Què és important per acompanyar als infants en la lectura?

Notícies

El projecte LECXIT, Lectura per a l’èxit educatiu té com a actiu principal generar una relació individual i propera entre el voluntari i l’infant. Un mentor o mentora és una persona que guia i acompanya als infants en el seu procés d’aprenentatge, algú que els ofereix una atenció personalitzada i és un punt de referència i recolzament. Així, al LECXIT la mentoria és aquesta relació d’ajuda que s’estableix entre les persones voluntàries i els nens i les nenes.

I com a mentors i mentores, què hem de tenir en compte a l’hora d’acompanyar als nens i les nenes? Doncs tres coses molt senzilles però molt importants! Fer que l’infant se senti:

  1. Acollit: descobriu a la persona que teniu al costat: saber què pensa, què sent, què li agrada i com està!
  2. Reconegut: tracteu-lo amb respecte, valoreu i aprecieu el que fa. Que el nen o la nena trobi al LECXIT algú que creu en les seves potencialitats i capacitats, i està al seu costat per ajudar-lo.
  3. Convidat a participar: decidiu de manera conjunta el que fareu durant la sessió, donant importància a les opinions i interessos de l’infant.

Amb tot això, els nens i les nenes se sentiran importants amb vosaltres. Per què? Doncs perquè troben algú que els ajuda amb un tema important com és la lectura i amb qui s’ho passen bé!

La relació que anireu construint i el vostre acompanyament originaran millores en la competència lectora, però sobretot contribuireu a que visquin la lectura com una experiència positiva!

Aquesta relació entre les parelles lectores del LECXIT es caracteritza per ser autèntica i propera, creant un vincle especial significatiu. I és que tot aprenentatge passa per la via de l’afecte. Per construir aquest vincle us heu de donar un temps i deixar que la relació flueixi d’una forma espontània i natural. Amb el transcurs de les sessions us anireu agafant confiança! Us deixem algunes pistes per afavorir la construcció d’aquest vincle:

  • Destineu espais i temps a conèixer-vos: compartiu i dialogueu sobre els vostres gustos i aficions, això generarà complicitat i us permetrà conèixer quines són les seves motivacions i inquietuds.
  • Oferiu seguretat i valoreu l’esforç dels infants: només amb un clima distès i relaxat els infants podran progressar de forma positiva. Cadascú seguirà una trajectòria diferent, així que és necessari respectar els ritmes.
  • Gestioneu la confiança i manteniu uns límits: els nens i nenes hauran d’aprendre a escoltar-vos i respectar-vos perquè us permeti exercir el vostre rol d’ajuda.

En definitiva, quins són els tres elements claus per acompanyar als infants en la lectura:

  1. Tenir una relació positiva: només d’aquesta manera s’obre la via de les emocions i l’afecte, que són imprescindibles per a qualsevol tipus d’aprenentatge.
  2. Partir de les motivacions i interessos dels nens i les nenes: escolliu lectures que connectin amb els seus coneixements previs, amb les seves aficions, amb el que els interessa, en les que trobin respostes a les seves preguntes. Ajudeu-los a descobrir que llegir és divertit i que les possibilitats són moltes!
  3. Fer reforç positiu: si l’infant veu que té algú al costat que creu en ell/a, se sentirà més segur i tranquil i, mica en mica, començarà a creure en les seves pròpies capacitats. També és molt important que els ajudeu a que visquin els errors de forma constructiva. La suma de petites passes ens fa arribar lluny.

    Si voleu saber més sobre la mentoria en el programa LECXIT, podeu mirar la primera càpsula formativa explicada per Maribel de la Cerda, Doctora en Pedagogia i especialista en les pràctiques d'ajuda entre iguals i educació en valors.

    Per a més informació, també podeu accedir a la web del projecte LECXIT o escriure’ns a lecxit@fbofill.cat.

    Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

    Acceptar