Ens plau convidar-vos al Congrés Internacional
«Liderar per aprendre» i al
llançament del nou informe de l’OCDE sobre lideratge per a l’aprenentatge que tindrà lloc al CaixaForum de Barcelona els dies 4 i 5 de desembre de 2013. El congrés consistirà en unes jornades de treball, organitzades conjuntament per la Fundació Jaume Bofill i el projecte «Entorns innovadors d’aprenentatge» (Innovative Learning Environments – ILE) de l’OCDE, amb el suport institucional del Departament d’Ensenyament, reuniran experts en educació, representants de fundacions, personalitats del món educatiu, líders d’escoles i centres d’educació superior innovadors, i responsables en matèria de polítiques educatives de Catalunya i d’arreu del món.
El projecte «Entorns innovadors d’aprenentatge» de l’OCDE ha demostrat tenir una gran influència a escala internacional en comptar amb la implicació de nombrosos sistemes educatius, i té com a objecte d’estudi des de les bases de la naturalesa de l’aprenentatge fins a estratègies per a la innovació a les escoles i els diferents sistemes educatius. La importància del lideratge entès com a «lideratge per a l’aprenentatge» rau en el fet que marca la direcció per a l’aprenentatge, en organitzacions que són cada cop més complexes. I ho fa a través del disseny i l’estratègia, i de posar en pràctica els objectius i els resultats de l’aprenentatge del segle XXI.
Del diàleg entre la recerca i la pràctica, en sorgeix un seguit de preguntes:
Per què hem de centrar-nos a proporcionar lideratge per a l’aprenentatge? Per què és important?
Com situar l’aprenentatge en l’eix central de les escoles, dels entorns d’aprenentatge i de l’agenda de tots els líders de l’educació?
Quin és el paper del lideratge en la innovació i el canvi educatius?
Com facilitar i promoure la «veu» i el lideratge de l’estudiant?
Com difondre el lideratge per crear entorns innovadors d’aprenentatge que incorporin equips de professorat, aprenents-alumnat, famílies i altres comunitats juntament amb executius?
Com enfortir el lideratge creant xarxes d’innovació i aprenentatge d’alta qualitat?
Com reconèixer el paper que fan i el potencial que tenen agents com ara l’educació superior, les fundacions, els governs i la societat civil a l’hora de guiar el canvi en l’aprenentatge?
El programa del congrés combina conferències, sessions plenàries, sessions paral·leles, tallers, taules rodones i classes magistrals, als quals podeu assistir presencialment o via streaming. Ja us hi podeu inscriure. Les places són limitades.
Els objectius del congrés són:
Debatre i difondre les línies i conclusions principals del nou informe internacional sobre lideratge per a l’aprenentatge.
Identificar els reptes als quals ha de fer front el lideratge per a l’aprenentatge des de diferents perspectives: diferents països i cultures, diferents situacions en els sistemes educatius i diferents organitzacions.
Establir les dimensions del lideratge per a l’aprenentatge amb l’objectiu de dissenyar, implementar i impulsar entorns innovadors d’aprenentatge en què fins al moment s’ha aprofundit relativament poc en els debats nacionals i internacionals.
Identificar les prioritats per a la recerca i el desenvolupament futurs.
Presentar un conjunt de pràctiques educatives de lideratge per a l’aprenentatge a Catalunya i altres països.
Discutir el paper del tercer sector com a impulsor del lideratge per a l’aprenentatge en diferents entorns.