portada_web.jpg

Repensar l'educació

Cent anys després de la irrupció de l'Escola Nova, icònica el primer terç del segle xx al món occidental —Catalunya inclosa—, el debat educatiu global tracta de definir què vol dir avui educació de qualitat, quines són les necessàries competències per a la vida, i quins mecanismes permeten avaluar-les, mirant alhora de superar la forta inèrcia d'un model d'escola transmissora i academicista creada per a la societat industrial ja desapareguda.

• Pàgines 90
  • Data 10/07/2015
  • ISBN 978-84-944046-3-4

Ho mostra la Declaració d'Incheon Educació 2030, adoptada enguany pel Fòrum Mundial d’Educació de la UNESCO, en afirmar que «L'educació de qualitat afavoreix la creativitat i el coneixement i assegura l'adquisició de les competències bàsiques d'alfabetització (literacy) i numèriques (numeracy), així com de competències analítiques, de resolució de problemes, i altres competències cognitives, interpersonals i socials d’alt nivell». Però molts sistemes educatius encara se centren en la mera transmissió de coneixements disciplinars, i confonen millorar competències numèriques amb incrementar les classes de matemàtiques, o millorar competències lectores amb fer llegir els infants l'abans possible.

La UNESCO, Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura, ha estat al capdavant del debat mundial per a repensar l'educació. Ho va estar el 1972 amb l'Informe Faure i la idea que l'educació s'ha de donar al llarg de tota la vida, i també el 1996 amb l'Informe Delors, L'aprenentatge: Hi ha un tresor amagat a dins, que recordava que l'educació va molt més enllà de «saber»: si no aprenem també a fer, a ser, i a viure junts, l'aprenentatge és incomplet.

Ara, a Repensar l’educació la UNESCO revisa i actualitza l'influent Informe Delors, i ho fa urgint-nos a «replantejar el propòsit de l'educació i l'organització de l’aprenentatge», des d'una «visió holística» que «superi les dicotomies tradicionals entre aspectes cognitius, emocionals i ètics», i alertant-nos del risc de posar tot l'èmfasi «en els resultats dels processos educatius deixant de banda el procés d’aprenentatge».