Les pràctiques organitzatives i de funcionament dels centres d'educació secundària promouen l'abandonament dels alumnes amb més dificultats
Les agrupacions per nivells i les adaptacions curriculars, malgrat pensar-se per adaptar-se a la diversitat, generen sovint un efecte pervers.
La segregació escolar genera abandonament escolar prematur i fracàs.
Les expectatives i les creences dels docents sobre el seu alumnat i l'aprenentatge tenen un fort impacte en el fracàs escolar.
- L’abandonament escolar prematur és el repte més alarmant i urgent del sistema educatiu català. Catalunya és el tercer país de la Zona Euro amb un nivell d’AEP (joves que abandonen els estudis sense titulació post-obligatòria) més elevat, només per sota d’Espanya i Malta, la qual cosa no es correspon amb el seu nivell de desenvolupament econòmic i social.
- Fins ara hem culpat al mercat de treball. Una part d’aquest abandonament és degut a l’atracció d’un mercat de treball poc qualificat que ofereix una ocupació mal remunerada i precària als joves (efecte pull o atracció). Per aquest motiu, durant la crisi el percentatge d’Abandonament Escolar Prematur a Catalunya s’ha reduït substancialment (passant d’un 32,9% al 2008 a un 18,9% al 2015), encara lluny de la mitjana europea (10,9% al 2015).
- Aquesta recerca mostra que l’abandonament escolar està causat en gran mesura pel disseny i les pràctiques del nostre sistema educatiu, que no aconsegueix retenir els joves o directament els expulsa (efecte push). Per primera vegada, un estudi posa el focus en el disseny del sistema educatiu, les característiques dels centres i les dinàmiques escolars (agrupaments dels alumnes, relacions, expectatives,…) i fa propostes de modificació.
En concret, la recerca ha identifiquat i analitzat les dinàmiques i practiques que expliquen els processos, fracàs i abandonament que operen a l’interior dels centres educatius:
- La segregació escolar i la injustificada concentració d’alumnat desafavorit en determinats centres sobrecarrega el professorat davant la manca d’inversió.
- Els mecanismes d’atenció a la diversitat sovint generen efectes perversos.
- Les expectatives, creences i pràctiques dels docents.
- El disseny obsolet de la Secundària dificulta la prevenció de l’abandonament.
L’acte serà presentat per Aina Tarabini, autora de l'estudi L’escola no és per a tu: el rol dels centres educatius en l’abandonament escolar i professora del Departament de Sociologia de la UAB i membre del grup de recerca GIPE (Grup interdisciplinari de Polítiques Educatives), i moderat per Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.
Trobareu més informació en la nota de premsa adjunta. ?