Les Escoles d'Estiu incorporen la reflexió sobre l'Educació 360
10/07/2018
Les Escoles d’Estiu celebrades enguany, arreu de Catalunya, constaten que estem davant una nova primavera pedagògica, en la que tot és més factible si es fa en xarxa i comptant amb la comunitat. En paraules de la presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Pilar Gargallo, la mirada dels docents està canviant i ara, cada cop, tothom té més clar que vincular escola i comunitat és bo per a totes les parts.
Connexió de l’escola amb la comunitat
Aquesta necessitat de transformació és una idea compartida i que s’ha repetit, al llarg de les escoles d’estiu que s’han dut a terme a les diferents comarques catalanes. Com explica el director de l’Aliança Educació 360, Carles Barba, l’Educació 360 obre una nova perspectiva per afrontar aquest nou gran repte, ja que hi ha el convenciment que la connexió i la xarxa comunitària contribueixen a aconseguir, entre tots, un millor sistema educatiu.
La Garrotxa i el Ripollès, centrats en l’Educació 360
La mirada de l’Educació 360 ha estat present al mateix acte inaugural de les Escoles d’Estiu 2018, que va tenir lloc a l’Ateneu Barcelonès, amb la presència del conseller d’Educació, Josep Bargalló. També en les del Prat i el Penedès es va reflexionar sobre el vincle entre educació i comunitat.
L’Escola d’Estiu de la Garrotxa, Fòrum Educa’t, per la seva banda, s’ha centrat completament en l’Educació 360. Es va organitzar un Edcamp, en el que hi van treballar de forma conjunta més d’un centenar de professionals: mestres, bibliotecaris... on va quedar palès que l’Educació 360 es presenta com una oportunitat. Iniciatives com aquesta permeten, com explica el coordinador de la xarxa territorial de Girona de l’Aliança, Albert Quintana, visualitzar que aquestes reflexions són comuns i que és possible realitzar un replantejament en xarxa. Al Fòrum Educa’t es van presentar també dues experiències: la coordinadora de l’àrea d’Educació de la Fundació SER.GI, Marina Valladares, va presentar els Tallers d’estudi amb Famílies i l’Alba Figueras, de l’Ajuntament de Salt, el programa Juguem.
A l’Escola d’Estiu del Ripollès, i sota el títol Pot educar sola l’escola es van compartir experiències d’Educació 360 i es va proposar treballar en xarxa amb objectius i reptes compartits.
Així doncs, la clau d’Educació 360 ha estat present en els debats que els docents d’arreu de Catalunya han tingut aquest estiu, en les seves escoles. En elles, s’ha constatat la necessitat de treballar amb una mirada més global de l’infant, amb respecte i cura de les connexions que ha de tenir a la vida.