puy-ara-ho-entenc-896x1200-ok.jpg
09:00h - 13:45h

Ara ho entenc! Quan la comunitat acompanya en la lectura

HUB SOCIAL - Fundació Bofill C/ Girona, 34 Interior Veure mapa

Ara ho entenc! Quan la comunitat acompanya en la lectura és una jornada oberta a totes les persones compromeses amb la promoció de la lectura (docents, personal de biblioteques, mediadors de lectura o altres professionals) que vulguin compartir experiències, aprenentatges i reflexions sobre el rol de la comunitat en l'acompanyament lector i un espai per conèixer propostes de la mà d'experts per millorar la pràctica professional a través de diverses càpsules formatives. La jornada és també un espai de trobada i reconeixement de la feina que la comunitat Lecxit realitza al territori.

• 9:00 Rebuda i acreditació
  • 9:30 Benvinguda i presentació per part de l’equip Lecxit i Tàndem LIJ.
  • 9:45 Ponència inaugural de Xavier Graset, periodista.
  • 10:30 Taula rodona "Promoure la lectura dins i fora l’escola" moderada per Jaume Centelles. Hi participen:
    • Foix Ortiz, Cap d’estudis de l'escola Mas i Perera
    • Maria Dolors Dot, voluntària coordinadora de Lecxit Roda de Ter.
    • Daniel Recasens, ex regidor d’educació i actual regidor de cultura de Reus.
    • Laia Ventura, directora de les biblioteques de Santa Coloma de Gramenet.
  • 11:15 Pausa-cafè
  • 11.45 Càpsules formatives:
    • Càpsula 1: "Com encomanar el gust per la poesia als infants?", a càrrec d'Andreu Galan, mestre, poeta i recitador. Et propose que escoltem amb la boca i parlem amb les mans. Que juguem amb un grapat de poemes i que te'n vages a casa amb noves idees i recursos, però sobretot amb un somriure que esdevinga espurna, perquè La realitat és un incendi. La poesia consisteix a preservar-ne les flames.
    • Càpsula 2: "Cal continuar explicant contes populars en la nostra societat actual?", a càrrec d'Eva Martínez Pardo, mestra, formadora i terapeuta i autora del llibre "Sota la pell del llop". Sexistes, classistes, massa cruels… quin model ofereixen els contes populars als nostres infants? En aquesta càpsula reflexionarem sobre el perquè cal continuar explicant relats de tradició oral avui i ho farem a partir de la reflexió teòrica i col·lectiva, i també d’exemples pràctics.
    • Càpsula 3: "Jo també puc llegir i explicar històries?", a càrrec de Sherezade Bardají, narradora oral. La narració oral i la lectura en veu alta són dues eines essencials perquè els infants aprenguin a llegir millor i desenvolupin el gust per la literatura. Totes les persones que compartim lectures amb els infants som capaces de llegir en veu alta un text com tocaria? I tant!
    • Càpsula 4: "Com dissenyar un bon menú literari?", a càrrec de Natàlia Martínez, mediadora de lectura. Imagina el millor restaurant del món amb el menú més exquisit i els plats més saborosos. Seria un plaer anar-hi, oi? I si no hi anem a dinar, sinó a llegir amb els nostres infants? En aquesta càpsula descobrirem recursos i estratègies per dissenyar un bon "menú" literari.
    • Càpsula 5: "És massa gran per no saber llegir?", a càrrec de Grup Aprendre a llegir i escriure (ICE UAB), grup d’experts/es en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. T’has preguntat quantes estratègies desplega un lector quan interacciona amb un text? En aquesta càpsula aprofundirem en les estratègies que s’han de desplegar –abans, durant i després de la lectura– per tal de comprendre millor un text.
  • 13:15 Tancament i comiat: Parlament de comiat i narració oral per part de Sherezade Bardají.
  • 13:45 Sortida

A banda del programa, durant la jornada es podrà conèixer el programa Lecxit a través de pòsters de bones pràctiques de diverses escoles, biblioteques i entitats que implementen el Lecxit.

#arahoentenc #LECXIT

Ara ho entenc! Quan la comunitat acompanya en la lectura