10 experiències internacionals d'Educació 360 que has de conèixer

Notícies

Tots els infants i adolescents tenen dret a una educació a temps complet i a mantenir connexions educatives durant tot l’any, encara que a la seva motxilla hi hagi menys recursos i menys capital sociocultural que a la d’altres infants. Aquesta visió, que molts territoris, administracions i entitats de Catalunya ja compartim, genera també cada vegada més consens en l'àmbit internacional.

I, si mirem a altres països, hi trobem iniciatives que fa anys que ja caminen en la direcció d'oferir a tots els infants i joves oportunitats educatives quan s'acaba l'escola, especialment a aquells de famílies amb menys recursos.

Què en podem aprendre? Com són aquestes experiències internacionals? Des de l'Aliança Educació 360 n'han recollit algunes per conèixer-les millor i aprendre'n:

1. Expanded Schools, un projecte pioner per obrir l’educació en el lleure a tots els infants

A Nova York, The After School Corporation ofereix activitats extraescolars per a totes les butxaques i nivells educatius. Ho fa sota un programa anomenat Expanded Schools que amplia l’horari escolar a les tardes amb propostes de lleure i que també ofereix activitats durant les vacances d’estiu.

Una de les claus de l’èxit de l’Expanded Schools és que les activitats de lleure que s’ofereix a cada escola s’adapten a les necessitats de l’alumnat i es planteja en relació amb el currículum educatiu que se segueix a l’aula. Vols saber-ne més i conèixer quines claus converteixen aquest projecte en una experiència referent per garantir oportunitats educatives fora l’escola?

2. Harlem Children’s Zone, una iniciativa per acostar la universitat a entorns desafavorits

El districte de Harlem de Nova York ha tingut històricament una de les taxes d’accés a la universitat més baixes dels Estats Units. Per això, als anys 90 hi va néixer el projecte Harlem Children’s Zone (HCZ), un programa educatiu pensat per promoure que infants i joves d’aquest districte no quedessin enrere i poguessin arribar a l’educació superior.

Des de llavors el programa no ha parat de créixer i actualment atén uns 10.000 infants i joves de la zona. Són sobretot fills de famílies afroamericanes sense estudis a qui a priori la universitat els queda lluny, especialment pel nivell socioeconòmic dels seus pares.

3. City Connects, 20 anys reduint les desigualtats en alumnes vulnerables dels Estats Units

City Connects va néixer amb l’objectiu de reduir l’impacte que tenen els condicionants socials en estudiants desafavorits a través d’activitats personalitzades dins i fora de l’aula en col·laboració amb entitats i organitzacions de l’entorn per millorar el seu rendiment acadèmic.

El City Connects ha rebut elogis per totes bandes, especialment per posar els alumnes al centre del progrés educatiu, ja que cada escola que participa al projecte té un coordinador que s’encarrega de valorar quin és el tipus d’ajuda que necessita cada alumne.

4. Remake Learning, un exemple de treball en xarxa per fer l’aprenentatge més atractiu

Una de les reivindicacions del projecte Remake Learning, a Pittsburgh, és que l’aprenentatge és vàlid tant si es produeix dins com fora de l’escola. Per això, han treballat per connectar des d’escoles i equipaments culturals com museus i biblioteques fins a associacions de veïns i entitats de la zona, que estiguessin disposades a oferir activitats educatives en diferents àmbits, i agrupar-les totes en un web comú perquè cada infant i jove les tingués a l’abast.

Després de 14 anys de vida, el Remake Learning ha demostrat ser tot un èxit i el seu model ja s’ha exportat més enllà de Pittsburgh i de Pensilvània, i ha arribat a estats veïns com Virginia de l’Oest i Ohio.

5. Strive Together, 10 anys fent xarxa als Estats Units per no deixar cap infant enrere

L’educació no només és responsabilitat de l’escola, sinó que també ha d’incloure altres institucions com ONG’s, empreses i equipaments sanitaris. Amb aquesta premissa, va sorgir el 2011 a Estats Units el programa Strive Together, una iniciativa que vol sumar esforços i unir centres educatius i institucions de l’entorn per aconseguir que cap infant i jove quedi enrere.

Després d’una dècada en marxa, la iniciativa ha aconseguit arribar a més d’11 milions d’infants i joves a través de 70 xarxes repartides per Estats Units, i ha implicat més de 10.000 organitzacions. I és que cada xarxa inclou centres escolars i entitats de diferents territoris que vetllen plegats per reduir desigualtats educatives característiques de cada zona.

6. Citizen Schools, 25 anys preparant adolescents vulnerables per al món laboral

El projecte Citizen Schools fa 25 anys que s’encarrega de preparar adolescents vulnerables d’Estats Units perquè tinguin les mateixes eines i habilitats que els altres per incorporar-se al mercat de treball. El programa es dirigeix sobretot a joves d’entre 10 i 16 anys, ja que és una edat clau perquè els estudiants desenvolupin les destreses del món laboral i perquè s’interessin per al futur professional.

Durant prop de tres mesos, els joves reben a l’escola professionals voluntaris que són experts en temes com la robòtica, les finances, el dret, el disseny gràfic i les matemàtiques, i que els preparen tallers per adquirir habilitats laborals útils i reforçar continguts curriculars de manera pràctica.

7. Afterschool Alliance, una xarxa per oferir activitats extraescolars a tots els infants

Des de l’any 2000 existeix a Estats Units una xarxa d’entitats anomenada Afterschool Alliance que vetlla perquè tots els infants i joves tinguin accés a oportunitats educatives en sortir de l’escola. L’aliança està formada per escoles, instituts, empreses, biblioteques i entitats de tot el país que s’encarreguen d’oferir propostes educatives a les tardes perquè cap infant es quedi sense fer res un cop s’acabi l’horari escolar.

El ventall de propostes és divers i pot anar des del reforç escolar i les activitats físiques fins a tallers pràctics i de benestar emocional. Cada xarxa personalitza les seves propostes en funció del radi d’acció. Per exemple, a banda del reforç escolar, en entorns més desafavorits les xarxes se centren sobretot a proporcionar un espai de joc segur als infants i joves, així com a donar-los berenar i a inculcar-los hàbits saludables.

8. Perach Tutorial, un projecte per acostar la universitat als entorns més vulnerables

Hi ha estudis que demostren que l’alumnat d’entorns desafavorits té menys números d’anar a la universitat. El programa Perach Tutorial, una iniciativa de l’Institut de Ciències Weizmann, posa en contacte a través de mentories infants i joves vulnerables amb estudiants universitaris.

L’objectiu del programa és que aquests infants i joves s’identifiquin amb el seu mentor, el vegin com un model a seguir i això els porti a guanyar habilitats tant en l’àmbit acadèmic com personal, i a contemplar la universitat com una meta assolible.

9. ScienceLab, un programa d’èxit a Alemanya per acostar la ciència a les escoles

Alemanya compta des de fa prop de 20 anys amb el ScienceLab, un programa pioner sense ànim de lucre que es dedica a apropar a la majoria d’escoles del país els coneixements de les ciències naturals, la tecnologia, les matemàtiques i l’enginyeria.

La voluntat del projecte és acostar la ciència de manera atractiva i evitar que sigui vista com un àmbit difícil, abstracte i desconnectat de la realitat. De fet, la iniciativa parteix de la convicció que tots els infants tenen un interès natural per temes relacionats amb la ciència, ja que contínuament es fan preguntes sobre el descobriment del món com, per exemple, què forma un llamp o com és que la pilota cau quan es deixa anar.

10. Cities of Learning, un programa que premia i obre a tothom les activitats extraescolars

El programa Cities of Learning és un projecte que fa xarxa entre diferents agents d’una mateixa ciutat per oferir un ampli ventall d’activitats extraescolars que sigui accessible a totes les butxaques. Diverses ciutats d’Estats Units i del Regne Unit fa anys que implanten per així tancar la bretxa que es produeix entre els infants que poden accedir a activitats extraescolars i els que no.

La iniciativa també permet acreditar els aprenentatges adquirits a cada activitat extraescolar. I és que, en finalitzar amb èxit cada proposta, l’alumne rep una espècie d’insígnia digital que demostra què ha après i l’habilitat que hi ha desenvolupat.

Vols saber més sobre l'Aliança Educació 360?

A Catalunya, ja són molts els ajuntaments, consells comercals, entitats, centres, organitzacions... que comparteixen la visió d'uns municipis educatius, que ofereixen oportunitats 360 a tots els infants i joves més enllà de l'horari escolar. Si vols saber-ne més:

Blog

Llegeix els articles relacionats

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar