Per una gestió inclusiva de la diversitat en l’àmbit educatiu cal establir, en primer lloc, un marc comú d’acció que garanteixi la corresponsabilitat en la construcció d’una societat més justa i equitativa i d’una escola capaç de reduir les desigualtats. Per tant, cal una revisió dels conceptes de diversitat i d’inclusió, però també una reflexió sobre què és allò que ens capacita (i que va molt més enllà de la formació o de la transmissió de determinats coneixements) i sobre qui som els professionals de l’educació que ens hem de capacitar (que també depassen l’àmbit escolar).
A partir d’aquí, s’estableixen tres principis orientadors de les propostes:
- El paper dels professionals de l’educació com a agents de canvi social, en la mesura que som capaços de transformar les condicions i les oportunitats.
- La identificació de barreres per a la inclusió que cal reduir o eliminar, en aplicació de la perspectiva inclusiva, com a canvi fonamental en la mirada sobre la igualtat d’oportunitats i l’equitat.
- La responsabilitat col·lectiva en la construcció de contextos inclusius, més enllà de les aules i l’escola.
Mesures:
- En l’àmbit del desenvolupament professional, una estratègia de professionalització de l’ofici d’educar
que incorpori en formació inicial i contínua però també processos de creixement professional i personal, amb l’aplicació de perspectives de comprensió més crítica de la nostra societat com la pràctica reflexiva, l’educació intercultural, el Culturally Responsive Teaching o l’aprenentatge de base comunitària. A través de propostes d’aprenentatge entre iguals i col·laboració docent, experiències immersives, espais de creixement professional i reflexió compartida, treball sobre expectatives i creences, i l’empoderament dels diversos actors.
- En l’àmbit de l’abordatge de les barreres per a la inclusió, un ventall d’itineraris formatius específics basats en la planificació dels aprenentatges, la llengua i la comunicació, la continuïtat centre-entorn, les estratègies i metodologies didàctiques i els entorns educatius inclusius.
- En l’àmbit de la corresponsabilitat social, processos de capacitació adreçats a tots els agents amb responsabilitat en la planificació i gestió educativa (d’àmbit local o de l’administració educativa) i al conjunt de la comunitat educativa, sobre inclusió, equitat i igualtat d’oportunitats, segregació, perspectiva intercultural, etc.