Com promoure la mentoria lectora en el context actual?
16/12/2020
La importància de promoure la lectura en el context actual és més palesa que mai. Venim de mesos de confinament i d’enfrontar-nos a situacions que mai abans havíem viscut. Els infants han estat períodes llargs sense poder anar a l’escola i molts d’ells no han pogut tenir accés a les classes virtuals o als materials didàctics. Tot això s’ha vist agreujat en mots casos per situacions de malalties familiars o del dol que han generat una forta càrrega emocional pels més petits.
Tots aquests elements han fet incrementar les desigualtats educatives. Des del projecte LECXIT ens proposem combatre-les a través de les mentories lectores com a eina per a impulsar la comprensió lectora i amb ella l’èxit educatiu.
Acompanyar vol dir, segons l’Enciclopèdia Catalana, anar amb algú per fer-li costat i guiar-lo. Les mentories lectores ofereixen als infants una persona voluntària que es preocupa per ell o ella i li dona suport en el desenvolupament de la lectura. Els programes de mentoria, com és el programa LECXIT, permeten desenvolupar competències de sensibilitat social, ajuda, col·laboració, compromís, diàleg i comunicació. El rol de la persona mentora és el de guiar i recolzar a l’infant en el seu procés d’aprenentatge, oferir-li una atenció personalitzada a través d’un vincle d’afecte i intercanvi amb una persona de referència. En aquest sentit, el LECXIT aporta a l’infant un espai de confiança on desenvolupar el gust per la lectura.
Però, com apropem la lectura als infants? Laura Parra ens ha compartit algunes idees per activar la mentoria lectora:
1. Expliquem a l’infant quin és el nostre “llibre-casa”
Podem presentar-li quin és aquell llibre que ens ha acompanyat a la nostra vida, aquell que hem recuperat en diversos moments i que ha sigut important per a nosaltres. Explicar-li des de quan el tenim, d’on va sortir, per què ens va agradar, quants cops l’hem llegit o si l’hem compartit. Aquestes són algunes de les qüestions que faran que els infants ens coneguin i poder apropar-nos a ell/a.
2. Parlem dels llibres que hem llegit últimament
Una altra manera d’establir el vincle amb l’infant lector és compartir què hem llegit, què estem llegint ara, què volem llegir i què ens agrada llegir. Parlar de llibres és clau per fer que els llibres esdevinguin una part del nostre diàleg habitual amb els infants.
3. Llegim llibres que estan de moda
Podem apropar-nos a la lectura a través dels llibres més venuts del moment i que tothom en parla. Com a mentors i mentores, podem investigar quins són els llibres més llegits i buscar amb els infants les opinions als fòrums abans de començar la lectura. Fem que els infants desenvolupin el seu esperit crític: que puguin opinar sobre els llibres que llegeixen, que elaborin recomanacions i expliquin què els ha agradat o no. Parlar de llibres i compartir el que llegim és clau per anar formant el gust lector.
4. Llegim en veu alta
Hem d’aprofitar per fer un regal als infants a través de la lectura en veu alta. Als infants els agrada escoltar històries i aprecien una bona lectura en veu alta. Començar a llegir un llibre en veu alta és enganxar-los a la història. Llegir en veu alta és regalar una estona de lectura bonica. Alguns dels beneficis són:
- Fa que els oients esdevinguin bons lectors i lectores.
- Estimula el gust per la lectura.
- És un exemple del que ells i elles poden arribar a fer.
- Ens permet introduir les estratègies de lectura com pot ser fer hipòtesis, inferències, visualitzar, recapitular, fer connexions, etc.
Us animem a contribuir a que els infants descobreixen el seu llibre-casa, apropem la lectura als més petits!
Recupera el webinar Com promoure la mentoria actual? en el qual Laura Parra i Fátima Avilés ens comparteixen estratègies per acompanyar la lectura dels infants i algunes experiències que s’estan portant a terme aquest curs. Pots recuperar el vídeo en aquest enllaç i consultar les presentacions de les ponents.