9o3-fb_actes_896x1200-2.jpg
25/04/2024
17:30h - 20:00h

La veritat a un clic? Acompanyant la joventut en la detecció de mentides a internet

Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona Auditori Jaume Casademont Veure mapa

Ets un docent, directiu, polític, familiar d'un estudiant, o membre d'una entitat del tercer sector i vols trobar llum a les ombres que acompanyen els discursos d'odi i la desinformació a les xarxes, i quines implicacions educatives comporta?

La desinformació pot alimentar la propagació de missatges radicals en diverses formes. Aquestes narratives poden tenir un impacte significatiu en la joventut, especialment en el seu accés a oportunitats. Quan estem exposats als missatges extremistes que promouen la intolerància, la violència o la discriminació, ens allunyem de la possibilitat de viure en una societat inclusiva i diversa. A més, aquests missatges poden influir en les nostres decisions educatives i professionals, limitant les opcions dels col·lectius menys afavorits, i perpetuant cicles de desigualtat. Aproximar el periodisme i les seves pràctiques a les aules no només és crucial per desenvolupar l'aprenentatge mediàtic informacional entre els estudiants, sinó que també té un impacte significatiu en la reducció de bretxes d'equitat. En un entorn educatiu cada cop més digitalitzat, assegurar que tots els estudiants, especialment els més vulnerables, tinguin accés a una formació que fomenti la comprensió crítica de la informació és essencial, ja que són aquests col·lectius els quals es veuen més exposats als riscos de la desinformació, i, sovint, estan menys acompanyats en els entorns mediàtics. Aquest acte contribueix a igualar oportunitats, ja que proporciona habilitats que poden ser crucials per superar les disparitats d'accés a la informació. A través de l'aprenentatge mediàtic i l’acompanyat d'alfabetització audiovisual es permet la llibertat de tot l'alumnat per interpretar críticament les notícies, participar activament en el debat públic i, al mateix temps, mitigar la propagació de les notícies falses. Aquest enfocament no només alimenta la formació integral dels estudiants sinó que també contribueix a generar millors i més espais que promouen la confiança mediàtica.

17:15 h-17:30 h - Obrim portes i cafè de benvinguda

17:30 h-17:35 h - Benvingudes!

17:35 h-18:45 h - Diàleg exploratori: "Com garantim que la involucració i l'activisme juvenil neixen de la confiança mediàtica i la veracitat?"

Amb:

LA REPRODUCCIÓ EN LÍNIA FINALITZARÀ EN AQUEST MOMENT (els tallers no seran retransmesos)

18:45 h-19:45 h | Taller: Com analitzem críticament els clics de la (des)informació que envaeixen els entorns digitals del nostre alumnat?

De la mà de Mar Cano podreu descobrir que la informació que rebem per diferents mitjans no sempre és el que sembla. Podreu submergir-vos en una anàlisi crítica i educativa sobre la desinformació, amb activitats pràctiques per portar a la vostra aula.

19:45 h - 20:00 h: Tancament i espai de treball en xarxa.

Per escalfar motors, t'animem a llegir el reportatge El virus de la desinformació s’estén a les aules i els docents reclamen vacunes, d'en Pablo Jiménez, on es fa una radiografia clara de la percepció que té la comunitat docent entorn de les habilitats del jovent davant les seves competències a l'hora de detectar notícies falses, o trobar bones fonts d'informació.

T’animem a difondre’ls, compartir les teves reflexions o simplement dir la teva a les xarxes amb l’etiqueta #EquitatDigital

I, si ets un docent que difon la confiança mediàtica a la teva aula o al teu centre, et volem conèixer!

#NextGenerationEU #ngeucat

a