La realitat lingüística als centres educatius és molt diversa: el català no és sempre ni a tot arreu la llengua predominant ni encara menys exclusiva. Segons l’estudi realitzat pel Síndic de Greuges (2022), el català és la llengua d’ús habitual de l’escola en un 62,1 % a primària (33,1 % en castellà) i d’un 60,6 % a secundària (32,9 % en castellà).
Les anàlisis disponibles demostren que el model lingüístic escolar contribueix a incrementar la competència lingüística en català de l’alumnat castellanoparlant i a reduir les desigualtats existents en aquesta competència lingüística en funció de la llengua inicial, mentre que no perjudica la competència en llengua castellana, que és significativament millor entre el conjunt de l’alumnat.
La presència del català a l’escola és un garant d’inclusió social i, per a molts infants i joves, l’únic lloc que els ofereix l’oportunitat d’aprendre i conviure amb normalitat amb el català.
La diversitat i complexitat social amb què s’enfronten avui les escoles catalanes requereixen més que mai la centralitat del català per mantenir la seva funció de força compensadora davant les desigualtats d’origen i poder així garantir a tot l’alumnat la possibilitat de dominar el català i el castellà.
Al llarg dels darrers anys, diversos estudis han demostrat els avantatges del coneixement del català per a l’accés al mercat de treball, la inserció laboral i la mobilitat social. La presència del català a l’escola és un garant d’inclusió social i, per a molts infants i joves, l’únic lloc que els ofereix l’oportunitat d’aprendre i conviure amb normalitat amb el català, i sentir-se part d’una mateixa societat
Document elaborat en motiu de la visita d’informació de 12 diputats europeus de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu (PETI) sobre la immersió lingüística als centres educatius de Catalunya.