La Fundació Bofill impulsa Code Club, una xarxa de 100 espais per garantir extraescolars tecnològiques gratuïtes

• Code Club Catalunya ofereix 100 espais des d’on acompanyar l’ús crític de les tecnologies en un context d’alerta pel risc associat a les pantalles.
  • La desigualtat en les activitats extraescolars tecnològiques és especialment acusada a Catalunya: representen només el 5% de l’oferta i sovint tenen quotes inassolibles per gran part de les famílies.
  • Acompanyar i dotar els infants de recursos per a un ús crític i constructiu de les tecnologies digitals és indispensable en un context d’alerta pels riscos i abusos associats a l’ús de les pantalles.
  • Amb la xarxa d’espais extraescolars Code Club Catalunya els infants aprendran a moure’s de forma segura als entorns digitals i a crear els seus propis projectes amb eines educatives de programació.
  • El programa fa una crida per sumar persones voluntàries, que poden registrar-se en aquest formulari.

Amb l’objectiu de posar a l’abast dels infants més vulnerables oportunitats educatives de base digital, la Fundació Bofill impulsa el programa Code Club: una xarxa d’espais extraescolars gratuïts en 100 escoles de 20 localitats diferents on els infants descobreixen, imaginen i s’expressen creant els seus propis projectes.

Code Club fa una aposta per l'equitat i proposa garanties pel benestar digital i oportunitats d’aprenentatge de màxima qualitat"

El programa va dirigit a infants de 4t a 6è de primària i es duu a terme en sessions setmanals fora de l’horari lectiu, en espais de les mateixes escoles. Cada grup d’infants seguirà un itinerari de 32h d’activitat, en què es combinen dinàmiques grupals per desenvolupar el pensament computacional i l’aprenentatge de la programació fent servir Scratch, un conegut software educatiu i lliure creat pel MIT. També s’incorpora el pensament computacional desendollat (sense pantalles), per tal de promoure espais d’alfabetització digital no mediats pels dispositius sovint massa presents en la vida dels infants.

“Tot infant mereix una educació tecnològica de qualitat”

En un context d’alerta pels riscos del mal ús de les tecnologies digitals, amb continguts inadequats i sense una referència educadora, a Catalunya els espais educatius i d’acompanyament no sempre estan a l’abast de tots els infants. Moltes famílies no compten amb el temps o habilitats necessàries i les activitats extraescolars són escasses (5%) i de preu elevat.

“Tot infant mereix accedir a una educació tecnològica de qualitat, independentment del seu origen o context socioeconòmic”, defensa la directora del programa, Agnès Pàmies, “Code Club fa una aposta per l’equitat i proposa garanties pel benestar digital i oportunitats d’aprenentatge de màxima qualitat”.

Espais per potenciar habilitats en clau comunitària

Per damunt de clubs de programació, però, els Code Club són espais de descoberta, experimentació i col·laboració, en què es potencien habilitats com la resolució de problemes, la creativitat i l’autoconfiança. Són espais lúdics, on els infants se senten acompanyats i se’ls motiva a superar els reptes de cada sessió i a compartir aprenentatges i estratègies amb la resta de companys. Això és essencial per combatre les bretxes culturals i de gènere que existeixen encara en l’àmbit digital, especialment pel que fa a la qualitat en l’ús de les eines digitals.

El programa vol ser també un connector de la comunitat, multiplicant les oportunitats educatives tecnològiques i sumant-hi tots els agents possibles. Cada CODE CLUB organitzarà sessions obertes a famílies i ciutadania, actes de reconeixement i activitats en col·laboració amb els serveis i recursos de cada municipi, en un treball conjunt amb l’administració local.

"Qualsevol persona amb curiositat per les tecnologies, ganes d’acompanyar grups d’infants i sensibilitat davant les desigualtats educatives pot formar part de Code Club"

Crida per sumar persones voluntàries

La ciutadania també podrà implicar-se en el programa: Code Club fa una crida per sumar persones voluntàries que treballaran braç a braç amb la dinamitzadora de cada Club, una persona formada per liderar l’activitat amb els infants. Qualsevol persona amb curiositat per les tecnologies, ganes d’acompanyar grups d’infants en la seva descoberta i sensibilitat davant les desigualtats educatives pot formar part de CODE CLUB; des del programa se li proporcionarà la formació i suport necessaris per fer-ho.

Una iniciativa internacional que han compartit més de 2 milions d’infants

CODE CLUB és una iniciativa promoguda a escala global per la Raspberry Pi Foundation, entitat referent en tecnologia educativa creativa. Durant 10 anys, més de 2 milions d’infants han gaudit d’aquesta l’experiència d’aprenentatge a més de 100 països. Ara arriba el moment d’impulsar CODE CLUB a Catalunya per a reforçar l’equitat digital del nostre sistema educatiu.

La iniciativa s’inscriu en el programa “Competències Digitals per a la Infància (CODI)” desplegat pel Ministeri de Joventut i Infància. Alhora, aquest repte és compartit en una aliança estatal amb altres entitats de Catalunya, el País Valencià i el País Basc, que també desplegaran espais accessibles de pensament computacional amb l’objectiu d’arribar fins als 12.272 infants fins al desembre de 2025: Colectic, GAIA i ByLinedu.

Municipis, escoles i entitats interessades a promoure l’equitat digital mitjançant Code Club poden emplenar els formularis disponibles a la pàgina web del programa.

El projecte es presentarà al desembre a la seu de la Fundació Bofill, el Hub Social.

• Consulta el mapa de Clubs: