Terrassa, o com mostrar a les famílies aquells centres menys populars

Notícies

Ajuntament i Inspecció detecten una a una les famílies ordinàries amb fills primogènits i els presenten el projecte educatiu d'una escola poc sol·licitada perquè s'hi inscriguin en grup

"La gent ja sap que tal escola és fantàstica. També cal presentar-los l'escola del costat, que moltes vegades no van ni a visitar." A partir d'aquesta premissa, l'Ajuntament de Terrassa conjuntament amb Inspecció del Departament d'Educació van decidir enguany de contactar a tota una sèrie de famílies amb fills primogènits que vivien a l'entorn de l'Escola El Vallès, que habitualment registra poca demanda, per explicar-los detalladament el projecte educatiu del centre i que poguessin valorar si els interessava inscriure-hi els seus infants. "Els oferim la possibilitat, és un servei d'informació. Tenen l'opció de venir a informar-se'n o no, sense cap mena d'inconvenient en si no hi estan interessades", explica la inspectora d'Educació del municipi, Gemma Pérez. Una prova pilot que es té la intenció de continuar el curs vinent.

La cap de l'Oficina Municipal d'Escolarització (OME) de Terrassa, Teresa Cabanes, explica: "El Consell Escolar Municipal i la Comissió de Garanties d'Admissió (CGA) van aprovar que per treballar l'equitat educativa hi hauria d'haver una feina precisa de detecció. En base a aquest mandat, com a cap de l'OME i secretària de la CGA sol·licito una sèrie de dades al padró, i d'aquí contactem amb algunes famílies susceptibles de ser informades en aquest servei d'acompanyament a l'inici de l'escolarització."

"La gent ja sap que tal escola és fantàstica. També cal presentar-los l'escola del costat, que moltes vegades no van ni a visitar."

El triatge el va dur a terme una educadora social específicament centrada en detectar quines famílies amb fills primogènits vivien en un radi d'uns 10 minuts de l'escola, que tinguessin estudis universitaris, que fossin autòctones i/o que disposessin d'un cert capital cultural. Famílies, doncs, que no entrarien en la categorització de Necessitats Específiques de Suport Educatiu de tipus B, i a les quals se'ls podria proposar una oferta de places singulars, mesura que estableix el nou decret d'admissions amb l'objectiu que un centre vulnerable disposi d'una demanda familiar més heterogènia i l'ajudi a revertir la segregació.

El consistori va creuar les dades del padró amb les dades dels propis serveis socials, de les famílies escolaritzades en les llars d'infants municipals…, i d'aquí en va extreure un llistat de 15-20 famílies. "Jo les vaig trucar personalment, família per família, preguntant-los si tindrien disponibilitat per venir a una reunió a l'escola. Molta gent ho va agrair", exposa Cabanes. Finalment, van ser quatre les famílies que van assistir a la trobada i la visita que va organitzar l'equip docent de l'escola. "Tenim molts ‘nos', però hi ha algun sí, i això és el que compta", ressalta Pérez.

"A l'Escola El Vallès no hi ha aquest tipus de famílies, fet que xoca amb la realitat social d'on està ubicat el centre. Acull una població que no és representativa de la zona", apunta Cabanes. I atraure les famílies de l'entorn és el repte a assolir en els propers anys. L'Escola El Vallès és un centre amb un equip docent molt compromès que enguany comença el programa Magnet d'innovació educativa, després d'arrossegar durant anys "una mala premsa que no es correspon amb la realitat", exposa. Físicament es troba al barri La Cogullada, essent d'allò més cèntric, al costat del barri de Ca n'Aurell, que concentra les rendes més altes del municipi, i tot plegat dins la mateixa zona educativa. "La gent que es considera del centre hi pot anar perfectament", recalca, però cal trencar barreres per tal que vinguin a conèixer el projecte educatiu. "També s'ha de tenir en compte que aquesta zona és la que concentra més oferta d'escola concertada", exposa, i des del consistori es considera que una escola pública representativa de l'entorn seria d'allò més beneficiosa per al conjunt de la ciutat.

Treball primerenc a llar d'infants

"Qui ha vist el projecte n'ha quedat encantat. Però a tothom li fa por començar amb el nen de P-3 com si fos un experiment. Les famílies volen trobar a l'escola d'altres famílies com elles, i els fa molta por ser les primeres en iniciar una nova tendència", apunta Cabanes, a mode de resum de les impressions rebudes fins ara per part de les famílies contactades. Per aquest motiu, de cara al curs vinent, Ajuntament i Inspecció s'han proposat incidir en les famílies de les escoles bressol ja des de pràcticament l'inici de curs. "Així els podrem fer més acompanyament", ressalten des del consistori.

"Tenim escoles molt bones a les quals les famílies no volen anar-hi"

Aquest procés d'acompanyament, des del consistori ja l'havien dut a terme en ocasions anteriors en el cas d'algun institut. Però la resposta de les famílies en una o altra etapa és diferent, constata Cabanes: "Els interessos de les famílies a Infantil és molt diferent que a Secundària, en què és molt més fàcil convèncer-les. En el cas de l'Escola El Vallès, vam començar el procés fins i tot abans del període de preinscripcions, cosa que no havíem fet mai a l'institut, i la resposta ha estat desigual." Pérez es lamenta: "Tenim escoles molt bones a les quals les famílies no volen anar-hi, i és important que es treballi. Hem de fer aflorar que també són un bon lloc per als seus infants, que tenen uns bons projectes… Ja tenim aquesta mirada sobre la taula."

Per tant, de cara al curs vinent, la intenció és començar la fase informativa ja al primer trimestre, tenint sempre clar que l'acompanyament a famílies de forma grupal per reduir la segregació escolar és un dels objectius fixats tant per l'OME com per la Comissió de Garanties d'Admissió. "Incidir en les escoles bressol creiem que serà el que ens podrà donar més fruits. Perquè durant l'època de la preinscripció, moltes famílies ja s'han fet una idea de l'escola que volen. Per tant, hem d'incidir-hi abans", apunta Pérez.

Valoració positiva

En línies generals, des del consistori egarenc es considera que les diferents mesures implementades al municipi en la lluita contra la segregació escolar estan donant fruits. "En 4-5 anys hem deixat de ser el primer municipi en segregació escolar per passar a ser el vuitè. És un treball en xarxa i constant entre l'ajuntament i el Departament d'Educació. Aquest, de fet, és un dels punts forts que tenim, que les dues administracions caminem en la mateixa línia. Perquè així s'avança molt més ràpid. I tot plegat amb uns centres educatius que també fan molt bona feina", resumeix Cabanes. En aquest sentit, la implicació de l'equip directiu de l'escola El Vallès en aquesta estratègia informativa amb les famílies també va ser crucial.

"En 4-5 anys hem deixat de ser el primer municipi en segregació escolar per passar a ser el vuitè."

Una altra iniciativa que contribueix a explicar aquest canvi de paradigma té també molt a veure amb aquesta tasca de detecció prèvia. Paral·lelament a la iniciativa d'informar a les famílies amb més capital cultural perquè coneguin centres amb poca demanda, Pérez explica que també incideixen en les famílies detectades com a NESE de tipus B: "Recomanem que no cal que vagin a l'escola de davant de casa, que va bé que els seus fills vagin a una escola diversa, que tinguin companys nous… I detectem que n'hi ha que l'agraeixen, aquesta informació."

Alhora, en els casos de matrícula viva en què l'alumne s'acaba escolaritzant en un centre no sol·licitat, es vetlla perquè el procés d'acollida per part de l'escola sigui positiu i càlid, no un tràmit purament administratiu, amb l'objectiu que la família s'hi senti acollida i no en vulgui marxar al cap de no-res. "Intentem treballar cuidant el conjunt de la comunitat educativa", emfasitza Pérez.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar