Entitats socials reclamen a la Unió Europea una estratègia urgent per lluitar contra la segregació escolar

Notícies
  • La Fundació Bofill, Fundación Secretariado Gitano i Save the Children insten a la Comissió Europea i els Estats membres a desenvolupar línies de treball específiques contra la segregació de manera prioritària.
  • La manca d'un abordatge valent de la lluita contra la segregació a Europa dificulta la millora dels resultats educatius i la reducció de l’abandonament escolar, reptes centrals per la UE.
  • En el marc de la Recomanació del Consell Europeu sobre “Camins cap a l’èxit escolar”, els Estats estan cridats a desplegar polítiques actives contra la segregació escolar abans de 2025.
  • La reducció de la segregació s'ha abordat fins al moment de manera aïllada en alguns Estats membres, però no existeix una estratègia compartida a l'àmbit comunitari que inclogui polítiques específiques, objectius comuns, dotació econòmica i indicadors per fer seguiment del problema.
  • El Ministeri d’Educació espanyol s'ha compromès públicament a desenvolupar estratègies per fomentar la diversitat en les aules i posicionar la causa de la segregació escolar a l'agenda europea.
  • En el context actual de creixement de les desigualtats i de la polarització social, és imprescindible que els poders públics apostin per l'escola com a espai de convivència i de construcció de valors compartits.

Brussel·les a 10 de novembre de 2023

La Fundació Bofill, Fundación Secretariado Gitano i Save the Children, sota la presidència espanyola del Consell de la UE, han presentat un document de recomanacions que insta a la Unió Europea a cercar mecanismes concrets per lluitar contra la segregació escolar. Les recomanacions, recolzades pel Ministeri d’Educació i Formació Professional d’Espanya, reclamen a la Comissió Europea i els Estats membres el desenvolupament urgent d'una línia de treball específica de lluita contra la segregació escolar.

Les propostes es van presentar en el marc de l'esdeveniment "Polítiques de dessegregació a la Unió Europea: un camí cap a l’Èxit Escolar", celebrat a Brussel·les el dia 7 de novembre de 2023, i que va reunir experts, líders polítics i representants del tercer sector en una voluntat conjunta per acabar amb la segregació a les aules europees i escalar experiències exitoses a nivell estatal.

El Consell de la Unió Europea va adoptar el 2022 la Recomanació sobre "Camins cap a l’èxit Escolar", pel qual els Estats estan obligats a desenvolupar, abans de 2025, estratègies d'èxit escolar per minimitzar els efectes de l'estatus socioeconòmic o l'origen ètnic en els resultats de l'educació, promoure la inclusió i reduir l'abandonament escolar. Tot i així, l’actual absència d'estratègies específiques a la UE per fer front a la segregació escolar obstaculitza la consecució d'aquests objectius prioritaris.

Els Estats estan obligats a desenvolupar, abans de 2025, estratègies d'èxit escolar per minimitzar els efectes de l'estatus socioeconòmic o l'origen ètnic en els resultats de l'educació

L'escola és un espai privilegiat de convivència i construcció de valors comuns. En el context actual de creixement de les desigualtats, extremismes i qüestionament democràtic, no apostar per la diversitat social a les aules comporta un important greuge per la convivència i la construcció de valors compartits en els Estats europeus.

No es tracta d'un fenomen aïllat ni d'una conseqüència natural de la diversitat, sinó d'un problema estructural que es podria reduir dràsticament amb l'adopció de polítiques contrastades, moltes d'elles amb un cost econòmic moderat. No obstant això, la manca de priorització i les resistències socials han impedit que hi hagi una línia política prioritària a la Unió Europea per fer front a la segregació escolar.

Per trencar aquestes dinàmiques, les entitats organitzadores de l'esdeveniment reclamen a la Comissió Europea i els Estats membres la implementació urgent d'una bateria de mesures per complir el compromís de desenvolupar "estratègies integrades i globals per a l'èxit escolar" d'aquí a 2025, d'acord amb la Recomanació del Consell sobre els "Camins cap a l'èxit escolar":

 Les entitats organitzadores de l'esdeveniment reclamen a la Comissió Europea i els Estats membres la implementació urgent d'una bateria de mesures per complir el compromís

Propostes per a les institucions europees

  1. Prioritzar el repte de la segregació escolar dins l'agenda europea. Posar atenció específica sobre l'objectiu de reduir la segregació escolar dins de les estratègies cap a l'èxit escolar en el marc de l'agenda de l'Espai europeu d'Educació i posicionar-se de manera central en les futures edicions del Monitor de l'Educació i el seguiment del Semestre Europeu.
  2. Construir indicadors comuns i fer seguiment de la segregació escolar als Estats des de les institucions europees. Desenvolupar indicadors que permetin comparar la segregació als territoris europeus i incorporar els mecanismes de seguiment de les accions educatives. Així mateix, les entitats recomanen a la Comissió desenvolupar informes i investigacions específiques sobre les polítiques nacionals.
  3. Elaborar directrius sobre polítiques de dessegregació a nivell europeu, prioritzar la investigació en aquest àmbit i generar espais d'aprenentatge entre iguals. Donar suport als Estats en l'elaboració de plans i polítiques, i generar recursos i espais per compartir enfocaments eficaços en la lluita contra la segregació escolar.
  4. Promoure el desenvolupament de mesures en el marc dels Fons de Política de Cohesió de la UE. Incentivar la implicació dels Estats membres programant objectius específics d'educació als Fons de Política de Cohesió de la UE 2021-2027, tant en la programació dels objectius específics d'educació com a la possible reprogramació de fons, així com a través d'altres programes i iniciatives rellevants de la UE.

Propostes per als Estats membres

  1. Impulsar avenços normatius que possibiliten la implementació de mesures específiques contra la segregació escolar. Aplicar i desenvolupar de manera efectiva els marcs normatius per desplegar mesures eficaces i sostenibles contra la segregació.
  2. Diagnosticar i monitoritzar la segregació escolar amb indicadors comuns. Elaborar indicadors per detectar aspectes prioritaris d'intervenció i avaluar l'impacte de les intervencions aplicades.
  3. Promoure coalicions, acords socials i campanyes a favor de la lluita contra la segregació escolar. Afavorir les coalicions que impliquen a la societat civil i les administracions a nivell subnacional així com a campanyes de sensibilització en favor de la cohesió social.
  4. Aprofitar els fons europeus per adoptar mesures que redueixin la segregació escolar. Garantir enfocaments adequats i assignar pressupost suficient per desplegar les mesures.

Diferents organismes internacionals com l'OCDE o la UNESCO alerten des de fa anys dels greus riscos de la segregació escolar sobre l'eficiència i la qualitat de l'educació. La inacció política permet que els sistemes educatius europeus concentren l'alumnat més vulnerable -entre altres, de la comunitat gitana i amb origen migrant- en determinats centres, perjudicant profundament les seves oportunitats educatives.

Nombroses investigacions demostren que l'alumnat que estudia a les escoles segregades té pitjors resultats, major risc d'abandonament escolar i efectes negatius al llarg de tota la seva trajectòria vital. A més, la falta de diversitat social a l'escola difícil la convivència de les nostres societats donat que l'alumnat perd oportunitats d'interacció i intercanvi amb persones amb altres orígens socials. Difícilment crearem societats cohesionades, en les quals diferents grups socials tinguin interessos compartits i construeixin projectes en comú, si tot just existeix diversitat social en el principal espai de socialització i aprenentatge de la infància. L'escola no hauria de ser un espai on les bretxes socials s'aprenen i es reforcen, sinó un espai on es construeixen ponts entre els diferents grups socials.

El secretari d'Estat d'Educació d’Espanya, José Manuel Bar, va donar el seu suport a les propostes de la societat civil en l'acte de presentació i va reclamar mesures urgents en aquest àmbit. “La lluita contra la segregació escolar no és només una obligació moral. És una eina per l’èxit educatiu”, va assenyalar; i va afegir: “una societat avançada i democràtica no pot enorgullir-se del seu sistema educatiu si és un sistema que margina i segrega, que no permet la igualtat d'oportunitats”.

Amb la convocatòria d'aquest acte monogràfic sobre segregació en el marc de la presidència espanyola del Consell de la UE, Espanya fa un pas endavant com a líder en el posicionament del problema a l'agenda comunitària. A més, reafirma el seu compromís en el desenvolupament de polítiques dessegregadores des del Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc de la LOMLOE i de la Llei de No Discriminació.

Per saber-ne més:

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar