Per avançar en una educació compromesa amb l’equitat és necessari reconèixer les activitats del fora escola com una part ineludible del dret a educació i alhora concebre el procés d’aprenentatge com un continu entre el dins i fora escola. Garantir el dret a aprendre ja no passa només per assegurar l’accés a l’escola. Garantir aquet dret suposa oferir als infants i adolescents la possibilitat de tenir accés a una cartera rica d’oportunitats educatives de qualitat. El territori és avui en dia un entorn d’aprenentatge imprescindible per l’adquisició i desenvolupament de les competències que la ciutadana necessita per als seus projectes de vida. Des d’aquest punt de vista, impulsar i enriquir els ecosistemes educatius locals és una estratègia clau per millorar les condicions d’equitat ja que connectar agents, espais, aprenentatges i temps educatius aporta un potencial extraordinari per fer front a les desigualtats educatives. En aquest escenari, el lideratge de l’administració local i la perspectiva territorial són fonamentals per propulsar xarxes d’aprenentatge connectat on tots els agents educatius s’alineïn per remar cap a la mateixa direcció, establint propòsits comuns i agendes compartides que millorin les oportunitats educatives de tothom.
A La Jornada Anual d’Educació 360 del 2020 volem reflexionar sobre com els ecosistemes educatius locals poden fer que l’educació sigui una veritable palanca de canvi i de millora per l’equitat. Quines condicions són necessàries per aconseguir-ho? Quines són les principals barreres que cal superar per incrementar les oportunitats educatives per tothom? Quines polítiques, accions i estratègies són efectives a nivell local per ampliar enriquir les trajectòries educatives dels infants i adolescents més vulnerables? Quines estratègies i eines s’estan utilitzant al país per connectar aprenentatges, agents i espais educatius i quin impacte tenen en l’equitat? Generen aprenentatges significatius i accessibles a tothom? Com s’ha d’articular la xarxa d’agents educatius del territori i com s’han de governar i liderar? Què podem aprendre de les estratègies que s’impulsen des de Boston a l’hora de combatre l’escletxa d’oportunitats educatives? Quines polítiques i accions ens calen com a país per garantir el dret educatiu en un sentit ampli?
Ecosistemes educatius 360: territoris connectats per l’equitat és el títol de la Jornada Anual de l’Aliança Educació 360, que se celebrarà el proper 5 de febrer de 2020, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Ja t’hi pots inscriure i consultar el programa complet!
Durant la jornada tindrem l’oportunitat de compartir i reflexionar en 5 espais de debat simultani sobre els diferents tipus de connexions que cal impulsar, des del territori, per avançar cap a l’equitat educativa. També podrem conèixer 8 pràctiques inspiradores, liderades per agents diversos, en el Market Place d’Experiències d’Educació 360.
Comptarem, a més, amb la ponència marc de Chris Smith, president i director de Boston After School & Beyond, que ens aproparà les estratègies que duu a terme la seva entitat per combatre l’escletxa d’oportunitats educatives a la ciutat de Boston. A la trobada, hi haurà també un moment per fer balanç dels assoliments i reptes de futur de l’Aliança Educació 360. A la sessió de tarda, aprofundirem sobre els itineraris personalitzats que connecten escola i comunitat amb un diàleg amb especialistes i un laboratori de co-creació. Us detallem, a continuació, els continguts de la Jornada Anual.
5 espais de reflexió per a 5 tipus de connexions educatives
La Jornada arrencarà al matí amb la celebració de 5 espais de reflexió i debat simultanis, conduïts per especialistes d’àmbits, organitzacions i territoris diversos. L’objectiu és compartir estratègies de forma transversal, des de la mirada d’escoles, instituts, entitats i administracions locals. En concret, a partir de pràctiques inspiratives compartirem reflexions entorn als següents temes:
- Com ampliem les oportunitats educatives connectant els agents del territori?
- Com generem comunitat educativa compartint i connectant espais?
- Com promovem els itineraris educatius connectant el dins i fora escola?
- Com afavorim el contínuum educatiu connectant el temps lectiu i no lectiu?
- Com avancem cap a l’equitat des dels ecosistemes educatius locals?
Market Place d’experiències d’Educació 360
La trobada oferirà un mercat d’experiències d’Educació 360, que permetrà conèixer pràctiques d’arreu del territori català amb l’objectiu d’inspirar i fomentar la reflexió compartida. En total, seran 8 les experiències que es presentaran, de forma simultània, en un format obert i dinàmic que permetrà als participants interactuar amb els representants de les pràctiques i compartir dubtes i estratègies. Els assistents a la jornada podran participar en dues de les presentacions del Market Place.
Boston After School & Beyond: estratègies per combatre l’escletxa d’oportunitats educatives
Boston After School & Beyond és una entitat que busca que cada infant de la ciutat de Boston tingui l’oportunitat de desenvolupar tot el seu potencial educatiu, social i personal. El paper de Boston Beyond és el d’ampliar les oportunitats d’aprenentatge i de desenvolupament de competències transversals (o soft skills) de tot l’alumnat de la ciutat, a través de la mobilització i la connexió de tots els agents educatius que interactuen en el fet educatiu, tant dins com fora escola. El president de l’organització, Chris Smith, parlarà sobre les estratègies i programes que han dut a terme per a combatre l’escletxa d’oportunitats educatives. També abordarà la importància del rol dels ens locals i de l’impacte en la millora de l’equitat que han obtingut les seves accions.
Actualment, Boston compta amb una coalició de més de 70 organitzacions d’àmbit comunitari educatiu que treballa amb un marc únic de competències transversals. A més, a la ciutat, s’ha establert una línia de finançament per a subvencionar activitats educatives fora de escola (extraescolars i d’estiu), desenvolupades tant, des dels centres educatius com d’entitats socioeducatives de base comunitària.
Itineraris personalitzats que connecten escola i comunitat
Què implica posar l’alumne al centre de l’aprenentatge? Per què cal reforçar la connexió d’experiències d’aprenentatge, contextos i pràctiques educatives? La sessió que tindrà lloc a la tarda té com a objectiu donar eines a docents i directors de centres educatius per a generar itineraris personalitzats en què els infants connecten els aprenentatges que adquireixen en el temps lectiu i més enllà de l’escola.
Per a abordar aquest tema, Moisès Esteban, professor de psicologia evolutiva i de l’educació de la Universitat de Girona, moderarà un diàleg, en el qual hi participarà, entre d’altres especialistes, César Coll, catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de Barcelona i Susana Gallardo, cap d’estudis de l’Escola Riera de Ribes de Sant Pere de Ribes.
El diàleg abordarà les principals idees del llibre “Aprenentatge amb sentit i valor personal. Experiències, recursos i estratègies” de Moisès Esteban, l’Edgar Iglesias i César Coll per encàrrec de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRP), en el marc de l’Aliança Educació 360.
A més, Oriol Ripoll, especialista en jocs, conduirà un laboratori de co-creació.
- Podeu consultar el programa complet
- Ja us hi podeu inscriure
- I si no hi podeu assistir presencialment, us podeu inscriure per seguir la Jornada completa per streaming