mirada / Francesc Alamon, formador Magnet

Presentació de situacions en les quals la llum es comporta d’una manera curiosa que permet formular hipòtesis sobre la seva naturalesa. Les preguntes i les respostes porten a desenvolupar noves experimentacions i punts de vista que permeten encarar el mètode científic com una font d’aprenentatge global i crític.

Taller 3: Joc de construcció i economia d'un ecosistema / Marc Furió, investigador ICP i Carme Pablo, formadora Magnet / Patricia Rey, cap d’estudis de l’escola Samuntada

Per aprofundir en la comprensió del funcionament d’un ecosistema establirem un paral·lelisme amb l’edificació d’una piràmide d’éssers vius. Mitjançat el joc (tipus monopoly o risk) procurarem veure la capacitat elàstica de certs conjunts d’organismes per reestructurar-se i sobreposar-se a perturbacions externes.

Taller 4: La circulació termohalina, o com entendre el nostre clima. Elisabetta Broglio, investigadora de l’ICM / Jordi Salat, investigador de l’ICM / Xavi Geis, formador Magnet

Volem acostar i demostrar la importància de les corrents marines en el clima. Parlarem de com dues masses d’aigua a diferent temperatura i, per tant, densitat, els costa molt de “barrejar-se” i com aquest fet condiciona el clima.

Taller 5: Laboratori artístic / Ariadna Miquel, MACBA / Dimas Fàbregas formador Magnet /Fanny Figueras, formadora Magnet

Aproximarem art i ciència en un context educatiu.

Si imaginem el laboratori com a un “viver”. El “viver” és un “terreny on es cultiven arbres petits o altres plantes fins que tenen la mida desitjada per ser trasplantades al seu lloc definitiu.” Aquesta idea “de pas” fins que són “trasplantades al seu lloc definitiu” ens pot donar una imatge visual, com a espai on es cultiva la creativitat (científica i artística) per ser portada a l’aula. Les pràctiques artístiques i científiques són dues formes de coneixement que no es poden valorar només en termes d’èxit o fracàs, sinó que cal entendre-les com a activitats de recerca i investigació del que ens és desconegut.

11:30 a 11:40 Pausa cafè

11.40 a 13.00 Taula rodona

Quina educació científica en una escola compensadora de les desigualtats?

Anna Romeu de l’escola Pardinyes de Lleida; Sònia Garrido de l’escola Samuntada de Sabadell; Olga López de l’escola Eduard Marquina de Barcelona. Modera David Vilalta, ICE de la UAB

Niu ciències Eduard Marquina from Escola Eduard Marquina on Vimeo.

13.00 a 13.45 Ponència: Creactivity (Tinkering Studio)

Cristina Simarro, Llicenciada en Enginyeria Industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és màster de Formació de Professorat d'ESO i Batxillerat en l'especialitat de Física i Química, per la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB. És també màster de Recerca en Didàctica de les Ciències i les Matemàtiques, treballa com a investigadora al CRECIM. Ha participat en projectes de recerca i innovació dirigits a desenvolupar les competències científiques, tecnològiques i digitals. Actualment, desenvolupa la seva tesi doctoral al voltant de la metodologia Tinkering. Twitter: @Cristina_80_S

13.50 a 14.15  Cloenda de la jornada a càrrec de representants de la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Ensenyament

14.15 a 16.00  Espai d’Intercanvi - Dinar

Un espai agradable per dinar a peu dret mentre cada centre dóna a conèixer i conversa amb gent d’altres centres sobre: Què ens fa magnet? Com ho concretem en el dia a dia de la nostra escola? Quines dificultats ens trobem? Com les superem?

 

 

Com eduquem el pensament científic?
a
Casal Pere Quart de Sabadell

Equip

Equip implicat

Altres

col·laboradors

Departament d'Ensenyament, CRP de Sabadell i l'Ajuntament de Sabadell

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar