“Zero en conducta”: conclusions dels experts
28/05/2018
Vint-i-cinc professionals vinculats al món de l’educació han estat recentment debatent sobre les millors estratègies per afrontar les conductes o actituds disruptives, d’indisciplina, desafiament o, fins i tot, d’agressivitat que sovint tenen lloc en l’àmbit escolar. Aquests debats van tenir lloc en un seminari organitzat al Palau Macaya el 25 dabril de 2018, emmarcat en el projecte Què funciona en educació.
El seminari va arrencar amb la presentació de l’informe de revisió d’evidències elaborat per Miquel Àngel Alegre (Cap de projectes de la Fundació Jaume Bofill) i de les reflexions de Maria Jesús Comellas (Directora del GRODE-UAB i coordinadora del projecte Observatori de la Violència a les Escoles).
Algunes de les propostes sorgides del debat i els grups de treball són:
- Millorar les eines de diagnòstic de les problemàtiques conductuals expressades a l’escola, la seva adequació, finesa i agilitat.
- Enfortir l’abordatge educatiu de la problemàtica, evitant l’expulsió i la derivació, comptant en tot cas amb la col·laboració i corresponsabilitat d’actors externs
- Apoderar el rol del professorat en el disseny i implementació de les respostes. Això passaria per formar-lo en actituds i capacitats per gestionar problemes de conducta en el context de l’aula, i per enfortir els espais de col·laboració entre equips docents.
- Apostar per una aproximació relacional a les causes i també al disseny de les respostes de la problemàtica conductual.
- Definir referents de tutoratge sòlids per als alumnes.
- Involucrar les famílies en el treball de millora de conductes i actituds.
Tots els detalls sobre el plantejament i conclusions d’aquest seminari els trobareu en el document adjunt.