Les sessions LECXIT: moments diferents, una experiència única

Notícies

El projecte LECXIT, Lectura per a l’èxit educatiu té l’objectiu d’incrementar l’èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora. Per a fer-ho, comptem amb més de 1.800 voluntaris que, gràcies al seu compromís, dedicació i estima, comparteixen una hora a la setmana amb un infant generant experiències d’aprenentatge emotives i emocionants.

Aquestes sessions de lectura estan pensades i organitzades per fer de la lectura una experiència de gaudi pels més petits. Us heu preguntat com funciona una sessió LECXIT? Us imagineu com són aquests espais de trobada entre infant i voluntari? Doncs tenen 3 moments claus:

1. Acollida

    En el moment en què arriba l’infant: què millor que rebre’l amb il·lusió! A qui no li agrada que el saludin amb un bon somriure? Que es noti que tenim ganes de ser aquí, de compartir plegats l’hora que ens espera. L’entusiasme s’encomana i tot surt millor quan hi ha motivació!

    Abans de començar, el més important és escoltar-lo. Coneguem com està, com li ha anat el dia, com ha provat la darrera setmana. Aquests primers moments tan informals, de conversa espontània, ens ajudaran a establir una relació positiva amb l’infant. Val la pena invertir una primera estona a xerrar, buidar el pap i esbandir les cabòries per poder començar la sessió amb bon peu. El factor emocional és clau en qualsevol procés d’aprenentatge i, per tant, com més reposats entrem en matèria, molt millor!

    A l’inici de la sessió és bo situar-nos: marcar el punt del camí on ens trobem. «Què vam fer l’altre dia?»; «Què farem avui?». Trobar connexions entre les diferents sessions ens servirà per dotar de més sentit la feina que estem fent, i anticipar el que durem a terme.

    En aquesta línia, pot resultar d’allò més útil establir un ritual d’inici, quelcom que sempre fem de la mateixa manera. A vegades, simplement n’hi ha prou amb fer sempre una mateixa pregunta, dir unes mateixes paraules o gastar una mateixa broma per començar. O podem anar més enllà... Per què no començar llegint un breu poema? Cada dia un de diferent. Per què no llegir-los cada setmana un petit fragment d’una novel·la, per fascicles? Per què no reptar-los amb una nova endevinalla? Aquests rituals donen seguretat a l’infant i el fan sentir partícip de la sessió.

    2. Estona de lectura

      I, ara sí, comença l’aventura de llegir!

      Alerta! Llegir no suposa endinsar-nos directament en les pàgines d’un llibre (o el suport de lectura que sigui) i oblidar-nos-en un cop acabem. Hem d’entendre la lectura com un procés. Podem pensar, bàsicament, en 3 fases: abans, durant i després de llegir!

      • I és que primer, escollim la lectura. La tria d’allò que llegirem és una part molt important del procés de lectura, és el primer acte de lectura que fem. Per tant, no tinguem pressa: dediquem el temps necessari a aquest moment. Triar un llibre és un acte íntim i, al mateix temps, un procés altament codificat. Aprendre a llegir és també aprendre a triar i a descartar lectures. Si els donem models de com ho fem nosaltres, podran anar apropiant-se’ls.
      • Després, ens disposem a llegir amb una intenció determinada: observem externament el llibre, ens preguntem què hi descobrirem, formulem hipòtesis... i, ara sí, ens endinsem en la lectura!
      • Finalment, quan arribem a l’última pàgina, parlem sobre allò que hem llegit, ho relacionem amb altres lectures i experiències prèvies.

      Però, això sí, per molt que planifiquem les sessions, és molt important tenir clar que caldrà ser flexibles. Hem de procurar adaptar-nos al ritme de l’infant i, fins i tot, a com estigui i es mostri un dia concret.

      3. Comiat

        I, acabem la sessió amb el comiat! Aquest pot ser un bon moment per valorar com ha anat tot plegat. Procurem incidir en els aspectes positius, en els progressos de l’infant –que s’adoni dels canvis que, a poc a poc, va assolint i que sigui conscient de les seves millores!–. Gaudir d’una autoimatge positiva com a lectors/es és vital per sentir la lectura com una experiència que val la pena viure, per la qual val la pena esforçar-se! Malgrat tot, quan calgui, fem visible també allò que no ha funcionat durant la sessió i proposem-nos el repte de canviar-ho.

        I és que el LECXIT s’ha de viure com una experiència emocionant!

        Si voleu saber més sobre les sessions de lectura del LECXIT, no us perdeu aquest vídeo del Marc Alabart, mestre d’educació infantil i primària especialista en literatura infantil i juvenil. 

        I si vols saber-ne més, a la web del projecte hi trobaràs molts més recursos i materials. També pots contactar-nos a lecxit@fbofill.cat.

        Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

        Acceptar