Notícia al diari ARA:
La Fundació Jaume Bofill ha presentat l’informe A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua, que permet valorar l’impacte social i educatiu de la jornada compacta a Catalunya. Parteix de la revisió de la recerca internacional i analitza les experiències de jornada contínua en altres indrets, així com les tendències en aquest àmbit dels països del nostre entorn. L’informe, que també recull consideracions dels actors educatius implicats en el canvi de la jornada escolar a Catalunya, alerta sobre la revisió imprescindible de la implementació de la jornada contínua.
Aquí teniu algunes conclusions de l’informe:
· No existeixen evidències, ni en la recerca ni en l’experiència d’altres comunitats autònomes i països, que la jornada compacta millori el rendiment acadèmic, ni que serveixi per millorar l’organització quotidiana dels infants i adolescents ni el temps que passen en família.
· La compactació de la jornada escolar és un model en retrocés internacionalment. La tendència internacional és d’ampliació del temps que es passa a l’escola, amb activitats extraescolars programades des dels centres educatius.
· Les evidències existents assenyalen que la jornada compacta de matí agreuja les desigualtats, mentre que l’extensió del temps que es passa a l’escola les redueix.
· En el context català, la jornada intensiva pot agreujar la segregació social del sistema educatiu, ja que només s’aplica a l’escola pública i és gairebé inexistent a la concertada. A més, la diferenciació horària dins de l’escola pública també genera diferències en el servei ofert entre centres.
· A les tres a casa? valora si a Catalunya es donen les condicions necessàries per compactar la jornada lectiva amb èxit. Altres elements centrals de l’anàlisi són la desinversió educativa pública i la pèrdua de poder adquisitiu de les llars catalanes.
· L’estudi apunta les línies d’acció prioritàries per reduir l’impacte negatiu de la jornada escolar intensiva.
· L’informe alerta de les conseqüències de l’extensió d’aquesta mesura a primària, ja en fase pilot i prevista per al curs vinent.
La manca de dades disponibles per ara sobre les característiques de la implementació de la jornada contínua a Catalunya, així com sobre l’avaluació del procés i els seus resultats, no permet avançar quin és l’impacte escolar i social d’aquesta mesura al nostre país. El termini d’un any no és suficient per valorar l’efectivitat de la implementació de la jornada contínua pel que fa al rendiment ni per avaluar els impactes socials sobre les desigualtats educatives. Fins d’aquí a dos cursos o més, no estarem en condicions d’avaluar cabalment els efectes de la jornada contínua. Aquest informe se sustenta en el coneixement disponible pel que fa als impactes socials i educatius de la jornada escolar contínua. Revisa exhaustivament l’evidència científica produïda en altres indrets en què existeix la jornada compacta; hem analitzat el resultat de les experiències i les tendències en els països del nostre entorn. I finalment, per a l’elaboració d’aquest treball, s’han entrevistat representants de la comunitat educativa, actors principals en la presa de decisions sobre el canvi de jornada escolar. El resultat d’aquestes entrevistes constitueixen una font sòlida que ens permet valorar l’impacte social i educatiu de la jornada contínua en el context català.
L’estudi l’ha dirigit Elena Sintes, directora de projectes de Rational Time. Doctora en Sociologia i llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de Barcelona. Ha estat responsable de recerca de la Direcció d’Usos del Temps de l’Ajuntament de Barcelona