La tria d’escola és un moment d’alta preocupació per la gran majoria de les famílies perquè consideren que condicionarà el futur educatiu dels seus fills. Aquesta preocupació es distribueix diferentment en diferents sectors de la població: les famílies autòctones amb més estudis comencen a pensar en l’elecció escolar cronològicament abans i consideren en major mesura que l’escola triada condicionarà el futur dels seus fills.
El procés d’elecció escolar té dos moments: un primer i principal de descart de certes escoles i un segon de tria d’entre les escoles no descartades.
Els principals factors de descart són la qualitat del professorat, el projecte educatiu i el perfil d’alumnes de l’escola, juntament amb la proximitat. La titularitat privada o pública, el grau de disciplina o la religiositat o laïcitat dels centres són comparativament poc importants per les famílies en el moment de descart.
Els principals factors de tria són la proximitat i el projecte educatiu.
Hi ha desigualtats significatives entre famílies en l’accés a la informació sobre les escoles i sobre el procés d’elecció.
Canals com la consulta directa a les escoles, a familiars i amics, l’ús d’internet i la consulta a coneguts que treballen com a professors són els més utilitzats per famílies autòctones amb més estudis.
En canvi, l’ús de la Guia de Centres Educatius i l’obtenció d’informació a través del centre on s’escolaritza actualment el fill (escola bressol o centre de primària, segons el cas) són els canals més utilitzats per famílies amb baix nivell instructiu i famílies estrangeres.
Les famílies amb major nivell d’estudis tenen més informació, formal i informal, més capacitat per rendibilitzar-la i parteixen, per tant, d’una posició avantatjada per maximitzar les possibilitats d’èxit de la seva tria escolar.