Per què els territoris se sumen al Passaport Edunauta?

  • Garantir l’educació fora escola des dels municipis amb criteris d’equitat i qualitat, repte clau en la capacitació i acompanyament dels territoris edunautes

Com garantim el dret ampliat a l’educació més enllà de l’escola? Com fem possible que més infants i adolescents gaudeixin d’activitats accessibles i de qualitat en el fora escola? Educació 360 impulsa diverses iniciatives, propostes i models que inspiren, guien i acompanyen els municipis a situar l’equitat educativa en l’eix central de la seva política pública.

29 territoris ja aposten pel Passaport Edunauta com a eina de dinamització educativa i comunitària en clau d’equitat i qualitat.

El Passaport Edunauta és un d’ells i s’està estenent per diverses comunitats del país. En aquest curs ja són 29 els territoris, entre ajuntaments, consells comarcals i xarxes d’escoles de #CentresEducatius360, que han apostat per aquest programa com a eina de dinamització educativa i comunitària en clau d’equitat i qualitat. Tres d’ells, l’Ajuntament de Tordera, de Barberà del Vallès i de Maçanet de la Selva van participar en l’última de les sessions de capacitació del programa, i volem compartir amb vosaltres algunes de les principals reflexions que hi van sorgir i que exemplifiquen per què molts municipis s’estan sumant al Passaport Edunauta.

Quins reptes ajuda a resoldre als municipis?

Quan un nou territori s’adhereix al programa ho fa amb la visió clara i decidida d’aportar més i millors oportunitats als infants del municipi i perquè el passaport els aporta noves solucions que els permet capitalitzar tots els recursos educatius i comunitaris del seu entorn. El Passaport ajuda a cristal·litzar aquesta voluntat articulant respostes a diversos reptes educatius:

  • com ampliar i connectar les oportunitats educatives de l’entorn accessibles per a tots nens i nenes del territori, especialment aquells en situació de desavantatge social: genera un relat de canvi, facilita l’ordenació de les actuacions, l’apropament als infants i a les famílies, etc.
  • com projectar-ne de noves per garantir una oferta equilibrada i de qualitat que no deixi a cap infant enrere: ajuda a mapejar i a identificar possibles mancances en l’oferta d’activitats del fora escola, contribuir a generar i adaptar propostes de qualitat que ofereixin experiències d’aprenentatge significatives.
  • com connectar i enxarxar equipaments, entitats i agents educatius de la comunitat dins i fora escola sota un propòsit de qualitat i d’equitat compartit: una eina comuna que teixeix complicitat i treball compartit, que uneix el sotabosc comunitari, que vincula a les escoles i amplia les oportunitats d'aprenentatge.
  • com personalitzar, reconèixer i visibilitzar el valor dels aprenentatges més enllà de l’escola: decidint itineraris d’aprenentatge on l’infant es situa al centre del seu procés d’aprenentatge i esculli aquelles activitats que li resultin més interessants, motivadores o que suposin una descoberta, emprant el Passaport Edunauta com un diari d’aprenentatge on bolquin tot allò que aprenen i les seves impressions i oferint un moment de celebració dels aprenentatges que han realitzat durant l’edició en la cerimònia de graduació
  • com apropar a les famílies dels infants: el programa presenta un relat atractiu i proper que serveix com a ganxo per motivar als nens i nenes a que en facin ús, el Passaport també és una eina per al professorat dirigida a treballar amb les famílies per a facilitar l’acció de prescripció d’activitats en el fora escola i ampliar el ventall d’estratègies efectives d’acompanyament.

Relacionat: Llegeix l'article Què hem après amb el Passaport Edunauta? Lliçons i reptes per seguir connectant aprenentatges

Per què és important la reflexió sobre aquest reptes en els espais de capacitació als territoris edunautes?

Quan un nou territori s’adhereix al programa ho fa amb la visió clara i decidida d’aportar més i millors oportunitats als infants del municipi, però a la vegada també té incerteses i dubtes per veure com es pot desplegar el Passaport Edunauta de forma exitosa atenent al context del seu municipi.

El programa, des del seu llançament, ha donat una gran importància a la capacitació i l’acompanyament als territoris que implementen el Passaport Edunauta amb l’objectiu que puguin desplegar totes les seves potencialitats adaptades a les seves necessitats i ritmes d’implementació.

La formació inicial està dirigida a poder fer una primera immersió sobre el Passaport Edunauta i conèixer amb més detall totes les funcionalitats que ofereix i començar a reflexionar de forma compartida com l’eina els ajudarà a generar canvis.

Les persones que hi participen en aquesta capacitació tenen l’oportunitat d’iniciar un treball acompanyat i proper a la vegada que s’ofereix un espai de conversa i trobada amb els altres territoris. Aquest espai i treball compartit permet compartir experiències, extreure idees prèvies que contribueixen a agafar confiança i a desenvolupar el treball de pensar i reflexionar com volem desplegar el Passaport Edunauta al seu territori d’una forma molt més enriquida.

Els territoris que enguany es sumen al projecte, Barberà del Vallès, Maçanet de la Selva i Tordera són territoris que tenen una trajectòria en actuacions relacionades a l’educació comunitària en la qual creuen fermament i volen seguir impulsant, potenciar i millorar.

Vols formar part dels territoris edunautes?

El Passaport Edunauta està obert a tots els municipis que vulguin promoure l’equitat educativa en el fora escola. Vols ser-hi? Parla amb nosaltres a hola@passaportedunauta.cat

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar