La intel·ligència artificial al servei dels docents i la millora de l’avaluació educativa

• El projecte Avaluació 4.0 explora com la intel·ligència artificial pot donar suport en els processos d’aprenentatge i avaluació entre iguals als centres educatius.
  • Cerquem 10 instituts per participar en la prova pilot amb estudiants de tercer d’ESO, els quals esdevindran protagonistes d’una experiència pionera.

La Fundació Bofill impulsa el projecte Avaluació 4.0 conjuntament amb Kid’s Cluster, IIIA-CSIC, Ro-botica i GAIA. Aquest grup impulsor vol testar una solució d’intel·ligència artificial (IA) aplicada als processos d’avaluació educativa, més concretament, als d’avaluació entre iguals (peer-to-peer). Gràcies al desplegament d’aquest pilot, es podran valorar els beneficis potencials, així com els riscos, d’aquesta tecnologia encara experimental.

Per què aquest projecte?

Les tecnologies 4.0 estan ja presents als centres educatius i les nostres llars, ens agradi o no. Pensem que un dels grans reptes educatius presents i futurs serà entendre i qüestionar aquestes tecnologies que, sense adonar-nos-en, ja formen part de les nostres vides quotidianes. Per exemple, quan permetem que la xarxa ens recomani vídeos amb continguts vinculats als nostres gustos, notícies rellevants segons les nostres afinitats polítiques o compres vinculades al nostre estil de vida, estem alimentant i consumint tecnologies d’IA. I l’educació no està al marge d’aquest fenomen.

La IA ha agafat molta volada els darrers anys, i aquestes són algunes de les seves promeses en l’àmbit educatiu:

• Flexibilitzar els espais i els temps: les eines digitals permeten als estudiants connectar amb el coneixement i amb els seus iguals des de diferents espais, físics i virtuals.
  • Personalitzar els aprenentatges: els estudiants poden assumir una autonomia més gran en relació amb els seus itineraris d’aprenentatge i el docent pot prendre millors decisions de planificació curricular.
  • Humanitzar l’aprenentatge: el suport d’eines digitals poderoses pot descarregar les institucions educatives i els docents de tasques rutinàries de baix valor afegit perquè puguin dedicar més temps de qualitat a les relacions humanes amb l’alumnat.
  • Enriquir els processos d’avaluació: la gestió millorada de dades massives pot servir perquè els docents disposin de més i millors indicadors en temps real.

Què ens proposem amb aquest pilot?

Veiem interessant la possibilitat de reduir part de la càrrega burocràtica dels docents perquè puguin destinar més temps a acompanyar i donar un suport més personalitzat a les necessitats diferenciades de cada estudiant, i fer-ne així un millor seguiment. L’eina que s’implementarà per aconseguir-ho serà un algoritme d’intel·ligència artificial que voldrem testar per tal de comprovar si pot assemblar-se a l’estil avaluador i únic de cada docent que en faci ús, de manera que pugui reduir significativament el nombre d’exercicis a qualificar.

Com ho farem?

Per assolir-ho, es duran a terme tallers de robòtica i programació educatives amb un total de 1.000 estudiants de tercer d’ESO i les seves professores. Posteriorment, les estudiants hauran d’avaluar la tasca duta a terme pels seus companys, mitjançant avaluacions entre iguals, en cadascun d’aquests tallers. Seran aquestes valoracions les que alimentaran l’algoritme per contrastar la qualitat avaluadora de cada estudiant.
Des de la Fundació Bofill, també volem abordar el projecte des d’una mirada crítica, mirant de qüestionar-nos la implantació de tecnologies 4.0 en educació i estudiant-ne, en la mateixa proporció, els avantatges i els riscos, com ara: l’estigmatització d’un determinat perfil d’alumnat davant d’altres, un empobriment rutinari dels processos d’avaluació o la privacitat respecte a les dades dels estudiants.
En tot cas, el projecte acompanyarà els centres educatius en un camí d’indagació on es posaran en pràctica i a debat aquestes tecnologies que aterren en l’educació de manera accelerada. Quan coneixem com funcionen les coses, som capaces de qüestionar-les i de crear els nostres propis discursos i alternatives. En finalitzar el projecte, es redactarà un informe amb les conclusions extretes, fruit de la participació de tots els actors del projecte i dels resultats obtinguts en el pilot.

Quan començarà?

Les properes setmanes es faran webinars de presentació del projecte on s’explicaran quines accions específiques es duran a terme en els centres participants en Avaluació 4.0 i les bases de participació en el projecte. Al llarg d’aquestes trobades també es donaran a conèixer els detalls dels tallers i els lliurables que rebrà cada centre, com a participant de l’estudi.

Material relacionat: