Es cronifica la desigualtat en comprensió lectora entre l’alumnat més i menys vulnerable, equivalent a més d’un curs escolar de diferència.

Notícies
  • L'informe PIRLS mostra que el nivell lector de l’alumnat català de 4t empitjora 15 punts en els darrers 5 anys, situant-se a la cua de l’estat i d’Europa. Uns resultats que ens haurien de preocupar: mentre la caiguda espanyola és de 7 punts, a Catalunya la baixada és del doble.
  • Segons PIRLS, la diferència en els resultats entre els infants més i menys vulnerables es manté al voltant de 50 punts a Catalunya; una diferència que significa més d’un curs d’escolarització. La desigualtat en els resultats per raons socioeconòmiques a Catalunya és inferior que en altres països, però no s’ha reduït en els darrers 5 anys.
  • Aquesta dada ens mostra una fotografia que malauradament no és nova: en els resultats de les darreres proves de competències de 6è ja s’observava un repartiment desigual dels mals resultats. Mentre que en les escoles de baixa complexitat el percentatge d’alumnat amb un nivell baix de llengua catalana augmentava menys de 2 punts, en les de màxima complexitat era de fins a 6 punts (de 24% a 30%), essent la pitjor dada dels darrers 7 anys.
  • Les vacances d’estiu són alhora un moment de risc d’augment de la pèrdua d’aprenentatges, però també poden ser una oportunitat per començar a capgirar els mals resultats. Durant l’estiu es produeix una pèrdua d’aprenentatges equivalent a 2 o 3 mesos d’escolarització en l’alumnat amb menys oportunitats. Els programes d’estiu poden compensar part d’aquesta pèrdua, però els infants i adolescents més vulnerables hi participen molt menys que la resta. Mentre els de nivell alt tenen una participació del 72%, els de nivell baix la tenen només del 41%.
  • És urgent que el govern català impulsi polítiques directament adreçades a millorar la lectura durant les vacances per a l’alumnat més vulnerable. Polítiques que contemplin l’obertura de biblioteques públiques i la programació específica d’activitats orientades a la reducció de la pèrdua d’aprenentatges produïda durant l’estiu.
  • Per contribuir a donar-hi resposta, el programa LECXIT de la Fundació Bofill, amb el suport d’Abacus i en col·laboració amb la Xarxa de Biblioteques Públiques, impulsa per 4t any consecutiu la campanya Guanyem un estiu lector amb l’objectiu d’animar a la lectura als infants en situació de major vulnerabilitat social. La campanya aquest any ja arriba a més de 35000 infants.
  • El proper 7 de juny, la Fundació Bofill organitza un acte de presentació de la campanya que comptarà amb l’obertura per part d’Elizabeth McChesney, assessora experta del Consell de Biblioteques Urbanes de Chicago, assessora de la National Summer Learning Association i autora del llibre Summer Matters: Making All Learning Count (ALA, 2017).

Barcelona, 29 de maig de 2023

Segons les dades de l'informe PIRLS publicades avui, el nivell lector de l’alumnat català de 4t empitjora 15 punts en els darrers 5 anys, situant-se a la cua de l’estat i d’Europa. Aquesta dada ens mostra una vegada més que és urgent que el govern català impulsi polítiques directament adreçades millorar el nivell lector dels nostres infants, especialment si tenim en compte la correlació directa entre aquest i el seu èxit educatiu.

Tenir un baix nivell de comprensió lectora dificulta l’adquisició de coneixements i habilitats en altres àrees curriculars. Per exemple, quan un infant no entén un enunciat d’un repte matemàtic, quan no és capaç de buscar i destriar informació rellevant en un projecte de medi o bé quan no pot argumentar una opinió sobre la idea principal d’un text literari.

A més, segons el mateix informe, la diferència en els resultats entre els infants més i menys vulnerables es manté. Els infants més desaventatjats obtenen una puntuació que els situa a més d’un curs per darrere dels més avantatjats. La desigualtat en els resultats per raons socioeconòmiques a Catalunya és inferior que en altres països, però no s’ha reduït en els darrers 5 anys, tal i com mostren els gràfics sobre la diferència entre el 1r i el 4t quartil de l’ISEC (Índex Social, Econòmic i Cultural) dels informes 2016 i 2021.

Figura 3.1b Puntuaciones medias en cada uno de los cuartos en los que se ha dividido el índice ISEC y diferencia de puntuaciones medias entre el último cuarto y el primer cuarto (pàg 54, Informe PIRLS Espanya 2016)
Figura 3.1b Puntuaciones medias en cada uno de los cuartos en los que se ha dividido el índice ISEC y diferencia de puntuaciones medias entre el último cuarto y el primer cuarto (pàg 96, Informe PIRLS Espanya 2021)

De fet, aquesta realitat no és nova. Segons les darreres dades de les proves de competències de 6è de primària el percentatge d’alumnes amb un nivell baix es va enfilar fins 6 punts més a les escoles de màxima complexitat, situant-se en el 30%. És dir, a les escoles de màxima complexitat 1 de cada 3 infants té un nivell baix en competència lectora.

En aquest sentit, l'estiu suposa un agreujament d'aquesta desigualtat, ja que els infants més vulnerables son els que menys poden accedir a programes que segueixin promovent l’aprenentatge a l’estiu. Segons l'enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu a Catalunya, publicada per l’Aliança Educació 360 recentment, només el 41% dels infants de classes baixes accedeixen a activitats d’aprenentatge en temps de vacances.

A més a més, durant l’estiu les biblioteques públiques veuen reduïts els seus recursos. Poques biblioteques estan obertes en vacances i encara menys disposen de programes específics per als infants més vulnerables, que tenen menys possibilitats de marxar fora i, per tant, són més proclius a que el seu nivell de competència lectora empitjori durant els mesos que no van a escola. Segons la darrera Enquesta sobre Condicions de Vida de l’Idescat, un 30% de la població no pot marxar de vacances.

El resultat, tal i com afirmen diversos estudis internacionals: una pèrdua d’aprenentatges pels grups socialment més vulnerables durant aquest període que equival a 2 o 3 mesos d'escolarització que, en el cas de desenvolupament lector, es tradueix en un any i mig d’endarreriment al final de la primària.

Una bona comprensió lectora és imprescindible per prevenir el fracàs escolar, perquè no comprendre el que es llegeix compromet el rendiment acadèmic. És urgent promoure mesures pel desenvolupament de les competències lectores si volem garantir l’èxit escolar de tots els infants i prevenir l’exclusió social.

L’estiu lector, una oportunitat per reduir les desigualtats

Per contribuir a reduir aquesta bretxa en competència lectora, el programa LECXIT de la Fundació Bofill llança per 4t any consecutiu la campanya Guanyem un estiu lector amb l'objectiu d'animar als infants en situació de major vulnerabilitat social a llegir durant les vacances. La campanya inclou la distribució de més de 35.000 carnets del viatger lector a través d’escoles, biblioteques, entitats socials i llibreries, on els nens han de completar activitats relacionades amb la lectura. Com a novetat, aquest any s’inclouen propostes d’activitats d’enriquiment i el sorteig de subscripcions anuals a la revista Petit Sàpiens.

A més, cal destacar el contrast entre l’augment del percentatge de població que no fa vacances (un 30% de la població no pot marxar ni una setmana a l’any) i el volum d’equipaments públics que tanquen a l’estiu. Les biblioteques, l’equipament d'accés universal pensat específicament per al foment lector, veuen reduïts els seus recursos durant els mesos de juliol i agost; poques estan obertes i encara menys disposen de programes específics per als infants més vulnerables, que són els qui més necessiten suport per millorar la seva competència lectora i els qui no marxen del municipi durant les vacances.

El programa LECXIT fa una crida a les administracions públiques perquè promoguin polítiques de foment de la lectura durant les vacances com a mesura per reduir la pèrdua d'aprenentatges a l'estiu, especialment entre l'alumnat més vulnerable.

Per donar a conèixer aquesta campanya, la Fundació Bofill organitza un acte de presentació el proper 7 de juny, que comptarà amb l'obertura d’Elizabeth McChesney, assessora experta del Consell de Biblioteques Urbanes de Chicago, assessora de la National Summer Learning Association i autora del llibre Summer Matters: Making All Learning Count (ALA, 2017), la presentació d’una selecció de bones pràctiques per part de la Mònica Baró i una taula d’experts que comptarà amb Montse Ayats, Nicolás Barbieri, Anna Lleonart, Enric Aragonès i Oriol Roca.

Estructura de l’acte

17:00 Benvinguda i presentació de la campanya

17:15 Ponència inaugural: Elizabeth McChesney, assessora experta del Consell de Biblioteques Urbanes de Chicago i assessora de la National Summer Learning Association. Autora de Summer Matters: Making All Learning Count (ALA, 2017); Maridatge de STEAM amb Stories (ALA, 2020) i Keke's Super-Strong Double Hugs (Archway, 2020).

17:30 Experiències inspiradores nacionals i internacionals a càrrec de Mònica Baró, professora de Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona i coordinadora del Màster de Biblioteca escolar i promoció de la lectura (UAB-UB)

18:00 Taula rodona "Com garantim que els infants més vulnerables tinguin accés a oportunitats lectores en temps de vacances?"

Modera: Enric Aragonès, director de l'Aliança 360.

Montse Ayats, coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura.

Nicolás Barbieri, professor de gestió cultural a la Universitat Oberta de Catalunya.

Anna Lleonart, cap d'estudis de l'Escola Marià Fortuny de Reus

Oriol Roca, +Educació.

19:00 Tancament de l'acte

19:10 Berenar

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar