5 experiències inspiradores per preparar un estiu lector
04/06/2020
Llegir és més que ajuntar paraules en la ment, és interactuar amb un text, treure-li el suc i entendre el seu significat. Hi ha evidències que la comprensió lectora és clau pel desenvolupament dels infants en tots els sentits: com alumnes, com ciutadans i com persones. Qui no entengui el que llegeix trobarà dificultats per escriure, li costarà assimilar el que passa al seu voltant i tindrà menys oportunitats educatives. És per això que entitats de tot el món han posat en marxa projectes per promoure l’hàbit lector enfortint la mentoria dels nens i nenes lectors, personalitzant les sessions, fomentant el gust per la lectura i creant vincles amb la comunitat i les biblioteques.
El programa Lecxit de la Fundació Bofill és una bona proposta en aquest sentit. Amb una xarxa de més de 250 centres educatius, biblioteques i entitats socials, els voluntaris que hi participen acompanyen individualment a un infant per garantir una comprensió lectora suficient que asseguri el seu desenvolupament educatiu i social.
Més enllà de Lecxit, hi ha altres iniciatives a Catalunya i a l’estranger que apropen els llibres als infants i joves. Aquests programes són valuoses fonts d’inspiració per imaginar com potenciar la lectura aquest estiu, uns mesos que seran clau per reduir les bretxes que s’han generat durant el confinament i el tancament de les escoles.
- ‘Menja llibres’ per desenvolupar el gust per la lectura. Un antic proverbi diu que per educar un nen cal tota la tribu i, seguint aquesta idea, el projecte Menja Llibres (Catalunya) uneix biblioteques, escoles, famílies i barri per fomentar l’amor per la lectura. Aquesta iniciativa extraescolar forma part del Programa d’Acció Lectora de l’Institut de Cultura de Barcelona i persegueix incentivar plaer lector en els infants de 2n i 1r de primària. Coordinadors, monitors i voluntaris de l’Associació Rosa Sensat compaginen la lectura individual amb les narracions col·lectives, els conta contes i els clubs de lectura, unes eines que han aconseguit desenvolupar el gust per la paraula escrita a 29 escoles.
- ‘Iaieries’, el programa que fomenta les relacions intergeneracionals a través de la paraula. Les paraules es combinen per construir idees, però en el cas de Iaieires (València) també serveixen per formar vincles entre nens i persones grans. Aquest programa organitzat per l’Ajuntament de l’Alcúdia amb la col·laboració de la Fundació Bromera es basa en l’intercanvi d’experiències entre els infants assistents i els adults narradors, que expliquen rondalles, anècdotes, embarbussaments, jocs, dites i refranys vinculats al calendari festiu. Els alumnes de primer de primària de totes les escoles del municipi acudeixen a la biblioteca per participar en aquestes trobades lectores intergeneracionals. L’objectiu? Potenciar el valor de les paraules i de les tradicions locals.
- ‘Coram Beanstalk’, un programa de referents que acompanyen la lectura de forma personalitzada. L’objectiu de Coram Beanstalk (Anglaterra) és millorar les habilitats lectores dels alumnes, augmentar la confiança en les seves habilitats i incrementar el seu gust per la lectura. Es tracta d’un programa de tutories individuals entre voluntaris i alumnes d’entre 3 i 13 anys. Els mentors reben formació per identificar quins són els reptes als que s’enfronta cada infant i adaptar les sessions a les seves necessitats. La parella lectora llegeix, crea un vincle i parla sobre llibres, animant als infants a convertir-se en lectors per a tota la vida.
- ‘Reading partners’ per afavorir les oportunitats educatives dels infants vulnerables. El programa Reading Partners (Estats Units) celebra 20 anys de treball per eliminar les barreres educacionals en barris desafavorits. Es tracta d’una iniciativa per alumnes procedents d’entorns vulnerables i amb baixa competència lectora en que cadascun dels voluntaris fa de mentor d’un alumne de forma individual, una metodologia amb excel·lents resultats en la millora de la comprensió lectora. Abans que l’alumne ingressi al programa, se li fa una avaluació per decidir quins dels tres programes que s’ofereixen encaixa millor amb les seves necessitats.
- Teixir vincles amb la comunitat a l’escola Dovella: L’escola Dovella (Catalunya) va iniciar una transformació col·lectiva al voltant de les formes d’ensenyar, d’aprendre i de viure la lectura per part de tota la comunitat educativa. El centre defensa que “s’ha de formar als futurs ciutadans i ciutadanes perquè es converteixin en aprenents més flexibles, eficaços i autònoms, dotant-los de capacitat d’aprenentatge, i no només de coneixements i sabers”, i la comprensió lectora és una eina fonamental per aconseguir aquest objectiu. El projecte compta amb la participació de l’equip de mestres, famílies, monitors/es i professionals de l’àmbit de la literatura infantil i juvenil, que fan un assessorament sobre com portar a terme una bona tria literària i la dinamització lectora. Realitzen també xerrades i laboratoris amb les famílies, exposicions vinculades al món dels llibres i una diagnosi, entre altres actuacions. A més, van organitzar activitats com “La recerca dels espais perduts” on amb mapes, càmeres, retoladors i molta imaginació els alumnes van poder viure un moment de lectura íntim o en companyia.