Un Passaport Edunauta més connectat i participat per a 2022

Aquest final d’any 2021, ens han portat uns mesos de molta activitat. El Passaport Edunauta enguany ha engegat la segona edició del projecte durant el curs 21/22 en 26 territoris que posen l’equitat educativa al centre de la seva activitat comunitària.

Relacionat: Passaport Edunauta, una eina contra la inequitat educativa en el fora escola.

Els territoris veterans segueixen apostant pel Passaport Edunauta que durant el curs passat els va permetre ampliar oportunitats educatives més enllà de l’escola. Els territoris novells han iniciat el desplegament del projecte amb el convenciment que aquesta eina els permetrà articular la seva oferta educativa en pro de l’equitat i la qualitat i aproximar-la a tots els infants.

Durant aquest primer trimestre del curs, molts territoris ja han presentat el projecte a les escoles i a la comunitat i han distribuït el passaport a més de 9.000 infants dels seus municipis. Els equips que impulsen el projecte han aconseguit que aquest tret de sortida i inici de viatge sigui una experiència engrescadora, divertida i compartida amb la resta del municipi, com en el cas del municipi de Torelló, de Tarragona, de el Vendrell i tants d’altres.

Els catàlegs d’activitats edunautes estan plens de noves propostes educatives enriquides i a l’abast de tots els nens i nenes. Aquest trimestre també ens ha ofert la possibilitat de trobar-nos amb els territoris edunautes en la Primera Jornada de la Comunitat Edunauta, un espai de trobada, per compartir experiències i desenvolupar treball conjunt. A més a més, la comunitat edunauta creix amb l’entrada de nous territoris per aquest any 2022, com Maçanet de la Selva, Tordera i Barberà del Vallès.

Per aquest any que comença volem que el projecte segueixi ampliant les oportunitats educatives i, per això, ens proposem que el Passaport Edunauta:

1. Segueixi teixint xarxa i incloent a un major nombre d’agents educatius del territori. La primera edició ens ha permès aprendre que la diversitat i heterogeneïtat són claus per al bon funcionament del projecte. Volem seguir convidant i sumant a tots els agents amb capacitat d’enriquir l’oferta educativa dels municipis.
    2. Potenciï la participació de tots els infants: el programa està dirigit a tots els infants però especialment aquells en major situació de vulnerabilitat. Una comunicació específica dirigida a les famílies i accions de preescripció més efectives per acompanyar la participació són algunes de les línies que els territoris estan treballant. També s’està potenciant donar veu als infants en espais com els consell d’infants de cada territori com una de les principals eines per a seguir generant aquesta participació efectiva.
    3. Contribueixi a generar un catàleg d’activitats de gran valor i qualitat: l’oferta d’activitats ha de ser diversa, amb oportunitats diferenciades i equilibrada territorialment per a que tots els nens i nenes puguin decidir què aprendre i descobrir noves habilitats i interessos.
    4. Desplegui més funcionalitats per ampliar l’abast del programa: el Passaport Edunauta permet oferir possibilitats diverses per als territoris. Algunes d’aquestes propostes passen per implementar-lo també durant el període d’estiu, sent un recurs de gran valor per acompanyar als infants a gaudir d’un #estiuenriquit; o bé per potenciar la seva vessant online a través del WebApp, que permet als territoris treballar d’una manera més connectada, i als infants i a les seves famílies disposar d’una informació ampliada i àgil de les activitats en les que poden participar.
    5. Acompanyi i enforteixi la Comunitat de territoris edunautes: els equips impulsors que lideren el desplegament del Passaport Edunauta als seus territoris són una peça clau del projecte. En aquest 2022, es seguirà oferint i potenciant espais de trobada, connexió i enriquiment que facilitin eines que contribueixin a aportar solucions i recursos per impulsar el projecte

El Passaport Edunauta és una eina en constant creixement i canvi de la que aprenem cada dia. Aquest creixement és possible gràcies al compromís de totes les persones, ajuntaments, escoles, entitats i agents comunitaris que fan possible el seu funcionament i l’empren de forma decidida per contribuir a transformar i millorar l’oferta educativa dels seus municipis i garantir l’accés a tots els infants. No podem més que agrair la vostra tasca i dedicació per fer possible el Passaport Edunauta, moltes gràcies!