"On més impacta l'abandonament escolar prematur és en l'entorn local"
14/10/2025
Viladecans organitza 17a. Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores, posant el focus en l'Abandonament Escolar Prematur
"L'Abandonament Escolar Prematur és una catàstrofe. Quan es parla d'avaluació del sistema educatiu es parla molt dels resultats PISA, i en canvi es posa poc d'èmfasi aquí. I, a més, l'AEP on més impacta és en l'entorn local. Perquè l'alumnat que no continua estudiant sí que continuarà vivint a casa seva, al seu carrer, al seu barri... I això us afecta directament als municipis." Amb aquesta reflexió va encetar el director del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i president de CATESCO, Eduard Vallory, la segona jornada de la 17a. Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores, que va tenir lloc a Viladecans a principis d'octubre.
"L'AEP és el resultat de les relacions entre l'escola i el seu entorn més ampli i, per tant, 'escola' i 'fora escola' no es poden entendre de forma independent"
La professora titular del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Aina Tarabini havia encetat el congrés el dimecres a la tarda. "L'AEP és el resultat de les relacions entre l'escola i el seu entorn més ampli i, per tant, 'escola' i 'fora escola' no es poden entendre de forma independent", emmarcava el debat. I es preguntava: "Com generem inversió municipal, dins del que puguem? En beques, en transport... Com generem xarxes de col·laboració, mecanismes per aprendre els uns dels altres? Com generem programes locals d'acompanyament a l'escolaritat, i a les transicions en particular?"
- Relacionat: Lluitar contra l'AEP també és una tasca municipal, i hi ha ajuntaments que ja ho demostren
Sota l'eix central de treball de l'abandonament escolar zero, la trobada va girar a l'entorn del paper que poden tenir els ajuntaments per millorar l'èxit educatiu de la seva ciutadania, entenent l'educació com un factor clau per al futur de la societat. Vallory es va mostrar conscient que "el sistema educatiu està dissenyat des d'una lògica profundament centralitzada, que fa que els ens locals no puguin canviar-lo". Tot amb tot, sí que "es poden fer coses pal·liatives, o secundàries, des dels municipis", va exposar.
"L'abandonament escolar és un tema central que no es pot entendre només parlant de les decisions individuals dels joves"
A tall d'exemple, va citar iniciatives com Educació 360, en què s'adapten les competències per a la vida identificades per la UNESCO que es poden treballar perfectament durant el temps d'oci dels infants i joves. "Cal avançar cap a la cultura de la col·laboració, superant inèrcies de desconfiança entre el sistema educatiu i el teixit productiu", reclamava.
"Injustícia estructural"
Tarabini situava l'AEP com "un tema central, de justícia i de desigualtat, un problema estructural, que no es pot entendre només parlant de les decisions individuals dels joves. Aprofundeix en les estructures de desigualtat dels nostres sistemes socials, i no afecta a tothom per igual, ja que el risc d'abandonar afecta més als col·lectius més vulnerabilitzats", exposava.
Vallory aportava també un argument comunitari per fomentar la lluita contra l'AEP: "L'educació es va concebre des d'una lògica de bé públic: si el teu fill té una mala educació, també m'afecta a mi, perquè haurem de conviure en un mateix entorn." Per tant, les trajectòries educatives truncades impacten també en la qualitat democràtica i social global. I hi afegia: "Si l'escola només ensenya i no educa, això té unes derivades molt complexes, si el que volem són unes democràcies plenes."
Més de 80 municipis implicats
La trobada va aplegar més de 250 representants de 80 ciutats d'arreu de l'Estat espanyol, amb l'objectiu d'aprendre tant de les ponències com de les experiències compartides. Durant els tres dies que va durar la trobada s'hi van presentar fins a 66 experiències de 36 ciutats diferents. La Plataforma Zero Abandonament hi va ser present dinamitzant la taula rodona 'Educació disruptiva per l'abandonament zero', en què s'hi van presentar el programa Prometeus de l'Ajuntament de Barcelona, el Programa Nexes de l'Ajuntament de Girona, els recursos d'orientació en línia 'Transitar, orientar-se en un món canviant' de la Diputació de Barcelona i la Mentoria socioeducativa de la Paeria de Lleida.
- Relacionat: 3 municipis catalans que lideren la resposta col·laborativa a l’abandonament escolar prematur
La Xarxa Estatal de Ciutats Educadores s'ha proposat de situar la reducció de l'AEP com un "projecte col·lectiu per tal que la ciutadania que viu a les nostres ciutats treguin partit de les seves capacitats per tal de forjar un projecte de vida singular i tenir més possibilitats per a l'exercici de les seves llibertats".
"Que l'abandonament arribi al nivell zero és un consens que tenim entre totes les ciutats educadores", resumia la regidora d'Educació i Foment de l'Ocupació de Màlaga, María Paz Flores.