Impulsem una aliança per a l’equitat digital amb un projecte de pensament computacional creatiu!

• A Catalunya, l’espai educatiu extraescolar és encara un territori de desigualtats educatives. Sabem que 140.000 infants no gaudeixen d’activitats fora de l'entorn escolar, el 77% dels quals, per raons econòmiques.
  • Aquesta situació és encara més urgent en l’àmbit tecnològic, ja que actualment només ocupa el 5% de l’oferta existent, on la immensa majoria d’activitats tenen unes quotes inassolibles per gran part de les famílies.
  • Alhora, ara més que mai, cal qüestionar els usos i abusos que fem de les pantalles. La gran bretxa digital és aquella que abandona els infants vulnerables enfront dels entorns digitals, afavorint el consum passiu i addictiu.
  • CODE CLUB és un projecte d’espais extraescolars gratuïts dirigit a infants d’entorn vulnerables, per tal de promoure el pensament computacional creatiu i l’empoderament digital com a palanca d’equitat educativa.
  • La iniciativa s’inscriu en el programa “Competències Digitals per a la Infància (CODI)” desplegat pel nou Ministeri de Joventut i Infància.
  • El projecte vol arribar a 12.272 infants fins al desembre de 2025 i es durà a terme en aliança amb entitats socials de Catalunya, País Basc i València.
  • La dotació total del projecte és de 2,8 milions d’euros provinents de fons Next Generation per a la formació de la ciutadania en matèria de competències digitals.

Barcelona, 21 de desembre de 2023

Quin és el repte?

Ens agradi o no, la infància i adolescència està travessada per la digitalització. Estan passant moltes coses massa ràpid, i totes estem alarmades sobre els riscos dels mals usos. En aquest context, ens toca triar entre 3 camins. Tots legítims, però amb destins diferents:

1. Protegir-nos: si entenem que els dispositius, plataformes i recursos digitals són quelcom nociu, sense cap aspecte positiu, i que cal extreure de les llars i les aules.
  2. Tancar els ulls: seguir avançant acríticament en la digitalització accelerada i de consum i confiar que d’alguna manera les tecnologies milloraran les nostres vides.
  3. Activar-nos: a partir de programes i mesures que posen les tecnologies al servei de les persones. Que parteixen del pensament crític per a construir una digitalització educativa amb sentit, saludable i desitjable.

Des d’Equitat Digital apostem per la tercera opció, i cada cop són més els docents, famílies, investigadores i municipis que ens acompanyen. Tenim el repte d’acompanyar les comunitats educatives, especialment aquelles en entorns vulnerables, per a què gaudeixin d’oportunitats mediades per les tecnologies que ens facin ser més curioses, crítiques, creatives i valentes!

En aquest cas, pensem que l’espai extraescolar és l’entorn ideal per aquesta iniciativa, per diverses raons:

• El context fora-escola ofereix un entorn de més llibertat, possibilitant enfocaments educatius més lúdics, personalitzats i experimentals.
  • Els primers referents dels infants són les famílies. I l’escola no ho pot fer tot! Sabem que per millorar la relació dels infants amb les tecnologies, també és important sumar al projecte les famílies.
  • Una menor pressió acadèmica i d’assoliments, dona espai a un treball educatiu més enfocat en el creixement personal, l’acompanyament socioemocional i els vincles socials positius.
  • Sabem que el fet de participar en extraescolars de qualitat, és un factor predictor de l’èxit escolar. No només com a mesura reactiva, sinó com a mecanisme preventiu d’itineraris educatius de risc. Per tant, aquestes exerceixen una funció d’igualació social.
  • Es treballa en grups reduïts, i això permet una atenció més personalitzada i adaptada a necessitats educatives específiques i als interessos dels infants. A més, potencien el treball en equip, ja que els infants han de col·laborar entre ells per a la realització de tasques.

Què és Code Club?

CODE CLUB és un espai extraescolar gratuït on, utilitzant eines de programació accessibles, els infants descobreixen, aprenen, imaginen i s’expressen creant els seus propis productes digitals. Als CODE CLUB es promou el pensament computacional creatiu com a estratègia d’equitat digital i promoció de noves oportunitats educatives.

El programa es du a terme dins l’escola, una vegada finalitzat l’horari lectiu i mitjançant activitats divertides de pensament computacional i programació que ens ajuden a pensar més i millor, descompondre problemes i identificar patrons per tal de trobar solucions creatives.

CODE CLUB és una xarxa mundial de clubs de programació gratuïts creada per la Raspberry Pi Foundation, referent en tecnologia educativa creativa. La seva metodologia està testada en milers de clubs arreu del món i evoluciona constantment gràcies a l’aportació dels seus membres.

Volem compartir la visió emocionant d’un futur digital ple d’oportunitats, on cada nen i cada nena pot aprendre el tipus de pensament i el llenguatge que hi ha darrera les tecnologies que transformen la nostra vida individual i comunitària. I ho volem fer a través d’una experiència que ens permetrà posar l’equitat digital i la igualtat en el centre d’aquestes oportunitats: els Code Clubs.

Vols sumar-t’hi?

Aquest moviment tot just comença, i volem comptar amb tothom que vulgui sumar-se a aquesta aventura:

• Ajuntament: si formes part d’un consistori compromès amb l’educació i l’equitat, i penses que les tecnologies digitals poden ser una palanca de transformació social, contacta per a què el teu municipi s’incorpori al projecte.
  • Centre educatiu: si formes part d’un equip directiu i/o docent que vol incorporar les extraescolars com a part del projecte educatiu del centre, contacta per a complementar l’oferta existent amb una proposta de qualitat, atractiva i pertinent per a fomentar els bons usos de les tecnologies digitals.
  • Entitat de lleure d’estiu: si formes part d’una organització que ofereix activitats educatives d’estiu amb valor educatiu i de qualitat (estiu enriquit), contacta per incloure una proposta que incorpori les tecnologies digitals amb sentit i en un format lúdic.
  • Ciutadania: si comparteixes amb nosaltres el repte de l’equitat educativa, i disposes d’una mica de temps per a fer voluntariat, volem comptar amb tu. Sense cap compromís, contacta amb l’equip i t’orientarem per poder formar part de la comunitat de voluntaris i voluntàries de Code Club. No cal saber de noves tecnologies, només ser una persona curiosa, inconformista i amb passió per l’educació.

Volem saber de tu, escriu-nos a: codeclub@fbofill.cat

Vols saber-ne més?