Viatge a Lisboa per conèixer de primera mà les escoles a temps complet portugueses

Hi participen una vintena de persones i ha estat organitzat conjuntament per DIPLOCAT, la Delegació del Govern a Portugal i l'Aliança Educació 360

Avui comença un viatge de tres dies a Lisboa organitzat conjuntament per DIPLOCAT, la Delegació del Govern a Portugal i l'Aliança Educació 360 per conèixer millor el model educatiu portuguès i compartir experiències. L'objectiu concret és veure com funcionen les escoles a temps complet (escolas a tempo inteiro), un dels elements que han permès a Portugal guanyar fama a nivell internacional per la seva política educativa exitosa i que de manera sostinguda ha aconseguit reduir l'abandonament escolar i millorar els resultats fins a situar-se en estàndards similars a la mitjana europea. A més, Portugal disposa d'una escola pública poc segregada i amb bona reputació social.

Les escoles a temps complet es van impulsar a partir de l'any 2005 arran d'una reforma del Ministeri d'Educació de Portugal i es van implementar mitjançant acords de col·laboració i finançament amb els Ajuntaments i les direccions escolars. De fet, és el mateix any que a Catalunya s'impulsen els plans educatius d'entorn (PEE), en conveni entre el Departament d'Educació i diversos ajuntaments, que tenen com un dels elements estratègics l'educació a temps complet i la vinculació del dins i el fora de l'escola, amb l'objectiu d'avançar en equitat educativa per a l'èxit escolar i educatiu de tot l'alumnat. Actualment, després de 18 anys, hi ha més de 120 PEE actius.

La reforma portuguesa implicava l'ampliació de l'horari d'obertura de les escoles de primer cicle de Primària (dels 6 als 10 anys d'edat) fins a les 17:30 de la tarda i una diversificació de les activitats educatives del projecte educatiu mitjançant les AEC (Atividades de Enriquecimento Curricular). L'objectiu era contribuir a reforçar la base d'aprenentatges de primària, l'equitat en l'accés a activitats d'educació no formal i l'ajustament entre els temps escolars i els laborals de les famílies. L'any 2022, l'Aliança Educació 360 va publicar un estudi sobre el model portuguès.

La comitiva que s'ha desplaçat a Lisboa l'integren 22 persones, entre les quals hi ha representants del Departament d'Educació de la Generalitat; un representant de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC); representants de les diputacions de Girona i Barcelona; una dotzena d'alcaldes i regidors d'ajuntaments que formen part de l'Aliança Educació 360; i representants de l'equip impulsor format per DIPLOCAT, Educació 360, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. El delegat del Govern a Portugal, Rui Reis, els acompanyarà durant algunes de les activitats programades.

L'agenda del viatge inclou trobades amb representants polítics, com ara l'ex-ministra d'Educació que va implantar les escoles a temps complet, Maria de Lurdes Rodrigues, que avui és rectora de l'Institut Universitari de Lisboa, i l'actual director general d'Educació, Pedro Cunha; amb alcaldes i altres càrrecs municipals; i amb tècnics i experts en l'àmbit educatiu. La comitiva visitarà diversos projectes educatius a municipis del districte de Lisboa, com ara Cascais i Loures, i podran veure algunes de les activitats que es duen a terme en el marc de les AEC.

Font: Diplocat