3 municipis catalans que lideren la resposta col·laborativa a l’abandonament escolar prematur

Notícies

La Plataforma Zero Abandonament ha impulsat una nova fase per fer front a l'abandonament escolar prematur a través de la co-creació de plans locals: 15 municipis han sumat forces per compartir recursos, coneixements i estratègies específiques i dissenyar solucions innovadores.

Cambrils, Lleida o Manresa són alguns d’aquests municipis que demostren la importància d’aquesta iniciativa col·lectiva. Les seves experiències il·lustren un canvi significatiu en l’abordatge de l’abandonament escolar, que proporciona noves eines d’orientació i fomenta una cultura de col·laboració entre els ens locals.

“És una base de llançament per a coets, on enginyers i enginyeres treballen conjuntament per muntar les peces del coet abans del llançament” - Rosalina Alcalde, directora contra l’abandonament escolar.

Quines són les accions que aquests tres municipis detecten prioritàries? En què estan treballant i amb quins objectius ho fan? Parlem amb ells per conèixer de ben a prop els aprenentatges i les fortaleses.

Cambrils: orientació com a clau per reduir l'Abandonament

Per a Cambrils, l'orientació educativa s'ha consolidat com un element central en l’estratègia contra l'abandonament escolar. Segons afirmen els seus representants, "la participació en aquest procés ha reforçat el nostre compromís amb l'orientació educativa com una eina clau per a l'èxit acadèmic i personal dels joves".

Cambrils ha centrat el seu pla local en garantir que cada alumne tingui el suport i la guia necessaris per desenvolupar un projecte de vida que li doni seguretat i motivació per continuar amb la seva formació. Aquesta orientació se centra en les necessitats de cada jove, fomentant la seva vinculació amb el món acadèmic i laboral per evitar el risc de desafecció escolar​.

Lleida: fortalesa en el treball en xarxa

A Lleida, els seus representants durant el procés de co-creació destaquen la importància d'una acció coordinada: "Abans anàvem sols, ara treballem en xarxa, i això ens fa més forts". Aquesta visió reforça la idea que la col·laboració entre municipis i agents locals és fonamental per oferir una orientació educativa més robusta i accessible per a tots els joves.

Lleida ha implementat iniciatives concretes com la fira "Forma Ocupa", un espai on els estudiants poden conèixer de primera mà les opcions formatives i laborals del seu territori. Aquesta fira, en el marc del seu pla d'orientació, exemplifica el compromís de Lleida amb una orientació que connecta directament els joves amb empreses i institucions locals, creant noves oportunitats de futur​.

Manresa: “Cap Jove Enrere” amb una xarxa coordinada

A Manresa, la implicació en el projecte ha servit per establir una xarxa local sòlida i integrada, una condició que consideren fonamental per garantir que "cap jove quedi enrere". Els representants de Manresa expliquen que el treball conjunt amb agents del territori ha permès detectar i intervenir de manera més eficaç en situacions de risc d'abandonament.

Els municipis destaquen la importància de mantenir i ampliar els recursos i les aliances per assegurar la sostenibilitat del projecte.

Amb una aposta decidida per la inclusió i l'orientació personalitzada, Manresa ha configurat un model d'intervenció que assegura que cada jove tingui a la seva disposició els recursos adequats per evitar l’abandonament escolar. Aquesta xarxa coordinada representa per a Manresa un canvi de paradigma, en què tots els agents implicats –escoles, empreses i serveis socials– treballen amb un objectiu comú de suport als joves​.

Mirada al futur: reptes i objectius compartits

Tot i els èxits inicials, els municipis també destaquen la importància de mantenir i ampliar els recursos i les aliances per assegurar la sostenibilitat del projecte. La Plataforma Zero Abandonament continua facilitant espais de trobada i formació, amb la mirada posada en expandir la xarxa a més municipis i agents. Aquesta expansió és clau per fer front a reptes futurs, com ara adaptar l’orientació educativa a un context laboral canviant i oferir suport específic als alumnes amb necessitats especials o amb trajectòries acadèmiques no convencionals.

Per tant, les experiències dels municipis participants d’aquest projecte mostren com un esforç coordinat i col·laboratiu pot transformar l'abandonament escolar en una realitat evitable. A través de la creació de xarxes locals d'orientació i suport, cada municipi aporta solucions personalitzades i adaptades al seu context, en un procés que suma les particularitats de cada territori per aconseguir un impacte significatiu. Amb la seva veu com a guia, els municipis de Catalunya demostren que amb voluntat i col·laboració es pot construir una educació més inclusiva i un futur amb oportunitats per a tots els joves.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar