El projecte Suport Educatiu reuneix centres educatius i equips tècnics en una jornada de treball i coneixença

Notícies
  • Més de 70 docents assisteixen a la primera trobada de centres participants de Suport Educatiu.
  • La jornada es converteix en un espai de coneixement i intercanvi entre els centres i l’equip de Suport Educatiu.
  • LECXIT, MATH TUTORING i PENTABILITIES presenten als docents les aplicacions dels programes.
  • La trobada marca el punt de sortida de la comunitat de Suport Educatiu.

Els centres educatius de Suport Educatiu participen al primer espai d’intercanvi a la Fundació Bofill. Més de 70 de docents de 60 centres de Catalunya han conegut de primera mà l’objectiu del projecte Suport Educatiu i dels 3 programes que el conformen: LECXIT, MATH TUTORING i PENTABILITIES.

A l’acte s’ha estrenat en primícia el vídeo de presentació de Suport Educatiu que resumeix la importància del projecte en comú:

La directora executiva de Suport Educatiu, Lídia Climent, ha apuntat la importància de projectes com aquest: Suport Educatiu neix de la necessitat de validar aquí, a casa nostra, allò que la recerca internacional ja ens diu i ens confirma: Que les polítiques de transferència de rendes (com l’Ingrés Mínim Vital), acompanyades de polítiques de suport educatiu veuen multiplicats els seus efectes”.

La validació que apunta la Lídia Climent s’aconsegueix a través d’un rigorós procés de recerca amb l’objectiu de construir tres programes efectius i replicables que es puguin incorporar a les polítiques educatives per afavorir la igualtat d’oportunitats.

La validació dels programes s’aconsegueix a través d’un rigorós procés de recerca amb l’objectiu de construir tres programes efectius i replicables que es puguin incorporar a les polítiques educatives per afavorir la igualtat d’oportunitats.

Per assolir aquests objectius de validació, s’ha dissenyat una avaluació d’impacte a través d’un equip científic de recerca referent internacionalment.

La cap de recerca Caterina Calsamiglia ha destacat que a “per a aconseguir validar de forma científica els programes de Suport Educatiu cal molta rigorositat en les dades. Per això és tan important el procés de recollida de consentiments i l’extrema cura amb la qual es tracten. Cal poder demostrar científicament que els programes funcionen i això s’aconsegueix amb una metodologia de recerca acurada i exigent. La recerca permetrà validar el programa amb dues mirades: a curt termini, veient l’evolució durant el curs escolar; a llarg termini, veient l’evolució de l’alumne al llarg dels pròxims 8 anys.

L’espai de presentació dels tres programes que conformen Suport Educatiu ha permès als assistents fer-se una idea dels altres dos programes associats i entendre millor l’encaix de tots tres dins el paraigua de Suport Educatiu.


A la segona part de la jornada, els centres participants s’han dividit en funció del programa assignat i han viscut de primera mà què passarà als seus centres en els pròxims mesos i què experimentarà el seu alumnat.


Taller de MATH TUTORING

Els centres on s’impartirà MATH TUTORING s’han dividit per grups i han hagut de resoldre un problema matemàtic. En la posada en comú, s’ha pogut observar que cada grup l’ha resolt seguint estratègies diferents, tot posant en valor el procés d’aprenentatge per damunt del resultat obtingut: si entenem el procés, el resultat acabarà sortint. L’objectiu del taller era també demostrar que l’ensenyament de les matemàtiques pot ser dinàmic, participatiu i imaginatiu.

I és que MATH TUTORING trenca els estereotips de les matemàtiques, les aproxima a l’alumne i crea espais de confiança, en grup petit, on aprendre de manera engrescadora. El programa s’adapta a les necessitats de l’alumne per a garantir l'adquisició d’habilitats matemàtiques que fonamentin els aprenentatges posteriors, tant a l’aula com en el dia a dia.

Tal com va apuntar la cap de programa, l’Agnès Pàmies: “MATH TUTORING arriba amb la intenció de sumar i complementar els esforços que es fan als centres per revertir l’imaginari negatiu que s’ha creat al voltant de les matemàtiques. El programa treballa mitjançant la tutoria en petit grup, una proposta que s’ha demostrat efectiva, especialment als darrers cursos de primària”.

MATH TUTORING arriba amb la intenció de sumar i complementar els esforços que es fan als centres per revertir l’imaginari negatiu que s’ha creat al voltant de les matemàtiques.


Taller de LECXIT

Els centres on es farà LECXIT, gràcies a la col·laboració de la contista Natàlia Martínez d’Oh Contes s’han endinsat en una dinàmica on han viscut de primera ma la importància de la comprensió lectora. Els docents han hagut de descobrir una història amagada en un text incomprensible escrit en idioma d’insectes. No l’entenien i han hagut de buscar recursos de comprensió lectora que molte svegades donem per fets i que molts infants no tenen assolits.

A mes a mes, LECXIT fa créixer el gust per la lectura a través d’un acompanyament individualitzat que també millora l’autoconfiança de l’alumne, la seva capacitat de concentració, les habilitats socials i les capacitats emocionals. I es que la comprensió lectora no només és important a l’escola sino bàsica per a la vida.

El cap adjunt de LECXIT, Carles Nieto, va destacar que “la baixa comprensió lectora afecta a moltes parts de la vida d’una persona. El rendiment escolar és el més immediat, però a la vida adulta no entendre el que llegim farà molt més feixuc qualsevol gestió administrativa, com ara tramitar la renda mínima o fer front a un requeriment judicial. A més a més, afecta aspectes transversals com la creativitat, la imaginació o l’esperit crític”.

La baixa comprensió lectora afecta a moltes parts de la vida d’una persona. El rendiment escolar és el més immediat, però a la vida adulta no entendre el que llegim farà molt més feixuc qualsevol gestió administrativa.


Taller de PENTABILITIES

Al taller de PENTABILITIES, els centres participants han gaudit d’un espai d'aprenentatge dinàmic mentre l’equip del programa avaluava els seus comportaments i habilitats emocionals, tal i com ells hauran de fer amb el seu alumnat. Els docents s’han convertit en alumnes i han hagut de treballar en equip per a executar una construcció amb núvols de sucre. Al final de l’activitat, l’equip ha fet un retorn de les habilitats emocionals que han anat observant.

El programa PENTABILITIES millora les habilitats socials i emocionals de l’alumne. Aquestes habilitats, clau per una vida feliç i plena, tenen impacte més enllà de l’aula: reforcen els vincles familiars, augmenten l‘empatia i tenen impacte acadèmic directe. Així, es disminueix el risc de fracàs escolar i l’abandonament escolar.

La cap del programa PENTABILITIES, Maria Calsamiglia, assegura que “ Educar les habilitats socioemocionals suposa educar en les habilitats per a la vida i, a més a més, reforça el desenvolupament acadèmic. PENTABILITIES proposa un llenguatge comú per a poder treballar i avaluar aquestes habilitats amb el mateix alumne dins el centre.

Educar les habilitats socioemocionals suposa educar en les habilitats per a la vida i, a més a més, reforça el desenvolupament acadèmic.


Quin és el repte de suport educatiu?

Suport Educatiu és un projecte que busca millorar les oportunitats educatives d’alumnes en condicions de vulnerabilitat i permetre’ls un accés equitatiu a les oportunitats de vida.


Quins beneficis aporten els programes?

A l’infant i a les famílies els dóna accés a suport educatiu addicional i gratuït en tres competències clau per a l’èxit escolar i per al bon desenvolupament personal, emocional i social: comprensió lectora, matemàtiques i habilitats socioemocionals.

Als centres educatius millora les competències dels alumnes, el seu benestar i el clima a l’aula. És un model de fàcil aplicació amb acompanyament de persones especialitzades. Promou l’intercanvi de coneixements i enriquiment mutu.

A la societat, els tres projectes, aporten més igualtat. I una societat més igualitària és una societat més integrada, més feliç i on tothom té accés a les mateixes oportunitats. Reduint les desigualtats educatives, es redueixen també les desigualtats socials i es contribueix a generar més oportunitats pels infants i joves que més ho necessiten.



Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar