70b-ia-x-aep-bilbao-896x1200.jpg
10:00h - 13:30h

IA i Abandonament Escolar Prematur

Uribitarte Kalea, 6, Paseo Uribitarte, 3, 48001 Bilbao, Biscay Veure mapa

Emmarcat dins l’estratègia d’Equitat Digital, fa mesos que estem impulsant diferents grups de treball interdisciplinaris en alguns dels espais del laboratori d’oportunitats educatives, buscant oferir respostes, identificar solucions, i promoure pilots que apuntin als reptes que planteja la digitalització educativa.

En l’espai d’intel·ligència autèntica, el grup de treball que estem liderant està compost per la Neus Lorenzo (SCP-IEC) en Carles Sierra (CSIC) i l’Albert Sabater (UdG). Amb ells, vam plantejar-nos usos potencials de la IA en educació i, més concretament, de com aquesta podria tenir alguns beneficis a l’hora d’ajudar en la detecció i la identificació per a una reducció significativa de l’abandonament escolar prematur (AEP). Amb l’objectiu d’intentar dissenyar un primer model de pilot experimental, vam organitzar un seminari a porta tancada sobre la IA contra l’AEP, on es van convidar experts vinculats al fenomen de l’abandonament com la Rosalina Alcaide, directora contra l’abandonament escolar i l’Elena Sintes, cap de projectes de recerca, i en Carlos Bueno, tècnic de recerca, ambdòs promotors de l’informe L’abandonament a 4t d’ESO: les desigualtats en la transició a l’educació postobligatòria. L’informe aporta evidència quantitativa d’un fenomen poc estudiat com és l’abandonament dels estudiants en la seva etapa transitòria cap a estudis secundaris a Catalunya.

Dins del marc del projecte "Redes de innovación i transformación digital para la equidad" coorganitzem aquesta jornada amb el nostre aliat al País Vasc (GAIA), amb qui volem identificar el principals reptes que té la IA en l'ajut per la detecció en la lluita contra l'abandonament escolar també al seu territori, obrint debats, compartint coneixement i donant a conèixer primeres pràctiques en aquesta línia, alhora que obrim espais de coneixement i de cocreació a on poder aglutinar a tots els actors de l'economia social que participen d'aquest procés.

AQUESTA JORNADA ES REALITZA A BILBAO

Agenda:

• 9.45 – 9.50 Benvinguda
  • 9.50 –10:00 Presentació del projecte
  • 10:00–10:30 Què ensenyar a la IA des de la ciència social per prevenir l'AEP?, Rosalina Alcalde
  • 10:30–11:00 Com identificar el fracàs escolar a través de la IA, María Begoña Peña-Lang
  • 11:00–11:30 Cafè i Networking
  • 11:30–12:00 La IA, una eina per a la Prevenció de l'Abandó Escolar?, Jesús Cerquides
  • 12:00–12:45 Taula Rodona amb panell de persones expertes:
  • Moderada per Héctor Martínez
  • 12:45–13:15 L'aplicació de la IA a la prevenció de l'Abandonament Escolar, com a política educativa. Cas Uruguai.
    • Cra. Nancy Ibarra (Coordinació de Projectes - AGESIC, Agència de Govern Electrònic i Societat de la Informació i del Coneixement, Presidència de la República)
    • Federico García (Referent de Desenvolupament i Gestió de Sistemes en Producció a ANEP, Administració Nacional de l'Educació Pública)
    • Cr. Gastón Bueno (Coordinador d'equip d'Anàlisi de Costos a ANEP, Administració Nacional d'Educació Pública)
  • 13:15–13:30 Comiat i fi de la jornada