Com evitem que l’estiu generi més desigualtat educativa? Podem aprofitar les vacances d’estiu per millorar els aprenentatges de l’alumnat i, especialment, de l’alumnat amb més dificultats? Serveixen els programes d’estiu? Quines són les característiques que ha de tenir un programa d’estiu que afavoreixi els aprenentatges? Aporta alguna cosa si combinen aprenentatges formals amb lleure? Què pot aportar cada actor de la comunitat educativa? Tots els col·lectius se’n beneficien igual? Com dotem de més oportunitats educatives als col·lectius més vulnerables durant l’estiu?
Durant les etapes de l’ensenyament obligatori, l’alumnat català té al voltant de 85 dies de vacances a l’estiu. Aquesta circumstància situa Catalunya dins els països de l’OCDE amb menys dies lectius durant el curs escolar i amb una major concentració dels dies festius durant el període estival.
Aquesta situació planteja diversos reptes. A banda de problemes de conciliació familiar, la recerca internacional demostra que les vacances d’estiu deturen el ritme d’aprenentatge d’infants i adolescents, i en molts casos el fan retrocedir; és el que es coneix amb el nom de summer loss. Aquesta pèrdua d’aprenentatges afecta especialment als grups socials més vulnerables. Per tant, malgrat els esforços que es fan durant el curs per millorar els resultats de l’alumnat amb dificultats, l’estiu suposa una pèrdua i eixamplament de les desigualtats educatives entre l’alumnat procedent de famílies socioeconòmicament i culturalment afavorides i el de famílies desfavorides.
En aquest context, els programes d’estiu semblen cridats a acomplir una funció central en la millora de les oportunitats educatives. D’activitats organitzades d’estiu n’hi ha de molts tipus: des dels casals o les colònies d’estiu (“ordinàries”, musicals, d’idiomes, esportives, etc.) fins als plans de reforç o acceleració escolar, passant per programes d’activitats culturals o d’educació en valors. De fet, és habitual que un mateix programa d’estiu incorpori activitats de perfil divers.
Per aquest motiu ens preguntarem, entre d'altres:
- Serveixen els programes d’estiu? Quins elements d’un programa d’estiu afavoreixen l’aprenentatge d’infants i adolescents? Què ens diuen les evidències?
- Com podem fer programes d’estiu que dotin de més oportunitats educatives per a tothom?
- Com connectem tota la comunitat educativa amb el que es fa dins l’escola durant l’any i el que es fa fora escola a l’estiu? Com alineem aprenentatges i coordinació entre agents?
El debat partirà de la presentació de la revisió d’evidències duta a terme per Miquel Àngel Alegre, analista d’Ivàlua: Serveixen els programes d’estiu per millorar els aprenentatges i resultats educatius de l’alumnat?
Hi intervindran:
- Miquel Àngel Alegre, doctor en Sociologia i analista d’Ivàlua.
- Mireia Civís, doctora en pedagogia i professora de la Blanquerna - Universitat Ramon Llull.
- Paco Estellés, vocal de la Federació d'entitats d'atenció a la infància i l'adolescència (FEDAIA) i responsable de les Plataformes d'Educació Social de Salesians.
- Miquel Àngel Essomba, comissionat d'Educació i Universitats de l'Ajuntament de Barcelona.
- Jesús Vilar, membre de l’equip de direcció científica CaixaProInfància, membre del Comitè permanent de l’Observatori dels Drets de la Infància de la Generalitat de Catalunya, professor de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés.
Obertura: Marc Balaguer, director d’Ivàlua
Modera: Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill
Abans de l’acte, us animem a veure els vídeos que anirem penjant sobre els reptes dels programes d’estiu aquí i a twitter via hashtag #EduEvidències
Aquest acte està organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte QUÈ FUNCIONA EN EDUCACIÓ?, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats el nostre país. A partir de les publicacions i els debats que generem, volem convidar tothom a discutir sobre com millorar l'educació al nostre país.
Accés lliure i gratuït. Cal que us inscriviu.
El debat es podrà seguir en directe per streaming a través d'aquest web, i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències
No arribes a l'hora al debat online? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.
Us hi esperem!