15/12/2020
18:00h - 19:30h

Escoles que fan xarxa: com impacten en els aprenentatges de l’alumnat?

En els darrers anys, hi ha hagut una eclosió del treball en xarxa entre centres educatius, amb la consolidació o l’emergència d’experiències com la Xarxa de Competències Bàsiques, les xarxes d’Escola Nova 21, les Xarxes per al Canvi, les Xarxes Territorials de Transformació Educativa, les xarxes 0-16 d’àmbit municipal...

El treball en xarxa entre escoles es veu com una estratègia per facilitar la circulació de coneixement i l’aprenentatge entre iguals, per donar resposta a situacions complexes, per afrontar nous reptes o impulsar canvis relacionats amb les millores educatives. Alhora, les xarxes també es veuen com una via per a la compartició de recursos que ajudi a donar resposta a aquests reptes.

Les xarxes existents són diverses, pel que fa a la seva escala territorial, als reptes que afronten o els objectius que aborden, el nombre i tipus de centres que hi participen, el tipus d’estratègia i recursos que comparteixen, les relacions que teixeixen amb l’entorn i l’acompanyament institucional que poden tenir.

Tenint en compte els esforços que es dediquen a promoure el treball en xarxa entre els centres educatius, hauríem d’estar en disposició de saber amb certesa si aquestes experiències tenen un impacte en una millora de la qualitat de les pràctiques dels centres educatius i, especialment, si la col·laboració reverteix en un major aprenentatge de l’alumnat.

Tenim ja algunes evidències, procedents d’estudis i avaluacions internacionals, que ens informen de quin pot ser l’impacte d’aquestes xarxes. Què ens diu aquesta evidència? En quina mesura el treball en xarxa transforma les competències i la pràctica professional? En quina mesura acaba beneficiant l’alumnat? Com són les xarxes més efectives?

La finalitat del debat que aquí anunciem és donar resposta a aquests interrogants, amb l’objectiu d’avançar a casa nostra cap a models més efectius de treball en xarxa entre escoles. A la primera part del webinar, que serà conduïda per Jordi Sanz (analista d'Ivàlua), Georgeta Ion (investigadora de la Universitat Autònoma de Barcelona) presentarà un informe que sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes de les xarxes escolars en els resultats educatius dels alumnes i en la pràctica del professorat (Què funciona en educació, 19). Francesc Martín (membre de la Xarxa d’Escoles Públiques Inquietes del Garraf) contrastarà l’informe i presentarà les conclusions d’un seminari de debat que va reunir una vintena de persones expertes sobre la temàtica.

Finalment, hi haurà un debat, moderat per Miquel Àngel Alegre (cap de projectes de la Fundació Bofill), per al qual comptarem també amb Rosa Artigal (directora de l’Àrea d’Acció Educativa del Consorci d’Educació de Barcelona) i Jesús Moral (subdirector general d'Innovació i Formació del Departament d’Educació).

Aquest webinar forma part del cicle Què funciona en educació?, iniciativa d’Ivàlua i la Fundació Bofill. S’adreça a totes aquelles persones i institucions vinculades al món educatiu i/o interessades a conèixer els límits i les potencialitats de les xarxes entre centres educatius: administració educativa, equips directius i docents dels centres educatius, promotors i dinamitzadors de xarxes, etc.

L’accés al webinar és lliure i gratuït, només cal inscriure-s’hi. El debat també es podrà seguir via Twitter a través del hashtag #EduEvidències.

Material relacionat:

Equip