Els 19 municipis catalans que s’han unit per crear i dissenyar plans locals contra l’abandonament escolar prematur

• La plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill ha seleccionat 19 municipis catalans per formar part d'un innovador projecte de co-creació i co-disseny de plans locals contra l'abandonament escolar prematur.
  • L'objectiu d'aquesta iniciativa és oferir noves oportunitats als joves d'entre 15 i 24 anys mitjançant estratègies educatives adaptades a les necessitats de cada territori.

19 municipis de Catalunya comparteixen una motivació comuna: reduir l'abandonament escolar i oferir una formació contínua que prepari els joves per a un futur laboral estable.

Mitjançant el treball conjunt i l'intercanvi d'experiències, la Plataforma Zero Abandonament ha impulsat un nou espai per seguir fent passes decisives cap a un sistema educatiu més inclusiu i flexible. És per això que el divendres 13 de setembre va tenir lloc la primera sessió de treball que va donar inici a un procés de co-creació que busca dissenyar solucions innovadores contra l'abandonament escolar prematur.

“És imprescindible i inajornable caminar cap a una solució conjunta contra l’abandonament escolar prematur”

La trobada, que es va estructurar segons una metodologia de design thinking, va comptar amb l’organització d’un Marketplace amb 5 municipis referents i entitats del tercer sector, amb l'objectiu de començar a treballar conjuntament per analitzar els reptes territorials i compartir bones pràctiques.

Durant aquesta primera sessió, els participants es van centrar en tres tasques clau:

1. Anàlisi dels reptes territorials: Cada municipi referent va compartir una visió detallada sobre les problemàtiques locals relacionades amb l'abandonament escolar, identificant els principals factors que afecten la continuïtat educativa dels joves.
  2. Identificació d'actius locals: Es va fer un mapa dels actius territorials disponibles, tant a nivell d'infraestructures com de serveis, per entendre millor les oportunitats i recursos ja existents per donar suport als joves en risc.
  3. Primera fase de co-creació: Mitjançant tècniques de brainstorming i design thinking, es van esbossar les primeres idees per abordar l'abandonament escolar de manera col·laborativa entre els municipis, compartint experiències i enfocaments que podrien ser replicables en altres territoris.
“Aquest grup de treball representa una oportunitat per dotar-nos d’eines capacitar-nos com a equip tècnic per crear un pla propi front l’abandonament”, Alba Cotes - Ajuntament de Tarragona

Marketplace de municipis referents

La sessió va comptar amb la participació activa de municipis referents pel que fa a polítiques educatives contra el Zero Abandonament enun espai dedicat a la interacció i col·laboració entre els municipis i diferents actors socials i educatius.

• Ajuntament d'Amposta (Núria Marco): Amb experiència en processos participatius per a la definició de problemes educatius locals.
  • Ajuntament de Viladecans (Pepi Vazquez): municipi abanderat en la lluita contra l’AEP a Catalunya gràcies al seu treball en xarxa i l'aposta per la innovació, a través de l'Escola de Noves Oportunitats, una iniciativa pionera que ofereix orientació educativa a joves de 16 a 24 anys desorientats o desmotivats amb els estudis
  • Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet (Alicia Segura): Amb una estratègia local ja implementada per reduir el nombre de joves que abandonen prematurament els estudis.
  • Ajuntament de Martorell (Oriol Bosch, Valentín Santos): Participants actius en la definició d'estratègies locals de prevenció de l'abandonament.

L’experiència d’entitats del tercer sector

Finalment, també es va organitzar un vermut amb la presència de diverses entitats del tercer sector, que van compartir les seves experiències i bones pràctiques. Aquestes entitats, compromeses amb el suport als joves en risc d'exclusió, van aportar una visió pràctica basada en els seus projectes d'integració social i educativa, destacant la importància de la col·laboració comunitària per oferir segones oportunitats formatives. Les entitats participants van ser Intermedia; Fundació Presma; Nous Cims; Casc-Mentora i Fundació Èxit.

Els representants d'aquestes organitzacions van oferir exemples concrets sobre com han aconseguit reduir l'abandonament escolar mitjançant programes de mentoria, acompanyament personalitzat, i la implementació de xarxes de suport comunitari. Aquest intercanvi d'experiències va enriquir la sessió i va permetre als municipis participants obtenir noves idees per aplicar en els seus territoris.

Coneix els 19 municipis participants

• Hospitalet de Llobregat (Barcelonès): Aquesta ciutat busca reduir l'abandonament escolar a través de la col·laboració amb entitats locals i el desenvolupament de programes d'èxit educatiu.
  • Terrassa (Vallès Occidental): La ciutat s'ha enfocat a millorar el sistema d'orientació per a joves que han acabat l'ESO, amb iniciatives com tutories personalitzades i suport en la cerca de feina.
  • Lleida (Segrià): Amb la implicació de diverses institucions locals, Lleida treballa per oferir segones oportunitats educatives als joves que han abandonat els estudis.
  • Sabadell (Vallès Occidental): Sabadell combina la detecció precoç de joves en risc d’exclusió social amb programes que ofereixen noves oportunitats formatives.
  • Tarragona (Tarragonès): Tarragona busca agilitzar l'administració per facilitar la implementació de polítiques educatives locals i regionals.
  • Sant Boi de Llobregat (Baix Llobregat): Aquest municipi destaca per l'enfocament comunitari i el treball conjunt entre educadors, famílies i institucions.
  • Viladecans (Baix Llobregat): Viladecans està desenvolupant un pla integral per millorar la cohesió social a través de l'educació i l'ocupació juvenil.
  • Consell Comarcal del Baix Ebre: Treballen per dissenyar accions que millorin la formació i l'acompanyament dels joves en risc d'abandonament.
  • Manresa (Bages): La capital del Bages aposta per estratègies d'acompanyament personalitzat als joves en risc de desconnexió educativa.
  • Vic (Osona): Vic ha dissenyat programes que faciliten la transició de l'educació secundària a la formació professional i el món laboral.
  • Barberà del Vallès (Vallès Occidental): Barberà centra els seus esforços en la coordinació entre escoles i serveis socials per reduir l'abandonament.
  • Castelldefels (Baix Llobregat): Amb programes d'acompanyament per a joves, Castelldefels promou la continuïtat formativa més enllà de l'ESO.
  • Cambrils (Baix Camp): Cambrils impulsa iniciatives de segones oportunitats i formació dual per reintegrar els joves al sistema educatiu.
  • Ripollet (Vallès Occidental): Aquest municipi se centra en la detecció primerenca i l'acompanyament en la transició de l'escola al treball.
  • Arbúcies (Selva): Arbúcies aposta per un enfocament comunitari per millorar l'acompanyament dels joves en risc.
  • Sant Celoni (Vallès Oriental): Estan desenvolupant programes per a la diversificació curricular i l'acompanyament laboral.
  • Palafrugell (Baix Empordà): Palafrugell treballa en la millora dels recursos educatius per facilitar la formació contínua dels joves.
  • Sant Joan Despí (Baix Llobregat): A Sant Joan Despí, el focus està en l'acompanyament personalitzat dels joves en risc de desconnexió.

Per saber-ne més:

Article relacionat: Municipis que no abandonen. Què es pot fer des dels municipis per lluitar contra l’abandonament escolar prematur?

Publicació relacionada: Municipis que no abandonen. Pràctiques inspiradores contra l'Abandonament Escolar Prematur

Article relacionat: 8 propostes que funcionen per reduir l'abandonament escolar prematur als nostres pobles i ciutats