La preinscripció escolar serà crítica per evitar un creixement de la segregació escolar
15/05/2020
El període de preinscripció, que serà principalment online, i una alta mobilitat de les famílies a causa de la crisi de la COVID-19, empitjoraran els nivells de segregació escolar a Catalunya
- El Departament d'Educació ha d'establir urgentment criteris clars i homogenis per detectar i distribuir l'alumnat vulnerable si vol evitar un increment de la segregació a causa de la COVID-19.
- Els municipis han d'articular urgentment mesures per distribuir equilibradament l'alumnat matriculat fora de termini i de matricula viva: Desplegar dispositius per identificar tot l'alumnat vulnerable que es matricularà fora de termini, incrementar la reserva de places per l'alumnat vulnerable, i reactivar presencial i digitalment els serveis d'orientació a famílies.
- Catalunya ha reduït la segregació escolar només un 4% en els últims 5 anys i és un dels països més segregats de la UE. El 53% dels municipis de més de 10.000 habitants empitjoren els seus nivells de segregació escolar en es últims 5 anys. 44 municipis amb alts nivells de segregació escolar han seguit empitjorant els últims 5 anys, per una política d’inacció.
- 58 municipis no disposen d'Oficina Municipal d'Escolarització (OME) i 19 no van detectar alumnat vulnerable a P3 el curs 2018-19. Els dos són elements clau per poder contenir un increment de la segregació escolar en la crisi de la COVID-19.
L’actual crisi de la COVID-19 està provocant a curt termini un ràpid increment de la població vulnerable. Si ens fixem en altres efectes que va provocar l’anterior crisi econòmica de 2008 (Fundació Bofill, 2012) pot avançar-se que s’incrementarà el percentatge d’alumnat vulnerable en molts centres, incrementant així els índex de segregació escolar, ja que no hi ha suficients mesures de detecció i d’escolarització equilibrada.
La precarietat de moltes famílies i un procés de preinscripció per al proper curs principalment online, fa probable que l’alumnat matriculat fora de termini i de matricula viva s’incrementi fruit de canvis residencials, un efecte propi de períodes de crisi com l’actual.
Molts centres educatius tenen actualment una reserva de places per a l’alumnat vulnerable molt baixa, i només mantenen aquesta reserva fins al juliol. Si no es fa res, el previsible augment d’alumnat vulnerable matriculat fora de termini no podrà ocupar aquestes places reservades perquè seran poques i perquè s’hauran eliminat al juliol. Si no es despleguen les mesures necessàries per identificar i distribuir aquest alumnat, la segregació escolar pot incrementar-se de manera contundent i immediata aquest proper curs 2020-21.
El present període de preinscripció i l’inici del curs 2020-21 és una oportunitat imperdible per evitar l’empitjorament de la segregació en alguns territoris. Per això, la Fundació Bofill, en el marc del projecte Obrim L’Educació, proposem un conjunt de mesures que tant el Departament d’Educació com els Ajuntaments han d’entomar amb urgència per evitar un increment de la segregació escolar en els propers 6 mesos.
Les 6 mesures d’urgència són:
- Establir criteris clars i homogenis per a la detecció d’alumnat vulnerable (NESE per raó socioeconòmica –tipus “B”- o d’origen –tipus “C”-).
- Augment de la reserva de places per a alumnat vulnerable (NESE tipus “B” o “C”).
- Estendre la reserva de places per alumnat vulnerable com a mínim fins al setembre.
- Tots els Ajuntaments han de desplegar dispositius de detecció de l’alumnat vulnerable.
- Les preinscripcions fora de termini s’han de centralitzar a les Oficines Municipals d’Escolarització (OME).
- Els Ajuntaments han d’activar amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació, preferiblement en format presencial o en format digital allà on no es pugui fer de cap altra manera.
Per a més informació, podeu consultar el dossier de premsa, la presentació de les mesures i l’informe complet.
Obrim L’Educació és un projecte de la Fundació Bofill nascut amb l’objectiu d’afrontar l’escenari educatiu davant la crisi de la Covid-19 i dissenyar solucions i estendre-les per fer créixer les oportunitats educatives en època de coronavirus.