Un veritable canvi en el batxillerat

• La transformació del batxillerat no es farà efectiva només amb un decret. Cal assignar recursos, un bon pla de formació i acompanyament per fer realitat el canvi

El Fòrum Els Futurs de l’Educació és un col·lectiu de centres educatius i persones compromeses amb la transformació educativa que vol contribuir al debat mundial sobre l’educació al segle XXI.

S’està parlant molt darrerament de la necessitat de canviar el Batxillerat, una etapa educativa que ha quedat totalment desfasada i que necessita una actualització urgent. Els mitjans s’han fet ressò de la iniciativa Canviem el Batxillerat, impulsada per tres professores de secundària, que pretenen fer aflorar les mancances d’aquesta etapa a partir de la reflexió col·lectiva de l’alumnat del batxillerat, les famílies i els docents. Sembla que el Departament d’Educació també és conscient que cal un canvi i a finals de legislatura va anunciar que està treballant en un nou decret del batxillerat que, segons ha informat, pretén fer aquests dos cursos més flexibles i competencials.

Els centres que constituïm el Fòrum Els Futurs de l’Educació donem suport a les propostes de Canviem el Batxillerat, i celebrem que sorgeixin iniciatives de canvi provinents del col·lectiu docent que, a més, donin veu a l’alumnat. També manifestem la nostra satisfacció amb els canvis proposats per l’administració educativa. Tot el que es faci per reduir el fracàs escolar i l'abandonament és més que benvingut.

Les dades constaten la urgència d’aquest canvi: els mètodes d’aprenentatge actual en la postobligatòria estan generant uns percentatges de fracàs i abandonament escolar que són els més alts d’Europa. Tenim un 19% d’abandonament escolar prematur a Catalunya (2019), un 17,3% a l’estat espanyol i un 10,3% a la Unió Europea. És evident que la situació actual no garanteix la vinculació dels joves amb l'aprenentatge.

Congratulem-nos, doncs, d’aquesta voluntat d’actualització del batxillerat, i alhora mantinguem-nos alerta per garantir que aquests canvis incipients no s’esvaeixin amb l’entrada d’una nova conselleria.

Per això, al nou govern li demanem 3 compromisos per avançar en aquesta línia:

1. Mantenir el compromís de publicar el nou decret de batxillerat la primavera del 2022, perquè pugui entrar en vigor el curs 2022-23.
  2. Assignar recursos, un bon pla de formació i acompanyament per fer realitat el canvi al batxillerat. La transformació no es farà efectiva només amb un decret.
  3. Dur a terme un canvi de model en la selectivitat, ja que sense actualitzar les PAU, a la pràctica, el batxillerat no podrà transformar-se.

La selectivitat, un model caduc?”, es preguntava el Diari Ara en un article aquest dissabte. La nostra resposta és un sí rotund. El model actual de les PAU encara qualifica, en gran mesura, la capacitat de memoritzar en el curt termini uns continguts determinats. És un sistema de selecció que ja no respon a les necessitats formatives per a ser competent a l’actual societat del coneixement. Un examen que condiciona totalment el què i el com s’aprèn durant els dos anys de batxillerat, que sovint es converteixen en una cursa preparatòria per superar les PAU. Una baula que frena l’actualització educativa del conjunt del sistema, ja que entra en contradicció amb el model competencial que defineix el currículum de totes les etapes educatives i, en particular, del batxillerat.

Cal, doncs, que la Secretaria d’Universitats i el Consell Interuniversitari de Catalunya entomin el repte de canviar l’actual model de les PAU, en la línia del nou decret de batxillerat. No ens podem permetre seguir posposant aquest canvi.

Llegeix els articles relacionats