Prop de 200 voluntaris i voluntàries LECXIT es reuneixen per primera vegada en un acte de reconeixement al voluntariat del programa

• Barcelona, Girona i Reus acullen de manera simultània la Festa del Voluntariat LECXIT
  • Més de 10 anys de recorregut, quasi 300 espais LECXIT a 150 municipis i més de 2.000 voluntaris i voluntàries
  • 429 voluntaris i voluntàries s’han sumat al programa aquest curs 2022-23 en el marc de Suport Educatiu, el 1r projecte d’avaluació d’impacte aplicat a l’àmbit educatiu a tota Espanya, impulsat per la Fundació Bofill

El programa LECXIT impulsa l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat. El programa ha crescut aquest curs 2022-23 com a part del projecte de Suport Educatiu. Acompanyament per Accelerar Oportunitats per avaluar-ne l’impacte per primera vegada amb la col·laboració de 52 nous centres educatius de Catalunya.

Voluntariat LECXIT: "La satisfacció d’estar ajudant a un infant a comprendre el que llegeix, a valorar-ho i a transmetre la bondat dels llibres per al desenvolupament personal i social."

El voluntariat és la peça clau que fa possible que més de 2.000 infants tinguin un acompanyament lector individualitzat durant una hora a la setmana en horari extraescolar.

Festa del Voluntariat

El divendres 9 de juny a la tarda començava una jornada carregada de compromís i emocions simultàniament al HUB Social de la Fundació Bofill (Barcelona), al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (Girona) i a la Biblioteca Xavier Amorós (Reus, des d’on també es va acollir voluntariat provinent de la ciutat de Lleida) amb un total de prop de 200 assistents. Per primera vegada, tenia lloc un acte de reconeixement a la tasca del voluntariat del programa LECXIT.

Carles Nieto, cap adjunt LECXIT - Suport Educatiu: "Feia molta falta agrair i celebrar. Per totes aquelles persones que han donat el seu temps, dedicació i motivació al LECXIT. Per totes aquelles persones que estan decidides a contribuir a millorar la comprensió lectora dels infants."

Durant la primera part de la jornada, el voluntariat assistent va poder gaudir de diferents panells interactius on poder compartir la seva experiència. On fan el voluntariat LECXIT? Des de quants anys fa que el fan? Què s’emporten de la seva experiència i com la definirien? Un moment de conversa i intercanvi de vivències arrodonit amb un joc de pistes sorpresa.

Rialles, abraçades i molta il·lusió. El Carles Nieto, cap adjunt del programa LECXIT - Suport Educatiu, des de Barcelona; el Pep Prat, impulsor del programa LECXIT, des de Girona; i el Bernat Muñoz, tècnic de coneixement i I+D del programa LECXIT - Suport Educatiu, des de Reus. Els conductors de les tres seus arrencaven amb emoció la jornada amb un sonor aplaudiment a totes les persones voluntàries seguit d’una exposició del recorregut i les dades clau del programa.

Per què neix LECXIT i quina és la necessitat a transformar? El programa va néixer amb una prova pilot a només 10 centres educatius. Aquella experiència, fa 12 anys, va permetre palpar la seva necessitat real i l’acollida molt positiva per part de tota la comunitat educativa. Era necessari, doncs, arribar a més infants. A dia d’avui, LECXIT compta amb 190 escoles (52 addicionals com a part de Suport Educatiu), 82 biblioteques i 11 entitats. Geogràficament, això es tradueix a 11 espais LECXIT a la província de Lleida, 40 a la província de Tarragona, 181 a la província de Barcelona i 51 a la província de Girona.

Marta López, directora del programa LECXIT: "O, el que és el mateix, 2.308 persones voluntàries que amplien les oportunitats a 2.308 infants gràcies a 1h setmanal de lectura compartida."

Arribava el moment de conèixer de primera mà experiències reals de voluntariat LECXIT:

A Barcelona
, pujaven a l’escenari el Xavier, voluntari a l’Escola Joan Bardina de Sant Boi de Llobregat; la Montserrat, voluntària a l’Escola Mestre Morera de Barcelona; el Ramon, voluntari a l’Institut Escola Baldomer Solà de Badalona; i la Montse, voluntària a la Biblioteca Vila de Gràcia de Barcelona.

A Girona
, la Mia, voluntària a l’Escola Les Arrels de Salt; la Maria Carme, voluntària a l’Escola Les Deveses de Salt; la Núria, voluntària a l’Escola Carme Auguet de Girona; i la Meriam, coordinadora LECXIT de la zona col·laborant sobretot a l’Escola Torres Jonama de Palafrugell.

A Reus
, la Mercè, voluntària a l’Escola Pompeu Fabra de Reus; el Jeroni, voluntari tant a l’Escola Institut Torre Queralt com a l’Escola Joan Maragall, ambdues de Lleida; i la Fina, voluntària a la Biblioteca Xavier Amorós de Reus.

Voluntariat LECXIT: "M’ha fet conèixer una realitat educativa i m’ha enriquit com a persona."

El punt final el marcava la projecció d’un vídeo d’agraïment molt especial, tan especial com totes i cadascuna de les parelles del programa LECXIT:

Acabava així una jornada única amb un gran repte per endavant: continuar fent créixer el programa LECXIT perquè cap infant no es quedi sense oportunitats lectores.

Voluntariat LECXIT: "La satisfacció d’establir una relació positiva amb l’infant i veure com, gràcies a aquesta confiança mútua, el seu procés en la lectura va avançant encara que sigui a poc a poc."

El voluntariat LECXIT als mitjans de comunicació: